Domáce Politika Spoločnosť Kauzy Top

Kauza D4 R7 uviazla na bode mrazu. Nebezpečný materiál na diaľnici zostáva, zhotoviteľ problém nevidí

Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

BRATISLAVA – Prídeme o zásoby vody na Žitnom ostrove? Sú ľudia žijúci v blízkosti výstavby D4 R7 v ohrození? Odpovede na otázky v envirokauze nie sú ani po roku celkom jasné. Polícia stále vyšetruje, či nie je pri výstavbe nultého obchvatu Bratislavy používaný materiál, ktorý by mohol ohroziť zdravie ľudí v jeho okolí, ale aj životné prostredie. Koncesionár a ministerstvo dopravy zase hasia problém za problémom. 

 

Minister dopravy Árpád Érsek ešte v júli v rozhovore pre Glob.sk uviedol, že pri výstavbe diaľnice našli látky, ktoré tam nemali byť. “Áno, sú tam nejaké azbestové vlákna, čo by tam nemali čo hľadať,” povedal vtedy. “Podľa našich informácií a vyhlášky ministerstva životného prostredia č. 365/2015, ktorou sa ustanovuje Katalóg odpadov, je azbest kategorizovaný ako nebezpečný odpad a nemôže byť ani recyklovaný a nemal by byť na stavenisku,” hovoril vtedy s tým, že bude žiadať okamžitú nápravu. Podľa jeho vtedajších slov bolo potrebné tento materiál odpratať.

Zhotoviteľ stavby vtedy uviedol, že tento materiál pochádza z “umelého kopca v Petržalke”. Dali si spraviť vlastné testy. Včera verejnosti aj ministerstvu oznámili ich výsledky, podľa ktorých materiál neohrozuje ľudí ani životné prostredie. „Na základe odborných posudkov nezostali žiadne pochybnosti o tom, že materiály použité na stavbe nepredstavujú žiadne riziko pre životné prostredie a nemajú žiadny dopad na zdravie obyvateľov. Ani dnes, ani v budúcnosti,“ tvrdí Juan José Bregel, generálny riaditeľ spoločnosti D4 R7 Construction. Materiál, v ktorom sa azbest nachádza, tak nateraz odpratávať nebudú.

Ministerstvo už nie je tak rozhodné

Jednoznačný postoj dnes už nemá ani ministerstvo. “Ministerstvo dopravy si preštuduje všetky správy, ktoré mu koncesionár v tejto súvislosti predloží a ich závery bude konzultovať aj s inštitúciami zodpovednými za zdravé životné prostredie na Slovensku. Až na základe týchto rokovaní a stanovísk bude možné rozhodnúť o najlepšom scenári pre životné prostredie a následne aj o nutnosti odviesť, alebo ponechať materiál v násypoch budúcej diaľnice,” informovala Glob.sk hovorkyňa rezortu Karolína Ducká. “V každom prípade bude musieť stavebník urobiť také opatrenia, aby sa ani minimálne množstvo azbestu, ktoré je podľa ich analýz v tomto materiále, nemohlo dostať do kontaktu s ľuďmi a ohroziť ich zdravie,” zdôrazňuje a dodáva: “Stavba je dnes v tomto úseku zastavená a čakáme aj na výsledky nezávislého vyšetrovania polície, ktorá robí vlastné šetrenie.”

Minister dopravy už nemá ku kauze taký jednoznačný postoj. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

Polícia kauzu vyšetruje už rok. Počas tejto doby spravili niekoľko razií, zatiaľ však nebolo vznesené žiadne obvinenie. “Vyšetrovanie pokračuje,” tvrdí krajská polícia v Bratislave. Momentálne všaj čakajú na vyhodnotenie vzoriek a na výsledky tohto hodnotenia je naviazaný ďalší postup.

Azbestové vlákna boli vo väčšom množstve nájdené na pomerne krátkom úseku pri Jarovciach. Podľa ministerstva je možné materiál z tohto úseku odviesť a nahradiť novým bez toho, aby to spôsobilo zdržanie výstavby. Iná nebezpečná látka – arzén, sa podľa našich informácii našla len v jednej vzorke.

Problémom sú subdodávatelia

Zhotoviteľ pri výstavbe spolupracuje s viacerými subdodávateľmi. Napriek tomu, že ho médiá aj verejnosť opakovane žiadali, odmieta zverejniť zoznam subdodávateľov. Novinári pritom niekoľkokrát písali o falšovaní certifikátov, o takýchto informáciách má vedomosť aj samotný rezort dopravy. Medzi subdodávateľmi by pritom mohli byť aj firmy, ktoré na diaľnicu dovážajú nevhodný recyklát.

D4 R7 je stavaná pomocou PPP projektu – to v praxi znamená, že štát zaplatí stavbu až vtedy, keď bude hotová a budú po nej jazdiť autá. Rovnako je zazmluvnené, že pokiaľ zhotoviteľ nejakým spôsobom porušil stavebné predpisy, bude musieť na vlastné náklady škodu napraviť. Kontrola ministerstva pritom preukázala, že na výstavbu podložia boli použité aj igelity, plasty či stavebný odpad.

Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

Výstavbu D4 R7 stále rieši aj polícia. Ešte v marci vykonala v Bratislave a okolí veľkú raziu. Policajné komando nabehlo v skorých ranných hodinách k podnikateľom, ktorí stoja za výstavbou diaľničného obchvatu. Na mušku si vzali aj firmy, ktoré na D4 R7 pracujú. Práve tie mali používať na výstavbu obchvatu aj kontaminovaný odpad z rôznych skládok. 

Na výstavbu D4 a R7 mali voziť kontaminovanú zeminu a nelegálny štrkopiesok aj z okolia Mosta pri Bratislave. Glob.sk má k dispozícii video, na ktorom je vidieť, ako z pozemku v ich katastri odvážajú zeminu z čiernej skládky na diaľnicu. Tento pozemok mala v prenájme firma NDD, za ktorou opäť stojí Michal Grebeči. Video nájdete TU. 

Galéria
Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
Na výstavbe diaľnice sa pokračuje. Zdroj: Glob.sk/Zuzana
Na výstavbe diaľnice sa pokračuje. Zdroj: Glob.sk / Zuzana
Na výstavbe diaľnice sa pokračuje. Zdroj: Glob.sk/Zuzana
Na výstavbe diaľnice sa pokračuje. Zdroj: Glob.sk/Zuzana
Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
navigate_before
navigate_next