Domáce Politika Spoločnosť

Dobrá správa pre pacientov. Všeobecná zdravotná poisťovňa a lekári sa dohodli

Všeobecná zdravotná poisťovňa (VšZP) víta zmenu postoja vedenia Zväzu ambulantných poskytovateľov (ZAP). Zdroj: SITA / Marián Peiger

BRATISLAVA – Všeobecná zdravotná poisťovňa (VšZP) víta zmenu postoja vedenia Zväzu ambulantných poskytovateľov (ZAP), ktoré v pondelok deklarovalo svoju pripravenosť podpísať od 1. 1. 2019 zmluvy so štátnou poisťovňou. V reakcii pre TASR to uviedla generálna riaditeľka Ľubica Hlinková.

 

“Môžem opätovne garantovať, že som pripravená v najbližších šiestich mesiacoch intenzívne a korektne rokovať o nových cenových podmienkach platných od 1. 7. 2019 so zástupcami jednotlivých odborností,” vyhlásila Hlinková s tým, že spoľahlivé zabezpečenie fungovania ambulantného sektora vníma ako svoju prioritu.

Písomné garancie korektných rokovaní o cenových podmienkach od júla 2019 i rokovaní so všetkými odbornosťami o “zásadných systémových zmenách zmluvných podmienok vedúcich k zabráneniu kolapsu ambulantnej zdravotnej starostlivosti” si ZAP určil ako podmienky. Ďalšou je vyvodenie osobnej zodpovednosti za prístup vedenia poisťovne k rokovaniu so zväzom.

Zmluvy od januára 2019 nie sú podľa ZAP ani výborné, ani nadštandardné, ale sú akceptovateľné len za podmienky zaručenia korektných rokovaní v prvej polovici roka 2019. “S plnou vážnosťou vyhlasujeme, že napriek akýmkoľvek opatreniam, ktoré VšZP komunikovala – či už v medziach zákona alebo ich posúvaním – od januára 2019 hrozí reálne zníženie dostupnosti a komfortu zdravotnej starostlivosti,” doplnil zväz v pondelkovom stanovisku.

Kalavská poďakovala lekárom 

Ministerka zdravotníctva Andrea Kalavská (nominantka Smeru-SD) sa poďakovala lekárom, že do komunikácie s poisťovňou nevťahujú od nového roku pacienta. Zároveň bude podľa svojej hovorkyne Zuzany Eliášovej apelovať na zdravotnú poisťovňu a trvať na tom, aby sa situácia nezopakovala. “Ministerke zdravotníctva záleží na tom, aby komunikácia medzi poskytovateľmi a zdravotnými poisťovňami bola korektná, aby prebiehali korektné rokovania a aby aj poskytovatelia dostali adekvátne zaplatené za prácu, ktorú vykonávajú,” povedala Eliášová.