Ďalší ŠTÁTNY systém bol v PROBLÉMOCH! Úrady nemali dôležité info o peniazoch od občanov: Vieme, čo bolo za tým

SLOVENSKO – Po katastri ďalšie problémy. Takmer dva týždne boli ťažkosti aj s platobným systémom, ktorý slúži na úhradu správnych a súdnych poplatkov. Systém je už plne funkčný.

Aktualizované 22.1.2025 17:00 hod. – Ako informuje portál Živé.sk, systém eKolok už je plne funkčný a v súčasnosti nie sú evidované žiadne problematické platobné operácie. Portál o tom informovalo Ministerstvo Financií SR.

Podľa rezortu sa technické problémy dotkli iba platieb, ktoré prebehli prevodom na účet a nešlo o zlyhanie systému na strane štátu ani kybernetický incident. Úradníci ministerstva vnútra si mali počas ťažkostí eKolku poradiť a požiadavky ľudí vyriešiť bez ohľadu na spôsob platby.

Problém vznikol na strane spracovateľa peňažných platieb poskytovateľa služby, to znamená banky Slovenskej pošty- 365. bank, ktorá prešla na systém okamžitých platieb, pričom problém je už vyriešený a odstránený. „Pri aktualizácii systémov došlo k technickej chybe, v dôsledku ktorej nastalo v špecifických prípadoch nekorektné spárovanie vybraných typov platieb, čiže nešlo o plošný výpadok, ale o jednotky percent prípadov,“ uviedla pre portál hovorkyňa 365.bank Linda Valko Gáliková.

22.1.2025 6:30 hod. – Dôvodom sú problémy s párovaním platieb. To má za následok zdržanie pri vybavení úkonov. Poukázal na to portál Živé.sk. Na problémy upozorňuje aj Ministerstvo spravodlivosti SR na svojom webe. „Z dôvodu incidentu s párovaním platieb od 09.01.2025 môže dôjsť k oneskorenému priradeniu platby k žiadosti, za čo sa ospravedlňujeme. Vzniknutý problém je na strane systému eKolok, ktorý nie je v pôsobnosti Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky,“ znie v oznámení.

Oznam na webe Ministerstva spravodlivosti SR. Zdroj: sluzby.orsr.sk

Problémy s vybavovaním, platby nekončia v štátnej pokladnici

Systém eKolok prevádzkuje Slovenská pošta, pričom používa informačný systém, ktorý zabezpečuje Národná agentúra pre sieťové a elektronické služby. Podľa občana, ktorý sa ozval portálu, ľudia čakajú na vybavenie úkonov. Upozornil taktiež na to, že aktuálne v prípade, že poplatok hradíte prevodom na účet, systém sa tvári, ako by ste poplatok nezaplatili.

Občan upozornil aj na skutočnosť, že uhradené poplatky končia na účte komerčnej banky: „Momentálne všetky takto uhradené poplatky, ktoré sú určené pre štát a za služby štátu, končia na účte mimo štátnej pokladnice. V tejto chvíli sa už 12. deň stratila kontrola nad tým, ktoré poplatky sú uhradené a ktoré nie.“

Nateraz nie je jasné, kedy dôjde k vyriešeniu problému, ktorý už trvá takmer dva týždne. Každý ďalší deň však znamená zdržanie vo vybavovaní úkonov. Systém pritom využíva viacero ministerstiev a inštitúcií.

Druhý problém v tomto mesiaci

Ide už o druhý problém týkajúci sa štátnych systémov od začiatku roka. Rozsiahly kybernetický útok zo zahraničia 5. januára zasiahol Informačný systém Úradu geodézie, kartografie a katastra (ÚGKK) SR. Prevádzka na katastrálnych úradoch sa začala postupne obnovovať až od pondelka 13. januára. Takmer každý deň pribúdajú ďalšie úrady, ktoré obnovujú svoje služby. Internetové služby katastra sú však stále nedostupné. Kvôli útoku sa v pondelok (20.1.) vzdal svojej funkcie predseda ÚGKK SR Juraj Celler.

Viac o téme: eKolok, kataster, platby, problémy, štátny systém

Súvisiace články