Politika Domáce Prezidentské voľby Top

Analytici zhodnotili kampaň Čaputovej a Šefčoviča: Veľa peňazí za nič a nudné debaty

V posledných debatách nie je podľa analytika možné nájsť jednoznačného víťaza, alebo porazeného. Zdroj: archív

BRATISLAVA – Slováci už o dva dni rozhodnú o novom prezidentovi. O polnoci sa začína predvolebné moratórium. Pre kandidátov to znamená, že ich aktívny boj o palác oficiálne končí. Je tak najvyšší čas zhodnotiť ich snahu a spôsob kampane. Glob.sk sa pýtal odborníkov nielen na samotnú kampaň ale aj na výstupy v mediálnych diskusiách. Pozornosť upriamili na nezvyčajné momenty, no v prvom rade nešetrili kritikou. 

 

Marketingový expert a riaditeľ reklamnej agentúry Creo/ Young&Rubicam Michal Ruttkay vidí v kampani lepšie aj horšie momenty. Podľa neho neboli začiatky kampane štandardné a to ovplyvnilo aj celý jej priebeh. “Vyvolávané očakávanie či bude kandidovať súčasný prezident vytvorilo zvláštne štartovné pozície pre strany aj možných kandidátov,” vysvetlil Ruttkay. “Pozícia idola a zástancu v boji proti systému bola takmer nedotknuteľná a vznikla jedna z teórií, že by nebolo slušné kandidovať proti “Anti Fico, Anti Smer” bojovníkovi. Vznikol taký Voldemortovský efekt, mnohí chceli súťažiť, ale bolo zložité vystúpiť proti Andrejovi Kiskovi,” hovorí.

Až potom, čo súčasný prezident definitívne povedal, že do boja nejde, sa začali objavovať kandidáti. Podľa Ruttkaya podľa hesla “kráľ zomrel, nech žije kráľ”. Práve malá súťaž, “kto bude druhý Kiska”, sa stala témou číslo jeden.

Z tlačovej konferencie prezidentského kandidáta Andreja Kisku (na snímke) v Bratislave 28. februára 2013. Kiska predstavil svoju víziu Slovenska a program, s ktorým chcel v prezidentských voľbách v roku 2014 zv흻aziť. FOTO TASR – Michal Svítok

Témou číslo dva bol kandidát najsilnejšej strany. Smer-SD svojho kandidáta nepredstavil do poslednej chvíle. “Po oznámení kandidáta SMERu to konečne začalo vyzerať na reálnu kampaň. Vyprofilovali sa silní lídri, ktorí mali valcovať….ale prišla sebadeštrukčná téma odstupovania a kandidátov na sudcov Ústavného súdu,” hovorí Ruttkay. Práve toto bola téma číslo tri.

Skrytý volič a médiá

Veľkú úlohu v kampani zohrali aj médiá. Podľa marketingového experta je štandardné, že rozhodujúce sú práve debaty tesne pred voľbami. Tentokrát to však bolo iné, podľa neho boli rozhodujúce práve úvodné debaty v malých televíziach či v online médiách. “Maroš Šefčovič sa krátkodobo posunul  do pozície lídra, ale dobrý pocit zo sympatickej kandidátky začal rozbiehať rozbeh “fenoménu Čaputová”. Verejnosť pozitívne prekvapili rétorické možnosti a schopnosti kandidátky, a svoju rolu zohral istý typ sexepílu a kombinácie evanjelickej pastorky. Dobré témy, vizuálne dobre začatá kampaň,” hodnotí expert.

Ďalšou anomáliou je podľa neho “skrytý volič.” Nešlo však o voliča Kotlebu či Harabina, ale Františka Mikloška. Podľa experta ide o mestského človeka, “ktorému nevonia rozhodovanie typu “AK NIE SI ZA, SI PROTI”.” Práve títo ľudia dali podľa neho hlas Mikloškovi.

V druhom kole sa stretnú Zuzana Čaputová a Maroš Šefčovič. FOTO TASR – Pavel Neubauer

Záverečné debaty na prekvapenie nerozhodovali vôbec. Podľa Ruttkaya boli veľké televízie neinvenčné a pýtali sa stále na tie isté témy a otázky.

Podľa experta zvládol kampaň oveľa lepšie tím Zuzany Čaputovej. Podľa neho využili prvky z kampane Miloša Zemana, ktorý sa rovnako ako Čaputová snažil vyhnúť debatám, ktoré by mohli pomôcť konkurentovi. Šefčovič naopak podľa neho nevyužil potenciál a hoci mohol čerpať práve z blízkosti k Zemanovi, skončilo to “zbytočným formálnym stretnutím.” 

Ignorovaná ľavica

“Svoj výsledok si kandidátka vybojovala hlavne cez big dáta a dobrú stratégiu. Druhému finalistovi bola podpora a strategická replika minulej prezidentskej kampane príťažou,” vysvetľuje Ruttkay. V sociálnych a ľavicových témach však podľa neho neuspel ani jeden. Čaputová necielila na tento typ voliča a Šefčovič bol neautentický.

Počas posledných mesiacov sa hovorilo aj o antikampaniach. Podľa experta však boli slabé. “Antikampane boli tradične bezzubé a bez nápadov. Našťastie. Mizerná práca deštruktorov ukazuje, že nám stačí “samodeštrukcia” a neschopnosť a neskúsenosť tímov,” hovorí Ruttkay.

V regiónoch bola podľa neho paradoxne zaujímavejšia Čaputová. Víkendovým výletom na Sitno sa vraj ľuďom priblížila. “Bol to dobrý vyhýbací ťah. A reálny dotyk s voličom. Deklarovať, že už som bol tretí krát na východe krajiny, v dôsledku znamenalo mediálne dve slabé a bezobsahové tlačovky. 300 reálnych ľudí na výstupe na Sitno bolo premenených na výrazný mediálny výtlak v prospech kandidátky,” tvrdí Ruttkay.

Kandidáti podľa neho zbytočne investovali do bilbordov a do nákladných, no neskúsených tímov. “Kandidátka skvele vyhodnotila svoje mentálne a výrazové prostriedky, vyhla sa svojím slabým stránkam a únave. Druhý finalista si zabuchol dvere hrou v prvom kole. V druhom nemal šancu rozkročiť sa žiadnym smerom,” uzatvára expert.

Debaty boli umiernené

Podľa politického analytika Jána Baránka boli “debaty oveľa menej agresívne ako to, čo sa odohrávalo vo virtuálnom priestore.” Zatiaľ, čo na sociálnych sieťach šlo podľa neho o “boj na život a na smrť”, v debatách boli obaja kandidáti mierni a neprekročili hranicu slušného správania sa. Preto v posledných debatách nie je možné nájsť jednoznačného víťaza, alebo porazeného.

Zuzana Čaputová

  • bola kultivovaná
  • ukázala iný rozmer empatie, jasne vyjadrovala svoje emócie
  • napriek tomu, že v politike v minulosti nepôsobila, má dobrý prehľad o politickej situácií na Slovensku
  • chýba jej zahraničná skúsenosť
  • ako sama priznala, v zahraničí bude odkázaná na poradcov
  • v poslednej relácií pôsobila napäto, akoby bola zošnurovaná. Dá sa to však vysvetliť aj tým, že je tesne pred voľbami a toto bola jedna z posledných relácií.

Maroš Šefčovič

  • správal sa kultivovane, vyplýva to z jeho pozície dlhoročného diplomata
  • bol útočnejší, snažil sa voči Čaputovej vymedziť
  • v domácich témach bol zorientovaný, dobre pripravený
  • v zahraničných témach je viac doma, na to aj často poukazoval
  • zásluhou diplomatickej minulosti dokáže lepšie ustáť nátlak a stres

 

Podľa Baránka je veľmi ťažké povedať, či boli kandidáti autentickí, alebo nie. Podľa neho má každý z nich témy, v ktorých je viac doma a v ktorých je vidieť jeho presvedčenie. Nerozhodnutí voliči sa podľa neho budú rozhodovať “buď na základe politického presvedčenia, alebo na základe hodnôt.”  

Galéria
Zuzana Čaputová Zdroj: Glob.sk I David Duducz
Maroš Šefčovič siahol po tradičných farbách a slovenskom znaku. Zdroj: Glob.sk I David Duducz
Béla Bugár chce hovoriť s Čaputovou – myslí už na budúcnosť?. Zdroj: Glob.sk I David Duducz
Mistrík sa vzdal kandidatúry v prospech Čaputovej. Zdroj: TASR
V septembri Šefčovič oficiálne oznámil svoju kandidatúru na post predsedu eurokomisie. Zdroj: TASR / Pavol Zachar
Kandidátka Zuzana Čaputová. Zdroj: TASR / Martin Baumann
Rok 2019 bude podľa Šefčoviča v znamení brexitu a eurovolieb Zdroj: TASR / Marko Erd
Volebná centrála Zuzany Čaputovej. Zdroj: TASR / Michal Svítok
V druhom kole sa stretnú Zuzana Čaputová a Maroš Šefčovič. FOTO TASR – Pavel Neubauer
Čaputovú prišiel na volebnú noc podporiť aj Mistrík. Zdroj: SITA / Branislav Bibel
Zdroj: SITA / Branislav Bibel
Zdroj: Glob.sk
Na snímke Maroš Šefčovič, kandidát na prezidenta SR.Zdroj: Glob.sk / David Duducz
navigate_before
navigate_next