Domáce Top

Draxler sa sťažuje: V školstve nemáme priestor na pokojnú prácu

BRATISLAVA – V školstve existuje politický problém. Nie je tu totiž priestor na pokojnú prácu. Na dnešnej mimoriadnej schôdzi parlamentu to povedal minister školstva Juraj Draxler, ktorý sa sťažuje, že už pol roka sú na ministerstve vystavovaní útokom a výzvam niečo vysvetľovať.

Minister školstva začal svoj prejav na schôdzi ku kritickému stavu v školstve odpočtom aktivít, ktoré ministerstvo dokázalo pod jeho vedením. Spomenul pritom, že prvýkrát po 25 rokoch rekonštruovali škôlky, idú rekonštruovať školské telocvične a po voľbách začnú rekonštruovať vysokoškolské internáty. Rovnako spomenul, že rodičia už nemusia kupovať deťom učebnice angličtiny a po mnohých rokoch začali učebnice dodávať do škôl načas. Vyzdvihol tiež prijatie zákona o duálnom vzdelávaní a zastavenie prázdninového prepúšťania učiteľov či zriadenie odboru ochrany práv v regionálnom školstve.

Aktuálny štrajk učiteľov označil Draxler ako “takzvaný štrajk”, do ktorého sa pridalo veľa zamestnancov škôl v dobrej viere, že treba niečo urobiť a ukázať, že školstvo nie je v poriadku. Na druhej strane však tvrdí, že je to neštandardná akcia. Draxler tiež kritizuje, že vo vzduchu lietajú nezmyselné čísla, koľko má vláda vyčleniť na školstvo, keďže Iniciatíva slovenských učiteľov žiada do roka 400 miliónov eur na didaktické vybavenie škôl a opoziční poslanci navrhli 150 miliónov eur ročne viac.

Minister tvrdí, že v školstve je vypätá atmosféra a existuje podpora nátlakových akcií. Školstvo však podľa neho potrebuje systémové technické zmeny. Draxler spomenul napríklad potrebu štandardizovaných testov na meranie vedomostí. Zastavil sa tiež pri Štátnej školskej inšpekcii, ktorá podľa neho doteraz kontrolovala skôr papiere, no potrebuje viac legislatívnej aj materiálnej podpory, aby mohla prejsť na nový systém intervenčnej politiky.

Na Slovensku tiež máme podľa Draxlera málo mechanizmov zisťovania, čo sa v školách deje. Nemáme dobrý systém kontinuálneho vzdelávania. V učebnicovej politike potrebujeme podľa ministra čiastočne otvoriť trh, aby na každý predmet boli aspoň dve kvalitné knihy. Vo vysokom školstve treba upraviť akreditačný systém, aby sme neakreditovali študijné programy, ale študijné odbory.

Richard Vašečka (OĽaNO) uviedol, že ho vystúpenie ministra sklamalo, keďže neodpovedal na žiadosť, aby v rozprave podal informáciu o krokoch vlády na zlepšenie situácie v školstve a o výsledkoch rokovania so zástupcami Iniciatívy slovenských učiteľov.

Lucia Nicholsonová (SaS) sa pýta, prečo minister školstva nehovorí o predražených európskych projektoch a podozrivých verejných obstarávaniach, keď o nich hovorila Európska komisia v decembri. “Prečo nehovoríte o tom, že ignorujete varovanie Európskej komisie, ktorá hrozí zastavením financovania cez eurofondy?” pýta sa Nicholsonová.

Pavol Abrhan ž KDH uviedol, že ho sklamala poznámka o tom, že nie je priestor na pokojnú prácu. Podľa Abrhana mala vláda tri a pol roka času na pokojnú prácu, pričom bola sama vo vláde. V regionálnom školstve však neurobila nič. “Hovoríte, že treba zásadné systémové zmeny. Čo ste teda robili osem rokov vo vláde?” pýta sa Abrhan, ktorý kritizuje, že vládna strana znova prichádza len so sľubmi. Eugen Jurzyca (SaS) pripomenul, že táto vláda síce zvýšila platy učiteľom, ale urobila to nesystémovým spôsobom, keďže na to zobrala peniaze dôchodcom z druhého piliera.