Regióny Komunálne voľby Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Prešov Košice Top

NEFÉROVÝ BOJ alebo šikovná PREDVOLEBNÁ KAMPAŇ? O nových primátoroch a starostoch rozhodnú sociálne siete

Voľby starostov a primátorov.
Blížia sa voľby starostov, primátorov aj županov. Zdroj: TASR / Roman Hanc

BRATISLAVA – Na jeseň sa budú na Slovensku konať voľby starostov, primátorov, miestnych, mestských a obecných poslancov do jednotlivých zastupiteľstiev. No už polroka pred voľbami začína byť na túto tému horúco. Ako totiž informuje mimovládna organizácia Transparency International Slovensko idú mnohí aktuálni primátori do predvolebnej kampane s neférovou výhodou aj za verejné zdroje.

 

Podľa Transparency International Slovensko viaceré väčšie mestá už o činnosti radnice na sociálnych sieťach neinformujú iba cez oficiálne mestské stránky, ale aj cez primátorské profily. „Aj keď sa navonok tvária nezávisle, časť ich obsahu však vzniká za verejné zdroje,“ informuje Transparency International Slovensko na sociálnej sieti. „Radničné noviny vydávané za mestské a zadarmo distribuované do domácností nie sú jedinou komunikačnou výhodu úradujúcich primátorov v nastávajúcej kampani. K znovuzvoleniu môžu mať bližšie aj vďaka sociálnym sieťam, na ktorých si budujú popularitu čiastočne tiež za verejné zdroje. Nejde pritom len o oficiálne facebookové stránky miest, ale predovšetkým o primátorské profily,“ konštatuje Transparency International Slovensko podľa ktorej z krajských miest ich aktívne využívajú všetci primátori, vo viacerých prípadoch sa na ich vytváraní podieľajú priamo aj zamestnanci radníc.

„Bežnou praxou je miešanie politických a súkromných posolstiev s informovaním o primátorských aktivitách vytváraným za verejné zdroje,“ dodáva Transparency International Slovensko. Napríklad profil primátora hlavného mesta „Matúš Vallo má rád Bratislavu“ administrujú podľa obsahu súbežne kancelária primátora ako aj kampaňový tím jeho novej strany. „Podobne je to v Nitre, v Banskej Bystrici hradí sponzoring príspevkov na primátorskom profile Jána Noska hovorkyňa mesta z jeho privátnej kreditnej karty. Do sponzoringu osobného primátorského profilu, ktorý je však plný obsahu vytváraného za mestské zdroje, aktuálne najviac investuje košický primátor Jaroslav Polaček. Len za prvé tri mesiace roka to bolo už vyše 3-tisíc eur. Spomedzi oficiálnych mestských stránok plánuje vo volebnom roku najviac do sponzoringu naliať bratislavský magistrát a to až 22-tisíc EUR,“ dodáva Transparency International Slovensko.

 

Idú primátori do volebnej kampane aj s nefér výhodou za verejné zdroje? ZDROJ: fb TIS

Osobné profily využívajú aktívne všetci primátori a ako zdôraznila mimovládna organizácia, vo viacerých prípadoch sa na ich vytváraní podieľajú priamo aj zamestnanci radníc. Bežnou praxou je pritom miešanie politických a súkromných posolstiev s informovaním o primátorských aktivitách vytváraných za verejné zdroje. Reklamy na svojom profile si primátor Košíc podľa magistrátu platí sám. Pravidelne však na ňom zverejňuje aj obsah vytváraný zamestnancami samosprávy. Ako zdôrazňuje Transparency International Slovensko magistrát pritom investoval podľa knižnice reklám Facebooku za prvých 90 dní do sponzorovaného šírenia príspevkov 376 eur. „Podobná prax panuje aj v niektorých ďalších krajských mestách. Primátori si vraj za sponzorovaný obsah platia sami alebo vôbec,“ doplnila Transparency International Slovensko.

Ako informuje Denník N na správe primátorského profilu sa, naopak, nepodieľajú úradníci v Trenčíne, v Žiline či v Trnave, kde podľa hovorkyňe mesta Veroniky Majtánovej k účtu primátora Petra Bročku ani nemajú prístup. Najväčšie prostriedky na komunikáciu vynakladá bratislavský magistrát. „Tamojšie oddelenie komunikácie a marketingu má podľa webu mesta 16 zamestnancov a k dispozícii až 770-tisíc eur. Na sponzoring metstkého profilu na sociálnych sieťach je vyčlenených 30-tisíc eur, pričom plánujú vyčerpať 22-tisíc eur. Je to jedenásťnásobne viac, ako plánované náklady v poradí druhej Nitry. Predpokladané výdavky mesta Nitra na podporu mestského profilu je 2-tisíc eur, Trenčína 1 500 eur, Žiliny tisíc eur a Košíc 400 eur. Ďalšie tri krajské mestá neplánujú investovať na podporu príspevkov,“ dodáva Transparency International Slovensko.

 

Idú primátori do volebnej kampane aj s nefér výhodou za verejné zdroje? ZDROJ: fb TIS

Čo dokážu sociálne siete dokumentuje oficiálny profil bratislavského primátora pod názvom „Matúš Vallo má rád Bratislavu“, ktorý má podstatne väčšiu popularitu a návštevnosť ako oficiálna stránka magistrátu. Profil „Matúš Vallo má rád Bratislavu“ používal aktuálny primátor Bratislavy už pred voľbami v roku 2018 pričom potom si ho zmenil na primátorský. „Ako jeden z komunikačných nástrojov kancelárie primátora je tento profil okrem Matúša Valla administrovaný aj tímom z oddelenia komunikácie aj marketingu,“ vysvetlil jeho vedúci Ivan Bašnák pre Denník N.

Od januára 2022, kedy Vallo oznámil, že bude opäť kandidovať na primátora Bratislavy začal Vallov profil z časti administrovať aj kampaňový tím jeho novej strany, ktorý podľa Bašnáka žiadnym spôsobom nie je financovaný z mestských peňazí. „Obsah, ktorý súvisí s kandidatúrou alebo mestskou stranou, administruje výlučne kampaňový tím, ktorý je personálne aj finančne nezávislý od mesta a sídli na inej adrese. Aktivity súvisiace s volebnou kampaňou, vrátane spravovania obsahu na facebookovom profile tak sú finančne a organizačne striktne oddelené od spravovania komunikácie primátora,“ doplnil Bašnák.