
BRATISLAVA – V bratislavskom Volkswagene končí približne 750 ľudí. Dôvodom je pokles dopytu po modeloch Audi, ktoré patria medzi najdôležitejšie autá vyrábané v slovenskej metropole. Ide však výhradne o agentúrnych pracovníkov.
Zmeny v závode prichádzajú v čase, keď sa automobilka potýka s problémami na globálnych trhoch. Predaj Audi klesá v Číne aj v Európe, a tlak zvyšujú aj očakávané americké clá. Súčasné zmeny však podľa automobilky nemajú s krokmi prezidenta USA Donalda Trumpa nič spoločné.
Zmeny sa netýkajú kmeňových zamestnancov
Prepúšťanie sa podľa Volkswagenu dotýka len pracovníkov z agentúr dočasného zamestnávania. Interní zamestnanci ostávajú v práci, no viacerí boli preradení na iné smeny alebo pracovné pozície.
Závod totiž od pondelka prešiel v jednej časti výroby z trojzmennej na dvojzmennú prevádzku. „Dôvodom je úprava výrobného plánu na základe požiadaviek jednotlivých značiek, ku ktorej prišlo ešte pred rozhodnutím USA o zavedení ciel,“ informovala pre tvnoviny.sk Lucia Kovarovič Makayová, hovorkyňa Volkswagen Slovensko.
Automobilka neuviedla presný počet prepustených s odvolaním na interný charakter údajov. Podľa portálu Index má ísť o približne 750 ľudí.
Audi stráca pôdu pod nohami
Značka Audi, ktorá tvorí významnú časť produkcie bratislavského závodu, zažíva náročné obdobie. Jej zisk klesol medziročne o tretinu. V Číne, kde končí 40 % produkcie značky, sa predaj prepadol. Pokles hlási aj nemecký trh a ďalšie európske krajiny.
Bratislava vyrába aj modely Audi Q7, Q8 a Porsche Cayenne, ktoré smerujú aj na trh USA. Vlani tam putovalo 16 % produkcie závodu. Aj preto môže rozhodnutie USA o zavedení ciel v budúcnosti situáciu ešte zhoršiť.

Návrat nie je vylúčený
Volkswagen pripúšťa, že niektorí pracovníci sa môžu do závodu vrátiť, ak sa zmení situácia na trhu. Momentálne však automobilka prispôsobuje výrobu aktuálnemu dopytu a hľadá cesty, ako stabilizovať produkciu.
Bratislavskej fabrike sa darí
Zatiaľ čo materský koncern Volkswagen v Nemecku prechádza krízou a plánuje prepustiť až 35-tisíc zamestnancov a zatvárať podniky, bratislavskej fabrike sa doteraz problémy vyhýbali. „Keďže vyrába drahšie SUV autá, na ktorých cenu nie je zákazník až taký citlivý, dokázala (okrem Audi) zvládnuť nástup elektromobility, zvýšených nákladov aj rastúcej konkurencie z Číny,“ vysvetlil Index.
Tržby vlani dosiahli rekordných 12,5 miliardy eur, zisk pred zdanením narástol o 11 % na 355 miliónov eur. Od roku 2020 sa v bratislavskom závode preinvestovalo 1,2 miliardy eur – najmä do projektu BETA+ (výroba VW Passat a Škoda Superb) a prípravy na plne elektrické Porsche Cayenne.