Regióny Bratislava Top

SPOPLATNENIE MESTSKÝCH DIAĽNIC?! Táto skupina motoristov si za prejazd mestom priplatí

cesta, Staré Mesto
Spoplatnenie mestských diaľnic má podľa ministerstva odľahčiť situáciu v meste. Zdroj: FB

BRATISLAVA – Na Ministerstvo dopravy a výstavby sa najmä cez sociálne siete spustila lavína kritiky. Akonáhle na verejnosť unikli informácie o spoplatnení mestských diaľnic vypukol oheň na streche. Ministerstvo teraz hasí vášne Bratislavčanov. Pre koho budú diaľnice spoplatnené a čo si o novom nariadení myslí dopravný analytik? 

 

Obyvatelia bratislavského Starého mesta sa rozhorčili v diskusii na sociálnej sieti. Mnohí kritizovali rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby, ktoré od 1. marca spoplatnilo jednotlivé úseky mestských diaľnic. “Dva existujúce úseky obchvatu Bratislavy D1 a D2 budú od 1. januára 2022 opäť zaradené do siete vymedzených úsekov ciest a od 1. marca budú aj spoplatnené,“ informovali. Bratislavčania však prehliadli jednu dôležitú skutočnosť. Diaľnice vnútri mesta spoplatnia len pre nákladnú dopravu nad 3,5 tony. Mýtne poplatky budú pre nákladné vozidlá v štandardnej výške.

Križovatka Rača na úseku diaľnice D4 Bratislava východ. Zdroj: TASR Michal Svítok

Ministerstvo sa ohradilo voči kritike

Kompetentní z ministerstva nenechali na svoju reakciu dlho čakať. Zakrátko zverejnili na sociálnej sieti Ministerstva dopravy a výstavby krátke stanovisko s vysvetlením. “Informácie o tom, že sa spoplatňuje časť bratislavské obchvatu D1 a D2, sú pravdivé len z polovice. Obchvat zostáva pre osobné autá bezplatný, od 1.3.2022 budú 2 jeho úseky spoplatnené len pre vozidlá, ktoré majú povinnosť platiť mýto (nákladné autá, autobusy…). Cieľom tejto zmeny je odľahčiť dopravu v Bratislave tým, že časť tranzitu sa presunie z Prístavného mosta na obchvat D4,” napísali v statuse na facebooku. S konkrétnymi otázkami sme sa obrátili aj na hovorcu Ministerstva dopravy a výstavby. “Naším cieľom je odľahčiť dopravu v Bratislave, a to najmä tým, že presunieme časť tranzitnej dopravy z Prístavného mosta, ktorý je najvyťaženejším mostom na Slovensku,” reagoval pre zregiony.sk priamo riaditeľ odboru komunikácie Ivan Rudolf s tým, že zmenou chcú dosiahnuť väčšiu plynulosť premávky v hlavnom meste.

Ministerstvo dopravy a výstavby, diaľnice
Status Ministerstva dopravy a výstavby na sociálnej sieti. Zdroj: FB Ministerstvo dopravy a výstavby

Stanovisko dopravného analytika

O stanovisko sme požiadali aj dopravného analytika Alexandra Štefucu, ten nemá na situáciu jasný názor. “Keď má nákladná doprava cieľ v meste, tak či tak tadiaľ pôjde. Ak cieľ v meste nemá, tak pôjde po platenej diaľnici po ktorej musí ísť lebo obchádza mesto. Neviem v tejto chvíli posúdiť, či je to dobré alebo zlé rozhodnutie. Každopádne je to vec regulácie. Ak to preriedi nákladnú dopravu v meste a pôjdu tie autá mimo mesta cez D4 R7, tak to hodnotím kladne,” skonštatoval Štefuca.