Politika Domáce Top

Ďalší škandál v RTVS. V spravodajstve chcú zaviesť “cenzúru” opozície. Rezník hovorí o dezinterpretácii

RTVS pod vedením Jaroslava Rezníka má na krku ďalší problém. Zdroj: TASR

BRATISLAVA – Verejnoprávna televízia pod vedením Jaroslava Rezníka čelí ďalšiemu škandálu. Šéfka rozhlasového spravodajstva RTVS Petra Stano Maťašovská sa mala nepriamo pokúsiť o cenzúru opozičných návrhov. Portál omediach.com informoval o internom predpise, ktorý mala vypracovať pre redaktorov Krátkych správ. Ide o 16 zásad, ktorých by sa mali redaktori pri tvorbe správ pridržiavať.

 

V dokumente, ktorý omediach.com zverejnil, je okrem iného aj nepriamy zákaz venovať sa návrhom z dielne opozičných strán. “Nezaraďujeme správy o návrhoch zákonov a noviel z dielne opozičných poslancov predtým, ako neprejdú do druhého čítania, a už vôbec nie bez stanoviska koalície, resp. vecne príslušného rezortu. (Parlamentná prax hovorí, že z týchto návrhov takmer žiadny neprejde prvým čítaním, ich relevantnosť je preto veľmi nízka. Často ide o odborne nepripravené, nesystémové a neprekonzultované návrhy, ktoré majú skôr zaujať verejnosť, ako riešiť problém. Poslucháča by skôr zavádzali, ako informovali.),” píše sa v internom predpise, ktorý mal vzniknúť len včera.

Tento príkaz vyvolal okamžité reakcie opozičných politikov na sociálnej sieti. Poslanec Sme rodina Peter Pčolinský naznačil, že sa pokúsia kvôli situácii v RTVS zvolať mimoriadnu schôdzu. Opozícia dokonca zvolala aj tlačovú konferenciu, kde sa chce k téme vyjadriť.

 

Okrem iného sa v dokumente uvádza aj zákaz monitorovať online média. Dnes pritom tento typ médií prináša najviac exkluzívnych informácií. Novinári bežne vychádzajú z obsahu iných portálov a nemajú problém odkazovať na seba navzájom. V RTVS to vraj robiť nemôžu. “Zdroje pre prípravu a vysielanie krátkeho spravodajstva sú výlučne agentúrne servisy TASR a SITA, ČTK a originálne správy redaktorov spravodajstva RTVS. Z informácií uverejnených na internetových portáloch a v iných médiách správy nepripravujeme,” má byť napísané v dokumente.

Popoludní sa k uniknutému dokumentu vyjadrili predstavitelia všetkých opozičných správ. Jednohlasne žiadajú hlavu Petry Stany Maťašovskej, ktorá mala dokument podľa omediach.com pripraviť. “Žiadame okamžité stiahnutie dokumentu a okamžité rozviazanie pracovného pomeru s pani Maťašovskou ako šéfkou spravodajstva verejnoprávneho média,” vyhlásila podpredsedníčka parlamentu Lucia Ďuriš Nicholsonová z SaS. Situáciu považuje za absolútny škandál, normalizáciu v priamom prenose, za bezprecedentnú politickú cenzúru a za návrat ku komunizmu.

Podľa opozície je existencia podobného dokumentu príkro v rozpore so zákonom RTVS.“Je neprijateľné, že vedenie televízie dalo redaktorom pokyn, v ktorom bolo neinformovať o návrhoch opozície. Taktiež je škandalózne, že vedenie hodnotí návrhy opozičných strán ako nepripravené, nesystémové hoci sú to práve opozičné návrhy, ktoré opravujú chyby v zákonoch vládnej koalície,” rozhorčila sa poslankyňa OĽaNO Veronika Remišová. Šéf hnutia Sme rodina Boris Kollár ju doplnil, že systém rovného a rovnejšieho máme už aj na pôde verejnoprávnej televízie. “Ak neodstránime túto dvojkoľajnosť, prehráme absolútne všetci,” reagoval.

 

Ďalšie reakcie opozičných politikov:

Vedenie RTVS Maťašovskú podržalo

Vedenie verejnoprávnej televízie a rozhlasu sa za Maťašovskú napriek situácii postavilo. RTVS nesúhlasí s interpretáciou zverejneného materiálu, ktorá je podľa hovorkyne Eriky Rusnákovej vytrhnutá z kontextu a nezodpovedá realite prípravy a obsahu spravodajstva Slovenského rozhlasu. “Zverejnený materiál sa týka len formátu vysielania krátkych agentúrnych správ, ktoré majú špecifický charakter a SRo ich vysiela na oveľa kratšej ploche ako ostatné spravodajské a publicistické relácie. Ich opakujúci sa, krátky, len niekoľkominútový časový rozsah neumožňuje venovať sa podrobnejšie jednotlivým témam, na čo sú určené ďalšie spravodajské formáty,” uvádza RTVS vo svojom stanovisku.

Pripustili však, že niektoré pasáže textu neboli formulované vhodne, čo dalo priestor na ich rozsiahlu dezinterpretáciu. “Z obsahu našich spravodajských a publicistických programov, je zrejmé, že RTVS sa v súlade so svojím poslaním venuje každej relevantnej spoločenskej a politickej téme a pravidelne poskytuje priestor na vyjadrenie všetkým zainteresovaným stranám bez rozdielu,” uviedla Rusnáková. Šéfka rozhlasového spravodajstva vo funkcii bude pokračovať. Skončila len napomenutím. “Pertraktovaná formulácia predmetného textu nie je v súlade s internými postupmi a hodnotami RTVS, za čo bolo udelené napomenutie,” dodala RTVS.