Regióny Bratislava

Bratislava má veľké problémy. Príde hlavné mesto o milióny EUR za chyby pri verejnom obstarávaní?

Ministerstvo financií potvrdilo nájdenie nedostatkov karloveskej radiály. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

Bratislava 11. marca (TASR) – Ministerstvo financií potvrdilo zistenie nedostatkov v prípade projektu modernizácie Dúbravsko-karloveskej električkovej radiály v Bratislave. Odhalil ich vládny audit z minulého roka. Hlavnému mestu teraz hrozí, že bude musieť vykryť z vlastného rozpočtu časť zdrojov použitých na obnovu električkovej trate, ktoré čerpalo z prostriedkov Európskej únie.

 

Cieľom auditu bolo podľa rezortu financií získanie primeraného uistenia o zákonnosti a správnosti vykázaných výdavkov. Overenie odhalilo nedostatky, a to nedostatočne vykonanú kontrolu v oblasti procesu verejného obstarávania. Konkrétne išlo podľa ministerstva o neidentifikovanie porušenia pravidiel verejného obstarávania, s vplyvom na jeho výsledok, zo strany ministerstva dopravy ako riadiaceho orgánu. Medzi zistené porušenia patrí stanovenie diskriminačných a netransparentných podmienok účasti, ktoré sa týkali technickej a odbornej spôsobilosti. Taktiež aj nedodržanie zmluvne dohodnutej lehoty výstavby a neuzatvorenie dodatku na predĺženie lehoty na ukončenie realizácie diela alebo uloženie sankcie. “Napriek tomu, že práce na niektorých stavebných objektoch neboli ukončené,” podotkli z ministerstva financií. Za tieto nedostatky bolo navrhnuté uplatnenie finančnej opravy v zmysle rozhodnutia Európskej komisie vo výške 25 percent zo sumy výdavkov týkajúcich sa verejného obstarávania.

 

Ministerstvo financií potvrdilo nájdenie nedostatkov karloveskej radiály. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

Mesto Bratislava momentálne čaká na závery Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO), na základe ktorých ministerstvo dopravy rozhodne o ďalších krokoch. “Ak Úrad pre verejné obstarávanie potvrdí pochybenia, či už pre verejné obstarávanie predošlého vedenia z roku 2017, alebo pre naše prebratie diela, ministerstvo dopravy rozhodne o stanovení takzvanej korekcie,” uviedol na sociálnej sieti bratislavský primátor Matúš Vallo. Pre mesto by to podľa neho znamenalo povinnosť vykryť z vlastného rozpočtu časť zdrojov na modernizáciu radiály, ktorú čerpalo z eurofondov. Primátor podotýka, že dali túto zákazku ešte pred podpisom zmluvy skontrolovať na Úrad pre verejné obstarávanieaj ministerstvo dopravy a tieto kontroly žiadne pochybenie nepreukázali. Audit vytkol súčasnému vedeniu mesta, že niektoré vady a nedorobky v okolí trate mali byť tiež dokončené pred prevzatím trate do užívania.

V súlade so zmluvou o dielo a aj dlhé roky zaužívanými zmluvnými štandardmi FIDIC v Európskej únii sa podľa Valla pri podobne rozsiahlych stavbách takéto nedorobky a vady bežne dokončujú až po prevzatí diela do užívania. “Z nášho pohľadu je podstatné, že tieto práce nijako neobmedzovali fungovanie novej električkovej trate,” skonštatoval primátor. Dlhoočakávaná rekonštrukcia Dúbravsko-karloveskej električkovej radiály za 65,1 milióna eur s DPH sa začala 22. júna 2019. Dokončili ju v roku 2020, električky začali do Dúbravky opäť premávať 26. októbra 2020.