Regióny Bratislava

Dopravný podnik potrebuje viac ako dve desiatky miliónov eur! Aký je dôvod?

BRATISLAVA – Dopravný podnik vyhlasuje súťaže na nákup nových nízkopodlažných vozidiel do dĺžky 12,2 metra. Pri výbere nových autobusov bude dbať najmä na ekológiu a komfort cestujúcich. Do novej zákazky investuje 22 miliónov eur. Na jej financovanie však potrebuje dotácie z eurofondov.

 

Budeme sa voziť ekologickejšie a ubudne počet spotených ľudí v autobuse? Všetko má v rukách Dopravný podnik Bratislava, ktorý chce zabezpečiť vyšší komfort cestujúcich. V pláne je osemdesiat dieselových či CNG autobusov, alebo štyridsať elektrobusov či autobusov na vodíkový pohon. Dopravný podnik tak mení svoju filozofiu a šetrí prostredie ekologickejšími variantmi autobusov. Súťaže na všetky typy pohonov vyhlási už v priebehu augusta. Výkon klimatizácie sa vôbec po prvýkrát stal kvalitatívnym súťažným kritériom, nielen požiadavkou v technickej špecifikácii vozidla.

Na financovanie potrebujú eurofondy

Na nákup vozidiel však dopravný podnik potrebuje financie z eurofondov. “Výsledok súťaží bude podkladom pre uchádzanie sa o finančné zdroje z príslušných eurofondových programov, štrukturálnych fondov alebo iných prostriedkov určených na obdobné nákupy vozidiel” vyjadril sa dopravný podnik. Ak dopravný podnik dotácie nedostane, nakúpi vozidlá so štandardným pohonom. „Keďže proces verejného obstarávania zvykne byť zdĺhavý, nečakáme na konkrétnu výzvu, ale súťažíme už v predstihu. Preferujeme uzavrieť rámcové zmluvy najmä na nákup nízkoemisných dopravných prostriedkov. Ich cena je však niekoľko násobne vyššia a financovanie ich nákupu je podmienené najmä prostriedkami z Európskej únie. Vozidlá so štandardným pohonom prichádzajú do úvahy v prípade, ak sa na preplatenie takéhoto nákupu nenájdu príslušné dotačné mechanizmy,“ objasnil predseda predstavenstva DPB a.s. Martin Rybanský.

Nové autobusy by znamenali vyšší komfort

“Cestujúcich budú tešiť nové plne klimatizované a nízkopodlažné autobusy s determálnymi bočnými oknami, ktoré zabezpečia tepelný komfort najmä v letných mesiacoch. Samozrejmosťou sú nerezové madlá a tyče, hygienickejšie koženkové sedadlá, kamerový systém i nový informačný systém s LED bodovými panelmi či vnútornými LCD displejmi, zobrazujúcimi reálne odchody nadväzných spojov zo zastávok”  upresnil dopravný podnik všetky zmeny, na ktoré sa môžeme tešiť v prípade nákupu nových vozidiel. Nezabúda sa ani na vodičov, pre ktorých podnik požaduje priestrannú kabínu vrátane úložného priestoru, ergonomické usporiadanie prístrojovej dosky, kvalitné a pohodlné sedadlo. Novinkou bude systém sledovania mŕtveho uhla. 12 až 14 – ročné autobusy, by tak nahradili nové ekologické vozidlá, ktoré by zabezpečili potrebný komfort všetkým cestujúcim.