Zahraničné Top

Dijsselbloem chce, aby sa prestalo hovoriť o Grexite

BERLÍN – Chcel by som, aby diskusie o možnom odchode Grécka z eurozóny skončili, povedal vo štvrtok predseda euroskupiny Jeroen Dijsselbloem po stretnutí s členmi nemeckej strany Sociálni demokrati (SPD). Dúfam, že nemeckí poslanci podporia v piatkovom hlasovaní začatie rokovaní o treťom záchrannom programe pre Grécko, dodal Dijsselbloem.

“Pochopiteľne by som bol veľmi šťastný, ak by rozhovory o Grexite mohli prestať a mohli by sme hovoriť o návrate Grécka do správnych koľají. To je cieľom tohto programu,” uviedol predseda skupiny ministrov financií krajín eurozóny.

Avšak vo štvrtok nemecký minister financií Wolfgang Schäuble zopakoval svoj názor, že pre Grécko môže byť stále najlepšie dočasne opustiť eurozónu. Strana SPD ho za to obvinila z rozvracania gréckej dohody, ktorú cez víkend dosiahla nemecká kancelárka Angela Merkelová. Grécko prijalo rozsiahle reformy výmenou za vyhliadky ďalšej finančnej pomoci vo výške 86 mld. eur.

Dúfam, že dolná snemovňa nemeckého parlamentu v piatkovom hlasovaní dohodu podporí. Je to kľúčové pre právne aj politické dôvody, uviedol Dijsselbloem, ktorý je zároveň holandským ministrom financií. “Musíme sa tomu zaviazať všetci. Áno, bude to ťažké a áno, dôvera je malá. A preto sme navrhli dohodu, tak ako je.. ,” povedal predseda euroskupiny.

Dohoda, ktorá sa dosiahla cez víkend, je podľa Dijsselbloema “vierohodná” pre Grécko a všetkých členov eurozóny. Zároveň vyzval gréckeho premiéra Alexisa Tsiprasa a politikov štátov eurozóny, aby ju teraz podporili. Uviedol, že hovoril s Tsiprasom a gréckym ministrom financií a je si “istý, že sa pokúsia urobiť maximum pre stabilizovanie Grécka a udržanie ho v novom programe”.

Očakáva sa, že nemeckí poslanci v piatok schvália otvorenie rokovaní o treťom záchrannom programe pre Grécko. Skúšobné hlasovanie konzervatívnej strany Angely Merkelovej vo štvrtok ukázalo jasnú väčšinu za začatie rokovaní. Podobné hlasovanie v radoch strany Sociálnych demokratov ukázalo podobný výsledok.