Autodopravcovia sa s Kamenickým nedohodli. Čo nás ďalej čaká na cestách?

BRATISLAVA – Dnes sa rozhoduje. Verejnosť sa konečne dozvie, či hromadné štrajky a blokovania ciest na Slovensku budú pokračovať, alebo bude kauza  nadobro zažehnaná. Nespokojní autodopravcovia, ktorí vláde predložili viaceré požiadavky, od začiatku týždňa rokovali s ministerstvom financií, aby vyrokovali takú dohodu, ktorá bude splniteľná a prijateľná pre obe strany.  

 

Minister financií Ladislav Kamenický popoludní predstúpil pred novinárov, aby informoval o výsledkoch rokovaní. Počas tlačovej konferencie hovoril o ponuke, ktorú autodopravcovia dlho nevideli. „Počas posledných dvoch dní sme pripravili dve ponuky, ktoré by mohli byť akceptovateľné pre dopravcov. Jedna z nich zaťažuje rozpočet v sume 20,4 miliónov eur a druhá zhruba 30 miliónov eur. Je to ponuka, v ktorej sme vychádzali z toho, aby ten výpočet dane z motorových vozidiel bol jednoduchší a transparentnejší,“ povedal Kamenický. Ako dodal, aj tie autá, ktoré sú staršie ako 13 rokov, budú mať nárok na zľavu vo výške 20 percent. Nové vozidlám sa zvýši zľava z 25 percent až na 50 percent.

Kým jedna únia autodopravcov je s návrhom spokojná, druhá ho neprijala. ČESMAD považuje druhý – drahší návrh za ten lepší. „Nielen kvôli sume, ale rieši aj staršie vozidlá ako 13 rokov a zníženie dane o 20 percent je zaujímavé,“ povedal Pavol Jančovič z ČESMAD-u. Rovnako považuje za prijateľnú aj zľavu 50 percent z cestnej dane pre novšie nákladné vozidlá. Naopak, ani s jedným z návrhov nesúhlasia štrajkujúci autodopravcovia z Únie autodopravcov Slovenska. Zatiaľ tak neprijímajú ani jednu alternatívu. Dôvodom je, že chcú aby poskytli viac peňazí zo štátneho rozpočtu na zľavy. „Ak poskytli 30 miliónov, myslím, že môžu poskytnúť aj 35 miliónov. Pretože my potrebujeme nejakým spôsobom zakryť tie staršie vozidlá. Treba si uvedomiť, že tie jazdia po Slovensku, v zahraničí jazdia vozidlá s emisnou normou EURO 6, tam si môžu zdvihnúť sumy ako chcú,“ povedal podpredseda UNAS-u Stanislav Skala. V rokovaniach chcú tak pokračovať. Ako Skala následne dodal, spolu s kolegami sú v štrajkovej pohotovosti. „Všetko záleží na pánovi ministrovi, koľko uvoľní peňazí,“ povedal. Kamenický ale poukazuje na to, že tak, ako ČESMAD, tak aj UNAS si vydobil svoje a ministerstvo bolo ochotné spustiť zo svojich návrhov, aby problematickú situáciu vyriešili čo najrýchlejšie a najefektívnejšie. Dáva im však čas na to, aby si ponuky vnútorne prediskutovali, a aby sa k nim následne vyjadrili.

Zakročiť musel premiér

Štrajk autodopravcov, ktorí blokovali viaceré dôležité cesty na Slovensku spolu s hraničnými priechodmi, zdvizol krátko pred voľbami zo stoličiek viacerých členov vlády. Už minulý týždeň, krátko po začatí štrajku, sa premiér vyjadril, že z kroku autodopravcov cíti politiku a s kamionistami sa sprvu odmietol stretnúť. Nepozdávalo sa mu totiž, že sa rozhodli pre takýto krok krátko pred voľbami, kedy už vláda nemá veľa možností na riešenie. Vraj sú na to kompetentní ministri financií a dopravy, nakoľko požiadavky, ktoré mali, sa týkali ich rezortov. Autodopravcovia konkrétne žiadali, aby sa splnili požiadavky, o ktoré vraj ministerstvo dopravy a financií žiadajú už niekoľko rokov – zníženie cestnej dane o 50 percent a pozastavenie výberu mýta do určenia nového správcu.

Podľa ministra dopravy Árpáda Érseka však táto možnosť neprichádza do úvahy, keďže zmluva so súčasným prevádzkovateľom elektronického mýta (firmou Skytoll) bude trvať ešte 2 roky. Minulý týždeň prebehla aj séria rokovaní ČESMAD-u, zástupcov štrajkujúcich autodopravcov a ministerstva financií o ich prvej požiadavke na zníženie cestnej dane. Podľa šéfa rezortu Ladislava Kamenického ale požiadavky kamionistov nie sú splniteľné, pretože by predstavovali veľký výpadok v štátnom rozpočte, ktorý už je navyše schválený aj parlamentom. Navrhuje ale, že sa cestná daň sa zníži o 12,5 percenta, s čím prakticky súhlasí ČESMAD, ale nesúhlasia s tým autodopravcovia. Štrajkovali preto ďalej, následne ale zakročil premiér.

Autodopravcovia kývli premiérovej požiadavke

Ten po rokovaní s ministrom financií, dopravy, hospodárstva Petrom Žigom a ministerkou vnútra Denisou Sakovou ohľadne štrajku povedal, že sa zhodli, že sú pripravení s autodopravcami rokovať, no až vo chvíli, keď blokujúce autá zmiznú z ciest. “Blokovanie hraničných prechodov a ciest časťou slovenských autodopravcov je neprípustné. Kamionisti si berú slovenských občanov za rukojemníkov, ohrozujú ich bezpečnosť i prácu tých ľudí, ktorí pracovať chcú,” vyhlásil premiér. Kamionisti na jeho návrh pristúpili a cesty uvoľnili. Následne sa dohodli, že autodopravcovia budú do štvrtka rokovať s ministrami, aby vláda vedela pripraviť návrh zníženia sadzby cestnej dane tak, aby sa zvýšila konkurencieschopnosť slovenských autodopravcov v rámci V4.

Vláda má ambíciu schváliť legislatívu ešte v tomto volebnom období. Kamenický priblížil, že rezort financií pripraví tri varianty, pričom cieľom je, aby sa zvýšila konkurencieschopnosť autodopravcov na Slovensku. „Budeme hľadať variant, ktorý na jednej strane zvýši konkurencieschopnosť, na druhej strane bude mať určitý prijateľný dosah na rozpočet. Tie tri varianty budú o tom, že budú tri rôzne kategórie aj s tým dosahom, samozrejme, potom už bude aj na premiérovi a vláde, ako sa rozhodne, ktorý z tých variantov bude schopná akceptovať,“ dodal začiatkom týždňa.

Mohlo by vás zaujímať

Viac o téme: autodopravcovia, blokovanie hraničných prechodov, cestná daň, Denisa Saková, Ladislav Kamenický, legislatívny návrh, minister dopravy, minister financií, minister hospodárstva, ministerka vnútra, návrhy, Peter Pellegrini, Peter Žiga, premiér, Rokovanie vlády, štrajk autodopravcov, UNAS, Únias autodopravcov Slovenska, vláda

Súvisiace články