Spoločnosť Domáce Kultúra Top

Aida sa dočkala uvedenia na javisku SND. Výpravné scény neboli až také drahé, ako sa zdajú

Zdroj: SND / Zdenko Hanout

BRATISLAVA – Predsa len to stihli. Pred prijatím nových avizovaných opatrení Opera Slovenského národného divadla (SND) odpremiérovala nevšednú operu majstra Giuseppe Verdiho – Aida. V tejto chvíli je ale otázne, kedy ju diváci znova uvidia.

 

Veľkolepá scéna, honosné kostýmy. Aj o tom je nové naštudovanie jednej z najpopulárnejších opier sveta – Aida. Aj keď to vyzeralo, že sa návštevníci predstavenia nedočkajú, predsa len ich divadlo privítalo. Veľmi optimistickí však neboli pred jej uvedením ani samotní tvorcovia. 

Zakliata Aida

Podľa riaditeľa opery SND Rastislava Štúra je ich Aida zakliata. Najskôr sa prvá premiéra, ktorá mala byť minulý rok v novembri, odložila kvôli rekonštrukcii technického zariadenia javiska. Generálny riaditeľ SND spomenul aj ďalšie odloženie. ,,S Aidou sa nám spája nepríjemná skúsenosť. Bolo to práve 9. marca na generálnej skúške Aidy, keď sme sa dozvedeli, že naša kolegyňa z činohry bola ako jedna z prvých pozitívne testovaná na Covid. Okamžite sme zavreli divadlo. Doslova v miernej panike zutekali všetci účinkujúci z javiska,’’ vysvetlil generálny riaditeľ SND Peter Kováč. V prázdnom orchestrisku dokonca zostali ešte notové osnovy z Aidy. Divadlo bolo niekoľko mesiacov zatvorené. Tvorcom bolo ľúto, že sa premiéra neuskutočnila. Stalo sa tak totiž v čase, keď malo divadlo vypredaných päť predstavení dopredu. A to za posledné roky nebolo v opere veľmi časté.

 

Aida sa po niekoľkých rokoch vracia na javisko SND. Zdroj: SND / Zdenko Hanout

Obrovský kontrast

Exotika a veľkoleposť, tieto slová vystihujú operu Aida. SND sa pýši najvýpravnejšou scénou za sto rokov. ,,Napriek tomu, vôbec nie je najdrahšia. Je to za slušné peniaze, čo som veľmi prekvapení, že sa to tak podarilo. Možno to bolo tým, že sme to všetko veľmi nacenili,’’ skonštatoval Rastislav Štúr. Celá výprava sa zmestila do 130-tisíc eur. Riaditeľ opery zároveň poďakoval umelecko-dekoračným dielňam divadla, ktoré pracovali na obrovských kulisách. ,,Nemali to ani kde skladovať a postaviť. Veľa práce je za tým, ďakujem.”

Zaujímavosťou je, že opera v štyroch dejstvách má neuveriteľný kontrast obrovských scén s tými komornými. ,,Čo sa naozaj stáva v málo operných dielach. Ona je akoby naopak napísaná. Tie obrovské scény má v prvej polovici a v druhej polovici je takmer všetko komorné. Je to výzva pre inscenátorov, ako to vyriešiť. Nakoniec sme vytvorili akúsi kinetickú dekoráciu, ktorá je schopná priniesť túto variabilitu,’’ povedal režisér Aidy Pavol Smolík. 

 

Honosné scény striedajú tie komorné. Zdroj: SND / Zdenko Hanout

Na prach sa premení

Tvorcovia scény sa pri jej tvorbe inšpirovali znakmi egyptskej hmotnej kultúry, matematickými tvarmi, ale aj božstvami, ktoré sa spájajú práve s Egypťanmi. ,,Objavuje sa nám na scéne archa, ktorá sa nám deštruuje, kde zanikajú a vznikajú nové kultúry a je to isté zázemie bezpečia, ktoré strácame,’’ uviedla kostýmová výtvarníčka Ľudmila Várossová. Dôležitú úlohu hrá podľa Várossovej tiež fenomén piesku. ,,Tam vidíme, že všetko sa na prach premení, aby sa z piesku vytvorilo.”

Keďže scény sú veľmi dekoratívne, kostýmy sa rozhodli vymyslieť inak. ,,Rozhodli sme sa potlačiť dekoratívnosť v kostýmoch, tie obrovské masy, ktoré tam sú a vytiahnuť z toho sólistov, ktorí vystupujú na konci do takého výtvarného zúženia,’’ doplnila Várossová. V umelecko-dekoračných dielňach pracovali až na takmer 300 kostýmoch, do ktorých sa počítajú aj alternácie. V jednom predstavení ich môžu diváci vidieť okolo 200.

 

Scéna je plná symbolov. Zdroj: SND / Zdenko Hanout

Bez veľkej drámy

Aida je obrazovo pútavým romantickým príbehom, no je aj pastvou pre uši. Podľa dirigenta Jaroslava Kyzlinka je toto dielo zaujímavou príležitosťou pre všetkých protagonistov. Je nesmierne náročná pre všetky hlasy a taktiež je veľkou výzvou pre zbor a orchester. Opera je hudobne veľmi farebná. Verdi totiž využíva vedľajšie nástroje ako klarinet alebo anglický roh. ,,Čo sa týka hudobnej stránky, pre mňa je najzaujímavejší ten obrovský kontrast medzi zlatými zborovými scénami, kde naraz účinkuje 200 ľudí a potom tie obrazy, kedy je to hudobne veľmi intímne,’’ dodal Kyzlink.

Opera Aida je nielen o ľúbostnom trojuholníku, ale aj o láske k vlasti. ,,V repertoári mám Aidu už 15 rokov a od Verdiho je moja najobľúbenejšia. Moja Aida je veľmi citlivá, občas zúfalá. Je medzi dvomi svetmi, medzi otcom a národom a medzi egyptským svetom, kde má lásku. Je to dosť náročné. Najlepšie je, že to nekončí veľkou drámou, ale nejakou modlitbou spolu s Radamesom, že pôjdeme do iného sveta a bude nám lepšie, a konečne môžeme byť spolu,’’ povedala operná sólistka, ktorá stvárňuje Aidu Maida Hundeling. Aida Pavla Smolíka ju oslovila najmä preto, že je tradičná a napriek tomu stále zaujímavá.

 

Aida patrí medzi obľúbené opery sólistky Hundeling. Zdroj: SND / Zdenko Hanout

Vypäté spievanie

Sokyňu Aidy Amneris predstaví divákom sólistka Monika Fabianová. ,,Som šťastná, že môžem v tejto inscenácii spievať a stvárniť túto prenádhernú postavu, a podotknúť, že napriek tomu, že je Amneris v prvej polovici veľmi negatívna postava, v druhej časti si uvedomí ten zlom, že aj v nej sa nachádza súcit a láska a uvedomí si, čo spôsobila. Môžem povedať, že je to veľmi vypäté a dramatické spievanie, lebo to graduje a človek si musí rozdeliť sily,’’ zdôraznila Fabianová. Dodala, že aj napriek dlhej pauze, ktorú mali, sa snažia stále nadobúdať spevácku kondičku. Pred premiérami mali s režisérom veľa skúšok, za čo mu je vďačná.

Sólista Rafael Alvarez sa veľmi teší, že po toľkých mesiacoch môže opäť spievať a stvárniť Radamesa. ,,Ja to prežívam veľmi emocionálne. Ja som Mexičan a pre mňa sú na prvom mieste emócie. Mám s tým problém, pretože musím mať disciplínu a musím každú frázu a každú notu študovať,’’ zdôveril sa Alvarez. Dodal, že s kolegami to musia na javisku prežiť a on sám prenesie do úlohy svoje životné skúsenosti.

 

Amneris prechádza počas predstavenia obrovským vývojom. Zdroj: SND / Zdenko Hanout

Opera Aida sa po rokoch vracia do Slovenského národného divadla.

O inscenačnom tíme a obsadení sa dočítate na ďalšej strane.