Domáce Top

FAKTY vs. REALITA: Doprava v Bratislave a okolí po výstavbe križovatky Triblavina

Kolóny Bratislava. nové diaľničné úseky a križovatka Triblavina by ich mali eliminovať. ZDROJ: TASR - Dano Veselský

BRATISLAVA – Dopravná situácia v Bratislave a okolí je neuralgickým bodom, ktorý trápi všetkých motoristov, domácich aj zahraničných. Kolóny, obchádzky, obmedzenia, nervozita, stres, havárie – to je každodenný kolorit na bratislavských cestách a v spádových obciach hlavného mesta.

 

Národná diaľničná spoločnosť spustila do prevádzky diaľničnú mimoúrovňovú križovatku Triblavina pri Bratislave. Križovatka má päť vetiev. Jej súčasťou sú aj dve “turbo – okružné” križovatky a jedna styková pri napojení na cestu I/61. “Otvorením križovatky sa zlepší dopravná situáciu v okolí, predovšetkým obyvateľom Bernolákova a spádových obcí. Spustením diaľničnej križovatky zlepšíme plynulosť a bezpečnosť cestnej premávky, ako aj dopravno-prevádzkové podmienky pre tranzitnú dopravu v záujmovej lokalite,” deklarovala Národná diaľničná spoločnosť. Výstavbu križovatky si vyžiadala zvyšujúca sa dopravná intenzita v okolí, ktorá sa prudko rozvíja urbanizáciou v oblasti obcí Chorvátsky Grob – Čierna Voda a Bernolákovo. “To viedlo aj k zvýšenej dopravnej záťaži diaľničnej siete. Aktuálne denné intenzity dopravy na D1 pri prejazde Triblavinou sú na úrovni 68.000 vozidiel denne,” informuje Národná diaľničná spoločnosť.

 

Nové úseky a križovatka Triblavina by mali zrýchliť a zjednodušiť dopravu v Bratislave a okolí. ZDROJ: Národná diaľničná spoločnosť

Možností ako obísť Bratislavu a nezdržovať sa v kolónach je niekoľko. „Ak smerujete po diaľnici D1 od Trnavy môžete zísť ešte pred vstupom do Bratislavy novou križovatkou D1 Triblavina, napojiť sa na cestu I/61 (tzv. Stará senecká cesta) a ďalej pokračovať za Ivankou pri Dunaji na novootvorený úsek diaľnice D4, ktorým sa dostanete na druhú stranu Dunaja do Petržalky po Lužnom moste a pokračujete ďalej do Maďarska, Rakúska alebo Česka. Ďalšou možnosťou je, že od Trnavy vstúpite do Bratislavy na Centrálny okruh (D1 v Bratislave). V križovatke D1R7 Bratislava–Nivy, ktorá prepája diaľnicu D1 s rýchlostnou cestou R7 a mestskou radiálou Bajkalská, sa napojíte na R7 smerom na juh Slovenska, na Dunajskú Stredu a Komárno alebo na diaľnicu D4, ktorou pokračujete do Maďarska alebo Rakúska,“ spresnila Národná diaľničná spoločnosť.

 

Otvorili križovatku Triblavina na diaľnici D1. ZDROJ: TASR – Michal Svítok

Naopak obyvatelia Bernolákova a spádových obcí v okolí z Veľkého Bielu, Novej Dedinky či Ivanky pri Dunaji už nebudú musieť využívať diaľničný výjazd pri Senci, ale budú sa môcť dostať domov cez križovatku Triblavina. V rámci jej budovania postavili aj most, ktorý rieši mimoúrovňové križovanie diaľnice D1 s novou komunikáciou II/127, prechádzajúcou pod diaľnicu D1. Okrem toho Bratislavský samosprávny kraj začal s výstavbou novej cestnej komunikácie, ktorá spojí križovatku Triblavina s obcami Chorvátsky Grob a Slovenský Grob. Je to prvá etapa obchvatu obcí a miest regiónu Malokarpatska. Dokončená bude na jeseň 2022.

Ale pozor. Na to aby ste mohli komfortne a bezproblémovo využívať nové úseky na diaľnici D1, D4, D4R7 aj križovatku Triblavina by mali zrýchliť a zjednodušiť dopravu v Bratislave a okolí musíte mať zakúpenú diaľničnú známku. Inak riskujete pokuty a zbytočné nepríjemnosti. „Pre tranzitnú nákladnú dopravu nad 3,5 tony sú všetky spomenuté úseky spoplatnené mýtom. Pre osobné automobily je spoplatnený úsek na diaľnici D4 od Rače až po hraničný priechod Jarovce s Rakúskom – diaľničnou známkou. Rovnako tak je spoplatnená aj R7 od križovatky Slovnaftská v celom úseku až po koniec pri Holiciach. Centrálny okruh D1 od križovatky D1 Bratislava – Vajnory po diaľničnú križovatku D1xD2 Pečňa zostáva pre osobné automobily naďalej nespoplatnený,“ informuje Národná diaľničná spoločnosť.

 

Nové úseky a križovatka Triblavina by mali zrýchliť a zjednodušiť dopravu v Bratislave a okolí. ZDROJ: Národná diaľničná spoločnosť

 

Reportéri Zregiony.sk sa k téme aktuálnej dopravnej situácie v okolí Bratislavy a v jej spádových obciach rozprával so zástupcom starostu Bernolákova Miroslavom Tureničom, s Vladimírou Vydrovou, starostkou obce Chorvátsky Grob a s Ivanom Zibalom, zástupcom starostu z Ivanky pri Dunaji.

Zmenila sa dopravná situácia v obci, respektíve v jej okolí, po otvorení križovatky Triblavina?

Miroslav Turenič: Dopravná situácia na Seneckej ceste I/61, ale aj priamo v obci je stabilizovaná a kľudná, cesty sú prejazdné bez väčších zdržaní, pribudlo však viac kamiónovej dopravy. Túto situáciu v tejto chvíli ale neviem vyhodnotiť, či je to zásluhou novej križovatky alebo celkovým znížením dopravy v súvislosti s opatreniami proti šíreniu ochorenia COVID-19. Vnímam to tak, že každá nová cesta pomôže a táto cesta bola dlho očakávaná a keď príde k návratu všetkých aut na cesty, ako tomu bolo pred pandémiou, táto cesta bude určite veľkou pomocou pre občanov a som presvedčený, že bude aj intenzívne využívaná. Veľmi výrazne sa znížil aj čas potrebný na cestu z Bratislavy späť do obce. Veľa občanov začalo využívať aj alternatívne trasy. Veľmi by situácii pomohlo plné otvorenie križovatky pri Ivanke pri Dunaji, ale úplne nevyhnutné za úplne nevyhnutné považujem dobudovanie prepojenia križovatky D4/D1.

Vladimíra Vydrová: Dopravná situácia v obci sa zmenila. Je evidentný pokles tranzitu naprieč obcou regionálnymi cestami smer Vajnory. Prispela k tomu jednak D4 a výjazd na smer Rača a Ivanka pri Dunaji, ale i križovatka Triblavina, kde vodiči cez Seneckú a bernolákovský “kruháč” prejdú hlavnou cestou (Bernolákova a Chorvátska) v pôvodnej časti obce smer Slovenský Grob, Viničné a Pezinok.

Ivan Zibala: Po otvorení križovatky Triblavina vznikol problém najmä v poobedných hodinách s tranzitnou dopravou, ktorá prichádza po novom obchvate D4 a potrebuje sa dostať po „starej“ Seneckej ceste na križovatku Triblavina. Tento prílev tranzitnej dopravy zahusťuje dopravu a spôsobuje veľké zdržania a tvorbu kolón na Seneckej ceste pred vstupom do Ivanky.

 

Kolóny Bratislava. nové diaľničné úseky a križovatka Triblavina by ich mali eliminovať. Zdroj: TASR / Henrich Mišovič

Evidujete nárast alebo pokles počtu vozidiel v obci a okolí po otvorení križovatky Triblavina?

Miroslav Turenič: Citeľne je áut z osobnej dopravy na cestách menej už niekoľko týždňov ako tomu bolo pred spustením križovatky Triblavina. Celkové zníženie dopravy zrejme súvisí s opatreniami proti šíreniu ochorenia COVID-19, rovnaké poklesy sme mohli sledovať aj počas prvej a druhej vlny. Preto občania ešte nemôžu naplno pocítiť prínos tejto novej križovatky.

Vladimíra Vydrová: Tranzit nákladných vozidiel je určitých úsekoch v obci zakázaný. Ide najmä o Triblavinskú cestu, pričom vozidlá tieto zákazové značky vôbec nerešpektujú. S týmto negatívnym javom a správaním sa stavebných firiem a developerov (pretože vedia, že obec nemá mechanizmy na vymoženie si práva nejazdiť po miestnej komunikácii) si žiaľ, ako samospráva nevieme poradiť. Podávala som trestné oznámenia, neoprávnený pohyb hlásime na políciu. Navyše prednedávnom sme zabezpečili opravu Triblavinskej cesty a takýmto jazdením ťažkých a naložených mechanizmov a domiešavačov (na čo jej povrch nie je prispôsobený) sa v blízkej dobe cesta dostane opäť do dezolátneho stavu

Ivan Zibala: Áno, nárast evidujeme, ale situáciu bude možné reálne hodnotiť najskôr až približne po mesiaci.

 

Otvorili križovatku Triblavina na diaľnici D1. ZDROJ: TASR – Michal Svítok

Je potrebné regulovať nákladnú a kamiónovú dopravu v obci a okolí po otvorení križovatky Triblavina?

Miroslav Turenič: Nákladná doprava je dôležitou súčasťou zásobovania infraštruktúry a občianskej vybavenosti, avšak s otvorením križovatky Triblavina veľmi viditeľne stúpol tranzit týchto vozidiel po ceste I/61 v oboch smeroch, kde si vodiči kamiónov skracujú cestu medzi D4 a D1, a tým doplnili výpadok osobných áut. Tu je nevyhnutne potrebné dobudovanie prepojenia D4/D1 a pre čas budovania osadiť zákazové značky pre tranzit s prísnou policajnou kontrolou. Senecká cesta je za bežných okolností plne obsadená a kamiónová doprava na Seneckej ceste spôsobí absolútny chaos a kolaps. S vlastníkmi logistických centier, ktoré sa začínajú budovať v okolí križovatky Triblavina máme dohodu, že všetka kamiónová doprava z týchto centier bude smerovať výlučne na D1.

Vladimíra Vydrová: Pri výjazde z križovatky Triblavina na Seneckú cestu by pomohlo obmedzenie tranzitu nákladných áut zákazom odbočenia na Seneckú cestu doprava smer Bratislava. K tomuto bude potrebné súčinnosť ministerstva dopravy, Národnej diaľničnej spoločnosti a župy na zmenu určenia dopravného značenia. Týmto sa jednak predĺži životnosť Seneckej cesty, ale i nápor na jej zahusťovania tranzitnou nákladnou dopravou najmä v smere do hlavného mesta.

Ivan Zibala: Áno, určite je potrebné regulovať nákladnú a kamiónovú dopravu v obci a v okolí obce, s dôrazom najmä v časoch dopravnej špičky.

 

Nové úseky a križovatka Tribklavina by mali zrýchliť a zjednodušiť dopravu v Bratislave a okolí. ZDROJ: Národná diaľničná spoločnosť

Kedy by sa mohlo začať s plánovaným a navrhovaným rozšírením Seneckej cesty?

Miroslav Turenič: Za obec Bernolákovo verím, že sa začne s výstavbou aj hneď, viem však, že je to skôr otázka na Národnú diaľničnú spoločnosť, keďže už niekoľko rokov prebiehajú projekčné práce, ale ešte sa ani nezačalo s vysporiadaním pozemkov. Len táto fáza môže trvať aj 3 roky. Rozšírenie Seneckej cesty sa už dá porovnávať s výstavbou diaľnice medzi Bratislavou a Košicami. Je to jedno nekonečné dielo, ktoré zaspalo dobu a keby sa už dnes postavilo, nepokryje úplne potreby dopravy v tomto regióne a ani nevyrieši všetky problémy dopravy, najmä napojenia tejto preložky I/61 na mimoúrovňový prejazd pred, ale aj za železničnou traťou v katastri Bernolákovo, ktoré Národnú diaľničnú spoločnosť odmieta doprojektovať.

Vladimíra Vydrová: Už na rokovaní na ministerstve dopravy som sa zaujímala a zdôrazňovala potrebu zefektívnenia procesu hodnotenia vplyvov na životné prostredia (tzv. EIA) k rozšíreniu Seneckej cesty. Proces EIA je momentálne v pripomienkovom konaní rozsahu hodnotenia. Otázkou tiež je, či Útvar hodnoty za peniaze pri Ministerstve financií SR vyhodnotí rozšírenie Seneckej cesty ako aktuálnu prioritu v rámci prioritizácie investícií do cestnej infraštruktúry. Medzi posudzované priority totiž patria rozšírenia diaľnic D1, D2, rozšírenie Seneckej cesty a tunel Karpaty. Národná diaľničná spoločnosť aktuálne pripravuje a kompletizuje dokumentáciu k územnému rozhodnutiu, spolu so stanoviskami dotknutých orgánov. Táto bude môcť byť podaná po ukončení procesov EIA. K tomu treba minimálne súhlasy vlastníkov a k stavebnému konaniu výkupy pozemkov pod rozšírené úseky cesty. Z časového hľadiska odhadujem realizáciu rozšírenia v horizonte 5 rokov. Inými slovami: ide o definíciu priorít, vyjadrenie kompetentných, že toto je cesta riešenia dopravnej dostupnosti, venovať tomuto projektu patričnú pozornosť, vyčleniť finančné prostriedky a dobrý time management (na ľudí tiež treba peniaze) – potom by to bolo možné aj skôr.

Ivan Zibala: Otázka rozširovania Seneckej cesty je v kompetencii Národnej diaľničnej spoločnosti.

Sú už doriešené problémy okolo križovatky pri logistickom centre v Ivanke pri Dunaji?

Ivan Zibala: Semafor na križovatka pri P3 je momentálne vypnutý (svieti oranžová blikavá), nakoľko žiadny signálny plán nezvláda množstvo dopravy prichádzajúcej po Seneckej v kombinácii s bočnými odbočeniami.