Zahraničné Ekonomika Spoločnosť Zahraničná Top

Toto je bezpochyby čierny rok pre Boeingy. Exzamestnanec varuje pred vážnymi chybami ďalšieho stroja

Na snímke dopravné lietadlo Boeing 787-9 Dreamliner spoločnosti Air Tahiti Nui ppočas letovej ukážky na 53. ročníku medzinárodnej leteckej výstavy a veľtrhu Paris Air Show na letisku v Le Bourget pri Paríži 18. júna 2019. Zdroj: TASR/AP

CHICAGO – Leteckého výrobcu Boeing stíha jeden problém za druhým. Najnovší z nich sa týka typu, ktorý je momentálne vlajkovou loďou spoločnosti. Ide o 787 Dreamliner. Bývalý zamestnanec odhalil závažné problémy u tohto lietadla. Spoločnosť chyby pripustila.

 

Americký výrobca lietadiel Boeing stále nevie nájsť svoj pokoj. Technické problémy voľakedy obľúbeného typu 737 Max nie sú vyriešené a stále má zákaz lietať.

Negatívne titulky priniesol aj ďalší prestížny projekt firmy – lietadlo na diaľkové lety Boeing 787 Dreamliner. Inžinier, ktorý v minulosti pracoval pre koncern, informoval o závažnom probléme systému núdzového zásobovania kyslíkom.

Informoval o tom portál BBC. Spomínaným inžinierom je John Barnett, ktorý pre spoločnosť Boeing pracoval 32 rokov, medzi iným aj ako kontrolór kvality v továrni v Južnej Karolíne. Keď Boeing začal pred takmer desiatimi rokmi s masovou produkciou Dreamlinerov, spozoroval, že výrobné linky boli prestavané veľmi unáhlene – na úkor kvality.

Predvádzací let Boeingu 787 Dreamliner na Paris Air Show v roku 2015. Piloti s ním predviedli priam akrobatické kúsky. Zdroj: YouTube

V roku 2016 objavil problémy so systémom núdzového zásobovania kyslíkom, ktorý má v prípade náhleho poklesu tlaku zabezpečiť prežitie cestujúcich. V takýchto prípadoch majú zo stropu nad pasažiermi automaticky vypadnúť dýchacie masky, bez ktorých by vo vysokej nadmorskej výške posádka a ľudia na palube za menej ako minútu upadli do bezvedomia.

Podľa Barnetta je u Dreamlinera nasledujúci problém: Mnohé fľaše s kyslíkom sa nevyprázdňovali automaticky. Tým pádom neboli dýchacie masky zásobované kyslíkom. Podľa inžiniera nariadil v čase, keď bol vo firme ešte zamestnaný, kontrolu systému. Z 300 fliaš nefungovalo 75, čiže celá štvrtina.

BBC však informovala, že vedenie koncernu na Barnettove údaje nereagovalo. 57-ročný muž spoločnosť opustil v roku 2017, oficiálne zo zdravotných dôvodov.

Boeing síce odmietol Barnettove obvinenia, ale priznal, že spoločnosť v roku 2017 “identifikovala niektoré kyslíkové fľaše od dodávateľa, ktoré sa nevyprázdňovali správne”. Tvrdia, že tie stiahli z prevádzky a nahradili inými. Pred dodávkou lietadla Boeing testuje nainštalovaný kyslíkový systém niekoľkokrát. Dokonca aj stroje, ktoré už boli v prevádzke, sa podrobili pravidelným kontrolám systému núdzového zásobovania kyslíkom.

Mohlo by vás zaujímať:

Na archívnej snímke z 31. marca 2017 zamestnanci spoločnosti Boeing kráčajú pred novým lietadlom Boeing 787-10 Dreamliner po absolvovaní prvého testovacieho letu na letisku v North Charlestone. Zdroj: TASR/AP