
SLOVENSKO – Dlho očakávaný krok bude už o pár hodín realitou. Televízia Markíza operátorom nariadila zamedziť možnosť pretáčať reklamy v archívoch na všetkých jej staniciach. Jeden z operátorov už odhalil, ako to bude fungovať.
Súkromná komerčná televízia Markíza požiadala ešte pred pár týždňami slovenských operátorov, aby zabránili možnosti pretáčať reklamy v TV archívoch na jej staniciach. Výrazné obmedzenie pre divákov sa stane realitou už od stredy 21. mája.
Obmedzenie sa bude týkať všetkých staníc skupiny Markízy – teda okrem hlavnej stanice Markíza, aj staníc Doma, Dajto, Markíza Krimi a Markíza Klasik. Zmena sa týka takmer všetkých operátorov, ale nedotkne sa satelitného a DVB-T vysielania, kde možnosť sledovať televízie z archívu nie je možná.
Diváci staníc skupiny Markíza tak po novom nebudú môcť počas sledovania relácie z archívu preskočiť reklamný blok, pričom mnohí si túto možnosť za posledné roky obľúbili a svoje obľúbené seriály, filmy či relácie sledovali až po odvysielaní programu v televízii práve v snahe vyhnúť sa reklamám. Mnohí diváci v posledných dňoch nešetrili kritikou a na novinku reagujú negatívne.
Operátor priblížil, ako to bude fungovať
Donedávna nebolo jasné, či sa reklamný blok bude dať pretočiť napríklad aspoň po pár minútach. V pondelok (19.5.) odhalil detaily operátor E-MAX z východného Slovenska. Operátor informoval, že ak si diváci spustia z archívu program, ktorý ešte neskončil, reklamy sa nebudú dať preskočiť.
„Ak si spustíte program spätne, máte 60 sekúnd voľného pohybu. Potom musíte z každej reklamy odsledovať 3 minúty – zvyšok sa už dá preskočiť,“ priblížil s tým, že zmena sa aktivuje o polnoci z 20. na 21. mája 2025.
Zákaz by sa mal uplatňovať počas prvých 3 dní
Aktuality informovali, že zákaz pretáčania sa bude uplatňovať iba počas prvých troch dní od odvysielania relácie, keďže táto doba je rozhodujúca pre meranie sledovanosti prostredníctvom peoplemetrov, čo má vplyv aj na výšku príjmov z reklamy.
Na trhu sa hovorilo práve o tom, že niektorí televízni operátori umožnia pretáčanie reklamného bloku až po troch minútach, zatiaľ čo iné ho neumožnia vôbec, keďže na to nemajú technické možnosti.
Väčšina operátorov uviedla, že so zmenou nesúhlasí, ale bude sa jej musieť prispôsobiť. Dá sa očakávať, že aj ostatní slovenskí operátori v najbližších hodinách budú zákazníkov informovať o tom, ako bude fungovať sledovanie archívu staníc Markízy, pričom prinesú rovnaké detaily ako operátor E-MAX na základe pokynov od Markízy.
Markíza chce zvýšenie príjmov z reklamy
Podľa Markízy je zákaz pretáčania reklám v mnohých európskych televíziách štandardom. „Zrušenie možnosti pretáčať reklamy v archíve budeme od operátorov vyžadovať od 21. mája 2025. Ide o dlhodobo pripravovaný krok, ktorý majú operátori v zmluvách s Markízou a je štandardom v mnohých televíziách v Európe, na globálnych službách zdieľania audiovizuálneho obsahu či online spravodajských portáloch,“ uviedol ešte v marci pre portál Živé.sk manažér korporátnej komunikácie skupiny Markíza Štefan Frimmer.

Keďže je Markíza súkromná televízia, väčšinu príjmov dosahuje najmä z reklamy. Od tohto kroku si sľubuje zvýšenie týchto príjmov. „Markíza je komerčná televízia, ktorá hlavne vďaka príjmom z reklamy dokáže produkovať kvalitné vlastné programy, filmy či seriály, ktoré sú obľúbené u našich divákov a diváčok. Zavedením tejto funkcionality očakávame odstránenie rozdielu medzi sledovaním televízie a reklám v reálnom čase a pri sledovaní s časovým posunom,“ vysvetlil Frimmer.
Markíza ako alternatívu ponúka platenú službu Voyo, ktorá funguje bez reklám. V jej archíve vsak nie sú dostupné vsetky programy, ktoré vysiela.
O zavedení obmedzenia sa hovorilo viacero rokov
O zavedení negatívnej novinky pre divákov sa hovorí už viac rokov. Ako pripomenul portál DSL, Skylink už na žiadosť televízií Markíza a Nova v archíve svojej služby Skylink Live TV na kanáloch týchto televízií v júli 2019 celkovo zablokoval pretáčanie programov dopredu do 6. hodiny ráno nasledujúceho dňa po odvysielaní programu. Keď tak ostatní operátori nespravili, už po niekoľkých týždňoch preskakovanie reklám zase umožnil.
Následne sa Markíza v roku 2020 na zákaze preskakovania reklamy dohodla v rámcovej zmluve s veľkou asociáciou operátorov SAKT. Podľa rámcovej zmluvy malo byť preskakovanie zakázané tri dni od vysielania daného programu. Po uplynutí tejto lehoty bola funkcia pretáčania opäť dostupná.
Rovnaký krok zvažovala aj TV JOJ
O pláne zakázať pretáčanie reklám sa už v minulosti hovorilo aj v rámci TV JOJ. Ako upozornil portál Medialne, obchodný riaditeľ Martin Heržo v minulosti uviedol, že televízia by mohla vyžadovať pozretie prvých 3 minút reklamného bloku. Krok nakoniec odložila. „Momentálne sledujeme a vyhodnocujeme situáciu na trhu, k tejto téme sa vyjadríme neskôr,“ uviedla na konci marca pre Mediálne hovorkyňa JOJ Group Lucia Tuhelová.