Domáce Spoločnosť

Aj pri predaji potravín cez sociálne siete platia pravidlá. Za nedodržanie hrozia pokuty

Zdroj: pixabay.com

BRATISLAVA – Aj pri predaji potravín cez sociálne siete, akou je napríklad Facebook, musí predávajúci dodržať všetky povinnosti, ktoré určuje legislatíva pri predaji na diaľku. Upozorňuje na to Štátna veterinárna a potravinová správa SR (ŠVPS). “Každý prevádzkovateľ vrátane prevádzkovateľa predaja na diaľku oznámi príslušnému orgánu úradnej kontroly potravín každú prevádzkareň podliehajúcu jeho kontrole, ktorá vykonáva činnosť na akomkoľvek stupni výroby, spracúvania a distribúcie potravín na účely registrácie,” upozornila ŠVPS na svojej internetovej stránke. Prevádzkovateľ vrátane prevádzkovateľa predaja na diaľku musí taktiež oznámiť akúkoľvek významnú zmenu činnosti prevádzkarne alebo jej uzatvorenie.

Právnickým osobám alebo fyzickým osobám podnikateľom horzí pokuta od 100 eur do 1 000 eur, ak v rozpore so zákonom nezabezpečia registráciu prevádzkarne vrátane predaja na diaľku. ŠVPS ďalej upozorňuje, že pred odoslaním objednávky (v prípade predaja tovaru cez Facebook pred odoslaním správy s objednávkou napríklad cez Messenger alebo e-mailom) musia mať predajcovia zverejnené všetky povinné informácie, ktoré bývajú súčasťou obchodných podmienok a rovnako musia byť správne označené aj ponúkané potraviny.

Povinné údaje, ktoré musia byť zobrazené pri ponúkanom produkte, pritom sú – názov potraviny, zoznam zložiek, zoznam alergénov, množstvo určitých zložiek alebo kategórií zložiek, netto množstvo potraviny, dátum minimálnej trvanlivosti alebo dátum spotreby (nie je povinný), všetky osobitné podmienky skladovania alebo podmienky použitia. Rovnako musia byť zobrazené aj meno alebo obchodné meno a adresa prevádzkovateľa potravinárskeho podniku, krajina pôvodu alebo miesto pôvodu či návod na použitie. Ak ide napríklad o nápoje obsahujúce viac ako 1,2 objemového percenta alkoholu, musí byť zverejnený skutočný obsah alkoholu v objemových percentách a výživové údaje.

Rovnaké práva kupujúcich

Zákon totiž podľa ŠVPS nerozlišuje, či predajcovia predávajú tovar cez klasický e-shop, cez objednávkový formulár na webstránke, e-mailom alebo prostredníctvom ponuky na sociálnej sieti. „Povinnosť zverejniť potrebné informácie sa vzťahuje na všetky uvedené prípady – teda vždy, keď sa predáva tovar – potravina na diaľku,“ dodala ŠVPS.

Podľa štátnej veterinárnej a potravinovej správy netreba zabudnúť, že aj pri predaji potravín cez Facebook či iné sociálne siete, majú kupujúci rovnaké práva, ako keby nakupovali v klasickom e-shope. „Kupujúci majú napríklad právo na vrátenie tovaru – odstúpenie od zmluvy bez udania dôvodu do 14 dní,“ konštatovala ŠVPS. „Predávajúci cez Facebook má zase rovnaké povinnosti ako keby predával potraviny v e-shope, napríklad musí akceptovať vrátenie tovaru bez udania dôvodu (ak sa nejedná o výnimky zo zákona) a v takom prípade musí kupujúcemu vrátiť cenu za tovar vrátane poštovného do 14 dní od odstúpenia,“ upozorňuje ŠVPS.

 

Aj pri predaji potravín cez sociálne siete platia pravidlá. Zdroj pixabay.com