Zahraničné Ekonomika Politika Zahraničná Top

Európe hrozí veľký chaos. Takéto následky by mal tvrdý brexit

Na archívnej snímke odporcovia Európskej únie protestujú s transparentmi na ulici neďaleko budovy britského parlamentu v Londýne 11. decembra 2018. (TASR/AP)

BRATISLAVA – Kto by chcel ísť na nákupy alebo do múzea v Londýne, nemal by si cestu plánovať na koniec marca. Pretože 29. marca 2019 čaká Veľkú Britániu brexit. Kvôli nejasnej politickej situácii v krajine nie je vylúčené ani chaotické vystúpenie Spojeného kráľovstva z Európskej únie (EÚ) bez akejkoľvek zmluvy. Malo by to drastické následky pre milióny obyvateľov EÚ na oboch stranách kanálu La Manche.

 

I keď obe strany dúfajú, že brexit prebehne pokojným spôsobom so šťastným koncom, britská vláda sa začala pripravovať aj na tú najhoršiu variantu s označením “No Deal”. Podobne aj Európska komisia (EK) zverejnila záložný plán pre prípad tvrdého brexitu.

Núdzové opatrenia by mali aspoň trocha zmierniť následky chaotického vystúpenia Británie z Únie.  Nič viac by nedokázali, pretože na samotnú zmluvu o vystúpení bolo potrebných 585 strán. Bez dohody by sa nekonalo ani prechodné obdobie. Výsledkom by bola neistota a ekonomické problémy.

Týka sa to občanov EÚ v Británii aj Britov v Únii

Zmluva o vystúpení má byť zárukou, že viac ako tri milióny občanov EÚ v Británii a viac ako milión Britov v Únii, budú môcť žiť tak ako predtým. Ak nedôjde k naplneniu dohody, ocitnú sa vo veľkej neistote. EK chce Britom, ktorí žijú dlhodobo v Únii, zabezpečiť cestu k statusu občana s “dlhodobým pobytom”.  To im umožní prístup k zamestaniu, vzdelaniu a sociálnym výhodám.

Čo to bude znamenať pre cestujúcich

Európska komisia má obavy aj z toho, že v prípade “No Deal” brexitu by mohlo dôjsť k náhlemu prerušeniu leteckej dopravy medzi Spojeným kráľovstvom a štátmi EÚ. Píše sa to v 14-stránkovom vyhlásení z polovice novembra. Vtedy totiž prestanú platiť dopravné práva, prevádzkové licencie a osvedčenia o letovej bezpečnosti. V takom prípade chce EK aspoň zabezpečiť práva na prelet a “technické zastávky” na doplnenie paliva. Bezpečnostné osvedčenia by mali počas určitého obdobia aj naďalej platiť.

Cestovanie do Veľkej Británie by bolo po nekontrolovateľnom brexite celkovo komplikované a to nielen kvôli colným kontrolám. Víza by síce nemali byť nutné, ak sa obe strany na tom dohodnú. Otvorené by však zostalo uznávanie cestovných dokladov pre domácich miláčikov, vodičských preukazov, poistenia, spotrebiteľských práv, cestovania s veľkou hotovosťou, dovozu výrobkov živočíšneho pôvodu.

EK chce aspoň zabezpečiť práva na prelet a “technické zastávky” na doplnenie paliva. (TASR/AP)

Ako to bude s exportérmi

Ak Británia odíde bez zmluvy, musí EÚ začať vyberať clá podľa pravidiel Svetovej obchodnej organizácie. To by znamenalo obnovenie kontrol a nárast byrokracie. EK preto požiadala členské štáty, aby v tomto prípade adekvátne posilnili svoje colné urady. Ale aj plynulý vývoj by bol brzdou pre ekonomiku. Nemecká obchodná a priemyselná komora očakáva 10 miliónov dodatočných colných vyhlásení za rok  a náklady na administratívu vo výške 200 miliónov eur. K tomu treba pripočítať aj samotné clá. Dlhé čakacie doby by prerušili aj dodavateľské reťazce.  Na to nepomôže ani núdzový plán.

Vplyv na daňových poplatníkov

Zmluva o brexite rieši aj záverečné platby Veľkej Británie do EÚ vo výške najmenej 45 miliárd eur počas niekoľkých rokov. Ak by sa podľa dohody nepostupovalo, vznikne už v roku 2019 diera v rozpočte Únie vo výške 12 milárd eur. Čistí prispievatelia by v takom prípade asi museli prispieť do rozpočtu viac, aby sa výpadok vyrovnal. 

Čo to bude znamenať pre ľudí v Írsku

Dohoda o vystúpení Británie z Európskej únie prikladá osobitnú dôležitosť tomu, aby zostala hranica medzi členským štátom EÚ – Írskom a Severným Írskom otvorená. Hrozí, že sa po neregulovanom brexite objavia na týchto hraniciach colné kontroly a závory? To je otázka, na ktorú nikto v Bruseli nechce otvorene odpovedať. Táto téma sa nenachádza ani v núdzových plánoch Európskej komisie.