Regióny Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Prešov Košice Top

VAROVANIE Vývoz surovej ropy z Ruska klesol! Už čoskoro bude veľký NEDOSTATOK NAFTY

BRATISLAVA – Európa čelí vyhliadkam na nedostatok nafty, pretože jej toky z Ruska sa zmenšujú v dôsledku invázie na Ukrajinu. Popredný európsky externý dodávateľ nafty Trafigura Group zaznamenal od invázie Ruska na Ukrajinu pokles vývozu surovej ropy a ropných produktov o približne 2 až 2,5 milióna barelov (1 barel = 159 litrov) denne.

 

Povedal to generálny riaditeľ Trafigura Group Jeremy Weir na globálnom komoditnom samite novín Financial Times. “To výrazne ovplyvňuje jej množstvo v Európe. Trh s naftou je extrémne napätý. A bude ešte napätejší a pravdepodobne povedie k výpadkom zásob,” skonštatoval Weir. Poradenská spoločnosť Energy Aspects odhaduje, že európske zásoby nafty klesnú tento mesiac na najnižšiu úroveň od roku 2018. Firma v prezentácii uviedla, že v marci je ohrozených približne 500.000 ton ruského exportu nafty, pričom “fyzické dodávky sú napätejšie ako kedykoľvek predtým”. Generálny riaditeľ Gunvor Group Torbjorn Tornqvist na tom istom podujatí upozornil, že ruské rafinérie znižujú produkciu, čo zvyšuje riziko, že sa zhorší situácia na európskom trhu s naftou, ktorej je už teraz nedostatok.

Z ruských rafinérií stále prúdia dodávky paliva do Európy, ale obchod je čoraz ťažší. Prepravné spoločnosti, banky a nákupcovia sa po invázii vyhýbajú obchodovaniu s ruskými energetickými produktmi v rámci tzv. samosankcionovania.“To prinúti ruské rafinérie obmedziť produkciu, čo už v skutočnosti vidíme,” poznamenal Tornqvist, podľa ktorého to znamená, že namiesto produktov bude potrebné doviezť viac ropy, čo však nie je možné. Ceny nafty v Európe v uplynulých týždňoch prudko vzrástli. Začiatkom marca vyskočili ceny kontraktov na nové rekordné úrovne, pretože obavy z prerušenia dodávok z Ruska vystupňovali už aj tak napätú situáciu na trhu. Na ilustráciu, ceny vykurovacieho oleja v Nemecku za týždeň do 14. marca vzrástli o viac ako 50 %.

 

Rafinéria akciovej spoločnosti Slovnaft v Bratislave. Zdroj: TASR / Michal Svítok

Je to tak ďalšia nepríjemná informácia pre slovenský priemysel, ekonomiku a hospodárstvo. Výrobu totiž obmedzuje nielen najväčší európsky výrobca umelých hnojív v Európe Duslo Šaľa, ale aj najväčšia slovenská fabrika Volkswagen Slovakia. Pri už existujúcom nedostatku strategických surovín ako je napríklad hliník, meď, nikel, horčík, neón, pri nedostatku polovodičov, čipov, katalyzátorov a pri úplnom odstavení dodávok zemného plynu a ropy z Ruska je tak reálne pozastavenie výroby automobilov na Slovensku. Výrobu totiž obmedzuje výrobu nielen najväčší európsky výrobca umelých hnojív v Európe Duslo Šaľa, ale aj najväčšia slovenská fabrika Volkswagen Slovakia.

„Nejdeme na 100%, začína postupne znižovať spracovanie. Nedá sa, pretože ako som hovoril my kupujem časť na dlhodobých kontraktoch zemného plynu, časť na spotoch a ten je dnes tak vysoký, že sa nám to ekonomicky nevypláca. Takže postupne začíname znižovať spracovanie, tak aby sme čo najskôr priblížili hranici technologického minima a ďalej bude čakať, uvidíme,“ priznal generálny riaditeľ Duslo Šaľa Petr Bláha. Informácie k aktuálnej situácii vo Volkswagene Bratislava sme požiadali Luciu Kovarovič Makayovú, hovorkyňu spoločnosti Volkswagenu Bratislava.

 

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví nevylučuje zavedenie mimoriadnej regulácie energií. Zdroj: TASR / Michal Svítok

Volkswagen Bratislava opätovne začiatkom tohto týždňa pre nedostatok polovodičových súčiastok, ale aj iných dielov preruší na niekoľko dní výrobu vo všetkých segmentoch. Môže to naznačovať ďalšie a ešte výraznejšie prerušenie výroby, až uzatvorenie fabriky Volkswagen Bratislava?

– Začiatkom tohto týždňa, v pondelok a utorok, bola vo Volkswagen Slovakia prerušená výroba vo všetkých segmentoch. Dôvodom priebežného prispôsobovania produkcie je pretrvávajúci dlhodobý celosvetový nedostatok polovodičov v dôsledku pandémie koronavírusu v kombinácii s čiastočným výpadkom dodávok niektorých dielov v súvislosti s dianím na Ukrajine. Výrobný plán sa priebežne prispôsobuje v závislosti od dostupnosti dielov.

Výpadky či zastavenie výroby v slovenskom automobilovom priemysle môže spôsobiť kolaps slovenskej ekonomike a extrémne hospodárske škody a finančné straty. Dôvodom je nedostatočná diverzifikácia dodávateľského reťazca európskych spoločností, ktoré sú naviazané na dodávky z tretích krajín. Je na to Volkswagen Bratislava pripravený? 

– Volkswagen Slovakia situáciu naďalej pozorne sleduje a priebežne vyhodnocuje. Do globálnej dodávateľskej siete koncernu Volkswagen, ktorá zahŕňa viac ako 40-tisíc dodávateľov, patria aj dodávatelia zo západu Ukrajiny. Na základe aktuálnej situácie v tomto regióne môže prísť k obmedzeniam v dodávateľskom reťazci. To môže viesť k prispôsobovaniu produkcie v jednotlivých koncernových závodoch, ako tomu bolo začiatkom tohto týždňa vo Volkswagen Slovakia. Koncernový nákup je v intenzívnom kontakte s danými dodávateľmi a preveruje alternatívne riešenia.

Koľko ľudí je aktuálne zamestnaných vo Volkswagene Bratislava, vrátane dodávateľov a subdodávateľov?

– Volkswagen Slovakia zamestnával v priebehu minulého roka približne 11 500 ľudí. Počet zamestnancov partnerských a dodávateľských firiem nekomentujeme.

Môžeme očakávať radikálny nárast cien pri predaji nových aj ojazdených automobilov na Slovensku?

– Volkswagen Slovakia je výrobný závod, nepredáva vozidlá konečnému zákazníkovi, ani sa nepodieľa na cenotvorbe produktov, preto prosím o smerovanie otázky na importéra.

Aký veľký objem náhradných dielov, komponentov a súčiastok dováža Volkswagen Bratislava na Slovensko z Ukrajiny a Ruska a je možná výroba automobilov na Slovensku bez ich dodávok?

– Prosím o pochopenie, že na hypotetické a špekulatívne otázky neodpovedáme. Vývoj situácie je nepredvídateľný a je predčasné ho akokoľvek hodnotiť a komentovať.