CHICAGO – Leteckého výrobcu Boeing stíha jeden problém za druhým. Najnovší z nich sa týka typu, ktorý je momentálne vlajkovou loďou spoločnosti. Ide o 787 Dreamliner. Bývalý zamestnanec odhalil závažné problémy u tohto lietadla. Spoločnosť chyby pripustila.
Americký výrobca lietadiel Boeing stále nevie nájsť svoj pokoj. Technické problémy voľakedy obľúbeného typu 737 Max nie sú vyriešené a stále má zákaz lietať.
Negatívne titulky priniesol aj ďalší prestížny projekt firmy – lietadlo na diaľkové lety Boeing 787 Dreamliner. Inžinier, ktorý v minulosti pracoval pre koncern, informoval o závažnom probléme systému núdzového zásobovania kyslíkom.
Informoval o tom portál BBC. Spomínaným inžinierom je John Barnett, ktorý pre spoločnosť Boeing pracoval 32 rokov, medzi iným aj ako kontrolór kvality v továrni v Južnej Karolíne. Keď Boeing začal pred takmer desiatimi rokmi s masovou produkciou Dreamlinerov, spozoroval, že výrobné linky boli prestavané veľmi unáhlene – na úkor kvality.
Predvádzací let Boeingu 787 Dreamliner na Paris Air Show v roku 2015. Piloti s ním predviedli priam akrobatické kúsky. Zdroj: YouTube
V roku 2016 objavil problémy so systémom núdzového zásobovania kyslíkom, ktorý má v prípade náhleho poklesu tlaku zabezpečiť prežitie cestujúcich. V takýchto prípadoch majú zo stropu nad pasažiermi automaticky vypadnúť dýchacie masky, bez ktorých by vo vysokej nadmorskej výške posádka a ľudia na palube za menej ako minútu upadli do bezvedomia.
Podľa Barnetta je u Dreamlinera nasledujúci problém: Mnohé fľaše s kyslíkom sa nevyprázdňovali automaticky. Tým pádom neboli dýchacie masky zásobované kyslíkom. Podľa inžiniera nariadil v čase, keď bol vo firme ešte zamestnaný, kontrolu systému. Z 300 fliaš nefungovalo 75, čiže celá štvrtina.
BBC však informovala, že vedenie koncernu na Barnettove údaje nereagovalo. 57-ročný muž spoločnosť opustil v roku 2017, oficiálne zo zdravotných dôvodov.
Boeing síce odmietol Barnettove obvinenia, ale priznal, že spoločnosť v roku 2017 “identifikovala niektoré kyslíkové fľaše od dodávateľa, ktoré sa nevyprázdňovali správne”. Tvrdia, že tie stiahli z prevádzky a nahradili inými. Pred dodávkou lietadla Boeing testuje nainštalovaný kyslíkový systém niekoľkokrát. Dokonca aj stroje, ktoré už boli v prevádzke, sa podrobili pravidelným kontrolám systému núdzového zásobovania kyslíkom.
Mohlo by vás zaujímať:
- Konečne dobrá správa pre Boeing. Chystá sa návrat lietadiel do prevádzky
- Boeing sa z problémov nevie vyhrabať. Ďalšie spoločnosti mu zasadili ranu
- Boeing oznámil pozastavenie prevádzky približne 50 lietadiel z dôvodu prasklín
- Boeing utrpel ďalší úder. Z jeho problémov môže profitovať konkurencia
- Legendárny pilot, ktorý zázračne pristál na rieke Hudson. O Boeingoch prehovoril narovinu