Regióny Bratislava Top

ČO NA TO HOVORÍTE? V Petržalke pribudnú štyri betónové lávky za viac ako 2,5 milióna eur

BRATISLAVA – Metropolitný inštitút Bratislava zverejnil štyri víťazné návrhy pre nové spojníky ponad Dunaj. Nachádzať sa budú v Petržalke a prepoja Chorvátske rameno s novými pribúdajúcimi zastávkami MHD. Čisto betónové lávky budú stáť mesto viac ako 2,5 milióna eur.

 

Českí a slovenskí architekti navrhli ako prepojiť Chorvátske rameno a tak ho sprístupniť hlavne chodcom a cyklistom. Petržalčania sa dočkali a na svete sú štyri víťazné návrhy. Cieľom mostíkov je hlavne prepojenie s novými MHD zastávkami, ktoré v Petržalke pribudnú po dotiahnutí električkovej trate z Jungmannovej k Janíkovmu dvoru. Porota vybrala spomedzi všetkých 29 návrhov tri české a jeden slovenský. Konkrétne ide o architektov z Brna a zo slovenského ateliéru DOXA.

Návrh tretej lávky.
Zdroj: MIB

Lávky budú slúžiť výhradne chodcom a cyklistom. Tvorcovia mysleli aj na hendikepovaných ľudí a preto zostrojili návrhy s vhodným sklonom pre vozíčkarov. „O lávkach sme neuvažovali iba ako o čisto dopravných uzloch, ale vnímali sme aj ich potenciál pre voľnočasové aktivity. Vďaka zvýšenému počtu okoloidúcich sa z lávok môžu stať miesta, kde sa obyvatelia budú chcieť stretávať, vychutnávať si pohľad na vodnú hladinu a tiež tu vzniká priestor prekultúru. Našim cieľom preto bolo, aby sa z lávok stali aktívne prvky v rámci celej štvrte a súčasne rešpektovali charakter okolitého prostredia,“ objasnil Daniel Struhařík zo skupiny brnenských architektov.

Návrh štvrtej plánovanej lávky.
Zdroj: MIB

Architektonicko – konštrukčné súťaže vyhlásilo Hlavné mesto, Metropolitný Inštitút Bratislavy a aj METRO. Na základe predbežného odhadu náklady na ich uskutočnenie vyčíslili na 2,5 milióna eur. „Aj táto súťaž je dôkazom, že Bratislava vie pristupovať k tvorbe verejných priestorov zodpovedne. V porote mali zastúpenie architekti, urbanisti aj stavební inžinieri, keďže najlepšie mosty či lávky vznikajú na základe spolupráce týchto odborníkov. Víťazne návrhy skvele skĺbili technické aj architektonické riešenia a sú výbornou správou pre budúcu podobu Chorvátskeho ramena,“ zhodnotil riaditeľ sekcie súťaží v Metropolitnom inštitúte Bratislavy, Peter Lényi.

Prečo práve betón?

Podľa stavebných inžinierov je betón najjednoduchší materiál na údržbu. Všetky lávky buduú preto výlučne z tohto materiálu, čo im zabezpečí dlhú životnosť. Ich umiestnenie je navrhované tak, aby správne prepojili existujúce a plánované chodníky a trasy s budúcou električkovou traťou a súčasnou okolitou zástavbou.

Pozrite sa na štyri víťazné návrhy

Prvá lávka vyrastie v úseku medzi Bosákovou a Rusovskou cestou. Z nej sa budú môcť chodci a cyklisti napojiť na sieť cyklochodníkov a chodníkov na ľavom brehu Chorvátskeho ramena a na Mlynaričovu ulicu na pravom brehu.

Víťazný návrh na realizáciu prvej lávky.
Zdroj: MIB

Druhá a tretia výstavba je naplánovaná medzi Rusovskou a Romanovou ulicou. Obi dva mostíky sa tak napoja na už existujúce chodníky pozdĺž ramena.

Víťazný návrh druhej lávky.
Zdroj: MIB

Štvrtá lávka nahradí súčasnú pontónovú lávku a tak prepojí protiľahlé brehy Chorvátskeho ramena Dunaja. Ideou konštruktérov je týmto spojníkom vytvoriť priame napojenie na jazero Veľký Draždiak. „Návrh štvrtej lávky cez Chorvátske rameno sme spracovávali v pomerne početnom kolektíve autorov, pracovalo na ňom šesť architektov a jeden statik. Aj to nám umožnilo premýšľať v omnoho širšom kontexte. Snažili sme sa uchopiť podstatu pohybu človeka. Zvolili sme stratégiu čím prírodnejšie prostredie, tým menej ambiciózny zásah,“ priblížili architekti z ateliéru DOXA.