Domáce Ekonomika Spoločnosť Domáca

Danko za návrh zrušiť diaľničné známky schytal tvrdú kritiku od expertov, je to podľa nich úplný nezmysel

Zdroj: TASR / Oliver Ondráš

BRATISLAVA – Predseda Národnej rady SR a Slovenskej národnej strany (SNS) Andrej Danko si za návrh zrušiť diaľničné známky pre autá do 3,5 tony, kým nebudú dostavané diaľnice, vyslúžil tvrdú kritiku od viacerých expertov. Tí to v reakciách pre agentúru SITA považujú za nezmysel a zúfalú snahu získať si hlasy voličov krátko pred parlamentnými voľbami.

 

Generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného, a. s. (VÚD) Ľubomír Palčák to označil za nelogický a veľmi zlý nápad. “Je pravda, že vo výstavbe diaľnic sme na tom veľmi zle a štát tu naozaj zlyhal, že dodnes nemáme vybudované aspoň súvislú diaľnicu z východu na západ a zo severu na juh,” uviedol Palčák s tým, že rušiť pre to diaľničné známky, prípadne aj mýto je úplný nezmysel.

“Ak by sme išli touto cestou, nikdy nedostaneme ľudí z áut a ciest na menej ekologicky zaťažujúcu dopravu, na železnicu. Prídeme rádovo o stovky miliónov eur a nikomu to nepomôže,” upozornil šéf VÚD. Za diaľničné známky by v prípade ich zrušenia nesmeli platiť ani zahraniční motoristi. “Nahrnú sa nám tu autá, kamióny, zničia cesty, zasmradia a nezaplatia ani euro,” podotkol Palčák. Podľa neho treba viac peňazí, no nie je to len o nich, problémom je nezvládanie procesu prípravy a výstavby diaľnic.

Danko si vyslúžil tvrdú kritiku od viacerých expertov. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

Návrh SNS je podľa riaditeľa Inštitútu hospodárskej politiky (IHP) Františka Palka len potvrdením trendu, keď si vládne strany robia z rozpočtu verejnej správy stranícku samoobsluhu s cieľom krátko pred voľbami nahnať ďalších voličov. Zámer zrušiť diaľničné známky považuje za zúfalstvo zabojovať o voliča. “Z vecného hľadiska je to nezmysel, pretože majitelia áut s hmotnosťou do 3,5 tony už diaľničné známky majú na tento rok kúpené a je nezmyslom, aby sa diaľničné známky v budúcnosti neplatili. V každej krajine majitelia áut platia za užívanie diaľničnej siete,” poznamenal Palko.

Riaditeľ IHP to vníma ako vklad SNS v útoku na verejné financie, ktoré v utorok ohlásil premiér Peter Pellegrini (Smer-SD), keď oznámil, že vláda schváli a parlament odsúhlasí návrh na výplatu 13. dôchodku a zdvojnásobenie rodinných prídavkov so sekerou 800 miliónov eur. “Návrh SNS prichádza v roku, kedy vláda, v ktorej je aj SNS, odsúhlasila výdavkové limity rozpočtu ako reakciu na zhoršené hospodárenie verejných financií z roku 2018. Takéto návrhy sú krajne nezodpovedné a na úkor udržateľnosti verejných financií,” dodal Palko.

Analytik inštitútu INEKO Ján Kovalčík zareagoval, že ide o ďalšie stupňovanie špirály populizmu, ktorou si vládne strany pred voľbami kupujú voličov. “Smer i SNS mali roky času, aby našli zdroje na krytie takýchto nápadov, napríklad, vylúčením predražených zákaziek v rezortoch, za ktoré zodpovedali. Nič také neukázali,” uviedol Kovalčík. A teraz, keď sa hospodárenie štátu zhoršuje, podľa neho prichádzajú s gejzírom nápadov už na účet budúcej vlády. “Čím viac teraz rozdajú, tým menej zdrojov bude po voľbách na lepšie cesty, zdravotníctvo či iné služby štátu občanom,” poukázal analytik.

Analytik inštitútu INEKO Ján Kovalčík zareagoval, že ide o ďalšie stupňovanie špirály populizmu, ktorou si vládne strany pred voľbami kupujú voličov. Zdroj: TASR / Michal Svítok

Diaľnice a rýchlostné cesty podľa Kovalčíka síce pribúdajú veľmi pomaly, ale ani cena diaľničných známok sa už veľa rokov nezvyšuje. Kvalita diaľnic a rýchlostných ciest je pritom v poriadku. “V oveľa horšom stave sú štátne cesty I. triedy – až 40 percent je v nevyhovujúcom stave. Za ne diaľničné známky neplatíme, ale oveľa viac platia užívatelia všetkých ciest cez spotrebnú daň z pohonných hmôt. Navrhne teda SNS aj zníženie spotrebnej dane?” spýtal sa Kovalčík. Za vyše štyristo mostov v zlom a veľmi zlom stave, ktoré sú časovanou bombou, by sa podľa neho vláda mala hanbiť ešte viac ako za meškajúce diaľnice. Pokiaľ ide o potrebu prijatia nového stavebného zákona, o čom Danko tiež hovoril, analytik pripomenul, že jeho prípravu mal v agende štátny tajomník rezortu dopravy a výstavby za SNS Peter Ďurček. “A predložený návrh žiadnu reálnu predstavu o výraznom zrýchlení prípravy diaľnic neponúkol,” dodal Kovalčík.