Regióny Bratislava Top

FIASKO s parkovacím zákazom: Najskôr začali pokutovať ľudí, potom prišla VEĽKÁ ZMENA

Fiasko s parkovacím zákonom. (Zdroj: Facebook/Petržalka)

BRATISLAVA – Od prvého marca platil na Slovensku nový zákaz parkovania na chodníkoch. Od začiatku to však bolo úplne fiasko a mestskí policajti dostávali desiatky hlásení. Pracovníci Petržalky dokonca tvrdili, že vymáhanie pokút je nereálne. Teraz prichádza veľká zmena. No a po fiasku a obrovskej kritike prichádza veľká zmena. Zákon, ktorého platnosť nadobudla účinnosť od 1. marca 2022, bude najnovšie platiť až od 30. septembra 2023.

 

Na Slovensku od 1. marca platil nový zákaz parkovania na chodníkoch. Po novom ste tak nemohli zastaviť nikde, okrem miest, ktoré boli označené dopravným značením, ktorá túto možnosť povoľovala. Hoci samotný návrh bratislavskú mestskú časť Petržalka potešil, realizácia bola už od prvého dňa komplikovanejšia. “Aj mestská časť Bratislava-Petržalka víta tento zámer a možnosť priamej regulácie parkovania na chodníkoch zo strany samospráv považuje za správnu. Od decembra 2021, kedy poslanci národnej rady s touto novinkou prišli, sme však všetci z obcí a miest upozorňovali, že termín 1. marec 2022 určite nestihneme. Žiaľ, stalo sa, čo sa nemalo a účinnosť novely na neskôr zákonodarci presunúť nestihli,” poznamenali ešte v tom čase na sociálnej sieti.

Na nedostatok času sa od prvého dňa sťažoval aj starosta Ján Hrčka, podľa ktoré potrebujú ďalších 12 mesiacov na realizáciu. Veľké problémy zaznamenali aj bratislavskí mestskí policajti. “Samozrejme, musíme riešiť všetky oznamy mestskej polícii a to aj tie, ktoré sa týkajú parkovania na chodníkoch a to aj na miestach, kde sú na to vodiči dlhé roky zvyknutí a neohrozujú chodcov. Od začiatku platnosti novej legislatívy sme mali telefonáty, kde oznamovateľ nahlásil naraz dokonca 60 a neskôr aj 100 vozidiel parkujúcich na chodníku,” prezradil pre zregiony.sk hovorca bratislavskej mestskej polície Peter Borko, keď bol zákon ešte v platnosti.

Na snímke starosta mestskej časti Bratislava - Petržalka Ján Hrčka.
Na snímke starosta mestskej časti Bratislava – Petržalka Ján Hrčka. Zdroj: TASR / Pavol Zachar

Sťažoval sa nám aj na to, že celý proces, od nahlásenia tohto priestupku je veľmi zdĺhavý. Policajti totiž najprv musia riešiť oznam, a to napríklad umiestnením papuče a následne blokovou pokutou alebo napomenutím. “Avšak takéto situácie odďaľujú riešenie priestupkov, ktoré ohrozujú ľudské životy – ako napríklad spomínané parkovanie pri priechodoch pre chodcov. Policajti, keď osadia papuču na auto, ktoré parkuje na chodníku, sa ku nemu musia následne vrátiť a imobilizér demontovať. V tom čase nemôžu riešiť iné prípady, ktoré môžu byť závažnejšie. Ak sme riešili takýchto áut na jednom chodníku desať, tak sa musíme na dané miesto vrátiť viackrát, keďže šoféri prichádzajú k svojim vozidlám v rozdielnom čase,” dodal Borko.

Už pred schválením tohto zákona mali policajti problémy s postihnutím všetkých priestupkov, a od prvého marca, kedy vstúpil do platnosti sa ich počet ešte zvýšil. Muži zákona sa preto museli začať sústreďovať na vážnejšie porušenia. “prioritne riešime priestupky, ktoré ohrozujú alebo obmedzujú slušné Bratislavčanky a Bratislavčanov a v prvom rade chodíme riešiť oznamy o priestupkoch, ktoré sa týkajú napríklad jazdy po chodníku alebo parkovanie na chodníku, pri ktorom neponechá šofér dostatočný priestor pre prechod ľudí napríklad s kočíkom alebo na vozíku, ďalej prioritne chodíme k oznamom, ktoré sa týkajú parkovanie v bezprostrednej blízkosti priechodov pre chodcov, parkovania na verejnej zeleni alebo blokovania výjazdu z parkoviska. Taktiež sa snažíme hneď ako to je možné riešiť aj parkovanie na miestach určených pre ľudí so zdravotným znevýhodnením, kde nám zákon umožňuje udeliť aj vyššiu pokutu,” poznamenal hovorca mestskej polície pre zregiony.sk.

Mestská polícia Bratislava.
Mestská polícia Bratislava. (Zdroj: TASR / Jaroslav Novák)

Pracovníci bratislavskej mestskej časti Petržalka videli obrovský problém aj s vymáhateľnosťou týchto porušení. “súhlasíme s argumentmi kolegov z magistrátu i Mestská polícia Bratislava, ktoré považujú túto marcovú novinku v drvivej väčšine prípadov za nevymožiteľnú. Ich kapacity aj v Petržalke potrebujeme na ďalšie, často naozaj dôležité úlohy. Preto sa aj my pýtame, aký má význam schváliť na papieri ďalšiu reguláciu, ktorú je, ako ukázalo prvých 10 dní, v praxi nereálne vymôcť?,” poznamenali na sociálnej sieti.

Prijatie nového parkovacieho zákona, ktorý zakazoval parkovanie na chodníkoch, bolo tak už od začiatku fiasko a jeho realizácia bola pre mnohých nereálna. Po pár týždňoch však prišla obrovská zmena. Platnosť parkovacieho zákona sa posúva na 30. septembra 2023. Vyplýva to z návrhu zákona o cestnej premávke, ktorý vo štvrtok schválilo plénum Národnej rady Slovenskej republiky.

Ľudia budú tak môcť parkovať na chodníkoch rovnako, ako do 28. februára 2022. Zákon však bude účinný dňom vyhlásenia, ak ho podpíše prezidentka SR. Zároveň tým zanikne trestnosť priestupku za parkovanie na chodníku pri dodržaní ostatných pravidiel. Ak ste však už počas tohto zákazu dostali pokutu, nezúfajte. Peter Cmorej z SaS skonštatoval, že “ak niekto v tom medziobdobí dostal pokutu za to, že zaparkoval na chodníku a všetko ostatné bolo dodržané, to znamená, 1,5 metra miesta pre chodcov zostalo a ani žiaden iný paragraf zákona o cestnej premávke neporušil a nezaplatil pokutu na mieste, tak účinnosťou tohto zákona sa správne konanie o tomto priestupku zastaví, lebo zanikne trestnosť tohto porušenia zákona.”

Nový zákon

Podľa nového parkovacieho zákona nebudú môcť motorové vozidlá parkovať na chodníku priľahlom k ceste pri zachovaní voľného priestoru 1,5 metra. V novo priatej úprave sa zároveň upravila najvyššia hmotnosť vozidla, ktoré môže stáť na chodníku pri dodržaní ostatných pravidiel, a to z 3500 kilogramov (kg) na 2800 kg. Dôvodom je, že chodníky sú projektované zhruba na nosnosť 2800 kg a týmto spôsobom sa vylúčia veľké dodávky. Z pozmeňujúceho návrhu vyplynula aj úprava, ktorá pridala elektrické kolobežky, ktoré by podľa pôvodného znenia nemohli byť zaparkované na chodníku.

Podľa Cmoreja však ide o poslednú úpravu a od septembra 2023 treba počítať s týmto zákazom takmer určite. “Ja si po tých rokovaniach neviem prestaviť, že za rok a pol by niekto ešte predlžoval možnosť parkovať na chodníkoch, keďže majú naozaj rok a pol na to, aby si osadili dopravné značenie na chodníkoch, kde chcú povoliť parkovanie, alebo vyznačili nové parkovacie miesta tam, kde to je možné.”