Zahraničné Spoločnosť Top

Kúdoly dymu aj požiar na palube. Ruská lietadlová loď viac nefunguje ako funguje

Ruská lietadlová loď Admirál Kuznecov sa počas služby dostala do mnohých problémov. TASR/AP

Bratislava – Mala to byť ruská pýcha. Sovietsky lietadlový krížnik Admirál Kuznecov je jedinou lietadlovou loďou, ktorá má krajina vo výzbroji. Koncom októbra sa v lodenici neďaleko Murmansku, kde sa loď nachádzala, odohrala nehoda. Dok, v ktorom kotvila, sa nečakane potopil. Plavidlo sa pri nehode ťažko poškodilo. Keď sa obzrieme do histórie, zistíme, že to nie je ani zďaleka jediný problém, do ktorého sa Admirál Kuznecov počas svojej služby dostal.

 

Dok neďaleko mesta Murmansk je najväčší na svete. Koncom minulého mesiaca – presnejšie 30. októbra skoro ráno, sa v lodenici odohrala nehoda. Na doku vypadla elektrina a on okamžite klesol pod hladinu. Loď sa snažili z miesta rýchlo odtiahnuť, ale aj tak ju stihol zasiahnuť jeden z padajúcich žeriavov na doku. Na trupe sa vytvoril obrovský otvor. Dôležité časti plavidla ale zostali nepoškodené.

Nie je to ani zďaleka prvý problém, s ktorým sa lietadlový krížnik počas svojej služby musel potýkať. Pozrime sa, aké nešťastné udalosti sú spojené s nasadením plavidla do služby.

Samé technické problémy

Loď vyplávala na hladinu mora v roku 1985, ale už krátko po tom sa u nej objavili technické problémy a tak sa jej nasadenie do služby stále odkladalo. Plavidlo bolo konečne pripravené na službu v roku 1991. Po takmer každom jeho nasadení však musel ísť Admirál Kuznecov do opravy: V roku 1997 sa poškodil pohonný systém. V roku 2009 sa dostal do podozrenia, že zanechal na mori obrovskú olejovú škvrnu. V tom istom roku zomrel jeden námorník pri hasení požiaru, ktorý na palube vypukol.

Keď sa loď v októbri 2016 plavila cez kanál La Manche, z plavidla stúpal obrovský kúdol dymu. Na vine boli pravdepodobne nespoľahlivé parné turbíny. Médiá vtedy písali, že parný kotol a turbíny, ktoré Kuznecova poháňali, boli také nespoľahlivé, že ho počas plavby musel sprevádzať veľký ťažný remorkér.


Aj takéto vtipy sa o krížniku objavili na sociálnych sieťach

Havária stíhačiek

Počas jeho nasadenia v Iraku v novembri 2016 havarovali hneď dve ruské bojové lietadlá, ktoré sa nachádzali v bezprostrednej blízkosti plavidla. Zatiaľ čo MiG- 29 spadol do Stredozemného mora kvôli technickým problémom, nespoľahlivá technika lode bola priamo zodpovedná za ďalšiu haváriu. Počas pristávania bojového lietadla Su-33 sa pretrhlo záchytné lano, stroj preletel pristávaciu plochu a spadol do vody.

Neustále problémy plavidla viedli k tomu, že sa začali o ňom na sociálnych sieťach začali šíriť vtipy. Tu je jeden z nich: 31-ročný lietadlový krížnik je vraj pre pilotov stíhačiek nebezpečnejší, ako ich samotné nasadenie v Sýrii.

V službe je viac ako štvrťstoročie

Admirál Kuznecov je podľa ruských médií v službe viac ako 25 rokov. Naposledy to bolo v sýrskej vojne. Ruské ministerstvo obrany tvrdí, že z krížnika bolo na Sýriu podniknutých viac ako 1200 bojových akcií. Medzi nimi aj bombardovanie obytných štvrtí v meste Aleppo. Mali pri ňom zomrieť tisíce civilistov.

Lietadlovú loď od mája postupne modernizujú. Má byť vybavená novou technikou ako aj zbraňovými systémami. V roku 2021 má Admirál Kuznecov opäť vyplávať na more a slúžiť ďalších 20 rokov.

Galéria
Ruská lietadlová loď Admiral Kuznecov TASR / AP
Ruská lietadlová loď Admiral Kuznecov TASR/AP
Ruská lietadlová loď Admiral Kuznecov TASR/AP
navigate_before
navigate_next