BRATISLAVA – Árpád Érsek má ďalší problém. Ešte ani neodznel škandál s výstavbou Višňového, už na povrch vyplávali aj problémy s nultým obchvatom Bratislavy. Polícia totiž počas včerajšieho dňa vykonávala razie v súvislosti so stavbou nultého obchvatu Bratislavy. Aj kvôli tomu žiada opozícia hlavu ministra dopravy.
Podľa informácií Glob.sk sa v súvislosti s D4 R7 vyšetruje environmentálna kriminalita, ale aj trestný čin všeobecného ohrozenia. Na stavbu nultého obchvatu Bratislavy sa mal využívať stavebný odpad, ktorý dokonca mohol byť kontaminovaný. Hrozí preto, že sa bude musieť časť už postaveného obchvatu zbúrať. Podľa Érseka to však daňových poplatníkov nebude stáť nič – ak vzniknú problémy, uhradí ich vraj firma.
Stavbu realizuje konzorcium Obchvat nula, vedené španielskou spoločnosťou Cintra. Takmer 60 kilometrov dlhý obchvat Bratislavy D4 a s ním súvisiaca rýchlostná cesta R7 sa bude stavať formou PPP projektu. To v praxi znamená, že “štát koncesionárovi nič neplatí až do momentu, kedy bude cesta dokončená podľa všetkých platných predpisov a nezačnú po nej jazdiť autá,” informovalo Glob.sk ministerstvo dopravy.
Chceli sme ušetriť
„Máme jedinečnú možnosť oddémonizovať na Slovensku PPP projekty, ktoré v minulosti poznačila najmä vysoká cena. V prípade bratislavského obchvatu sa predpokladaná suma znížila o viac ako dvojnásobok a aj finančné uzatvorenie projektu dopadlo výborne a cena ešte klesla,“ povedal ešte v júni 2016 vtedajší minister dopravy Roman Brecely. Základná ročná splátka, ktorú bude štát platiť za výstavbu a prevádzku projektu D4R7, bude 52,8 miliónov eur ročne.
Štát pôvodne očakával, že výstavba a 30-ročná prevádzka časti diaľnice D4 spolu s časťou rýchlostnej cesty R7 bude Slovensko dokopy stáť 4,5 miliardy eur. Víťazné konzorcium uspelo so sumou 1,9 miliardy eur. Zrejme práve tam nastal kameň úrazu a výber nekvalitných materiálov mohlo byť snahou staviteľa ušetriť.
Podobné prípady na Slovensku nie sú ničím výnimočným. Stavba úseku diaľnice Višňové-Dubná Skala zlyhala práve na snahe štátu ušetriť. Teraz sa to vypomstilo – konzorcium stavbu nezvláda dokončiť, bude sa teda musieť začať odznova.
Konzorcium zodpovedné za stavbu nultého obchvatu akékoľvek pochybenia odmieta. “Koncesionár a Zhotoviteľ projektu plne spolupracuje s políciou pri vykonávaní vyžadovaných úkonov,” píšu v stanovisku ku včerajšej razii. “Koncesionár a Zhotoviteľ projektu používa pri výstavbe len materiály obstarávané od subdodávateľov, ktoré spĺňajú príslušné normy a certifikáty. Vylučujeme akúkoľvek kontamináciu pôdy alebo používanie materiálov, ktoré by mohli akýmkoľvek spôsobom ohroziť životné prostredie,” tvrdia.
Škandál ho môže stáť kreslo
Problémy posledných mesiacov však môžu ministra dopravy stáť kreslo. Opozícia už od začiatku mesiaca zbiera podpisy na odvolávanie Árpáda Érseka. Pôvodne žiadali jeho odchod kvôli škandálu so stavbou Višňového. Po zisteniach o nultom obchvate však k dôvodom pridajú aj škandál posledných dní. “Situáciou na D4 R7 sa budeme zaoberať počas odvolávania ministra dopravy,” povedal pre Glob.sk Peter Pčolinský z hnutia Sme rodina.
Rok 2020 bol pôvodne zmluvným termínom pre celý obchvat. Viaceré problémy pri hľadaní dodávateľov však už od začiatku ukazovali, že termín sa nestihne. V novembri minister naznačil, že stavba sa v roku 2020 dokončí aspoň na jednej z jej častí. Teraz je v hre možnosť, že sa časť bude musieť zbúrať a sa termín ešte viac oddiali.