Domáce Spoločnosť Kauzy

Kauza výstavby Višňového pokračuje. Súťaž o nového zhotoviteľa by sa mala vyhlásiť ešte tento rok

Všetko sa začína odznova - vrátane súťaže. FOTO TASR - Erika Ďurčová

BRATISLAVA – Súťaž na nového zhotoviteľa úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala by mala byť vypísaná v druhom polroku 2019. Predpokladá sa, že práce na stavbe by sa tak mali odštartovať v roku 2020. Doterajší zhotoviteľ úseku Salini Impregilo – Dúha už zároveň 27. marca zložil bankovú záruku, čím dohoda o ukončení kontraktu nadobudla nasledujúci deň účinnosť.

 

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) predpokladá vypísanie súťaže na druhý polrok 2019, pričom trvanie verejného obstarávania podľa investičného riaditeľa NDS Jiřího Hájeka môže trvať šesť a viac mesiacov. “Keby to všetko išlo úplne skvele, tak je to šesť mesiacov a povedzme, že osem po podpis zmluvy, a takú ambíciu, samozrejme, máme,” skonštatoval.

Doterajší zhotoviteľ už zložil bankovú záruku v hodnote viac ako 40 miliónov eur. Ak subdodávatelia nebudú uspokojení zo strany zhotoviteľa, záruka má slúžiť na to, že banka na požiadanie NDS záväzok uhradí. “Budú vyplatení zhotoviteľom, nie Národnou diaľničnou spoločnosťou. My sme len trvali na tom, aby na tieto ich záväzky bola vystavená banková záruka,” zdôraznil generálny riaditeľ NDS Ján Ďurišin.

Neuhradené milióny

Výška neuhradených pohľadávok sa podľa neho má pohybovať v rozmedzí 36 – 37 miliónov eur. Títo subdodávatelia by mali peniaze dostať do decembra tohto roka.

Prioritou je podľa Hájeka vypratanie staveniska, na čo je v dohode definovaný termín 30 dní, na ktoré nadväzuje ďalších 25 dní na negociáciu sporných otázok. “Teoreticky po 55 dňoch by malo dôjsť k opusteniu staveniska. Môže sa táto lehota predĺžiť o nejaké nevyhnutné veci, ale ten termín je veľmi prísny a je definovaný tak, aby sa všetky spory, pokiaľ možno, odohrali v tejto lehote,” dodal Hájek s tým, že spory, ktoré nebude možné jednoznačne rozhodnúť, skončia na medzinárodnej komisii na riešenie sporov, ustanovenej v januári tohto roka.

Nevyhnutná inventúra

V súčasnosti je na stavbe inventúra, ktorá sa má uskutočniť do dvoch mesiacov. Nový zhotoviteľ by mal vzísť z transparentnej súťaže. “Najjednoduchšia a najrýchlejšia vec po inventarizácii je súťažný dialóg,” priblížil minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) s tým, že nová cena bude určite vyššia aj vzhľadom na to, kedy sa pôvodné ceny tvorili.

Súťažný dialóg je, ako opísal Ďurišin, komunikácia objednávateľa so zhotoviteľom. NDS poskytne budúcim účastníkom podklady, ktoré vzniknú z inventúry, a na základe toho sa bude komunikovať o ich návrhoch. Jedným z prioritných kritérií bude aj rýchlosť dostavby. NDS deklarovala, že stavba má byť dokončená v roku 2023.

Cieľom uzatvorenej dohody bolo podľa Ďurišina dosiahnuť vyplatenie všetkých subdodávateľov, čo najskôr získať nového zhotoviteľa a dodržať všetky štandardy a európske princípy, aby neboli ohrozené už vynaložené peniaze alebo tie, ktoré ešte len budú poskytnuté.

OĽaNO hovorí o predĺžení

Opozícia však má vlastné odhady. Hovoria, že výstavba sa môže ešte predĺžiť a že nám dokonca hrozí prepadnutie eurofondov.„Znamená to, že v tuneli Višňové sa minimálne rok nebude vôbec pracovať. Je to smutná správa pre tisícky vodičov na Slovensku, ktorí sa presúvajú z východu na západ a opačne. Kolóny pod Strečnom ich totiž budú pre neschopnosť tejto vlády trápiť ešte niekoľko rokov,“ uviedol Ján Marosz a tvrdil, že OĽANO už v novembri ako prvé upozornilo na prepúšťanie a hrozbu zastavenia prác.

„Až potom začala vláda konať! Tiež sme odhadovali, že dokončenie tunela sa natiahne o niekoľko rokov. Okrem toho sme v januári ako jediní upozornili, že NDS sa už pripravuje na vypovedanie zmluvy so súčasným zhotoviteľom,“ pokračoval.

Podľa nich je situácia horšia, ako sa môže zdať. „Vláda prezentuje dohodu o ukončení so zhotoviteľom tunela Višňové konzorciom Salini – Dúha len z jej peknej stránky. Opakuje výhody, ktorými majú byť rýchle opustenie stavby a vyplatenie subdodávateľov. Toto však nemusí byť vôbec pravda,“ upozornil Marosz, pričom sa odvolal na informácie od konkrétnych zhotoviteľov, že k ich vyplateniu zrejme nikdy nedôjde. „Existuje totiž viacero dodávateľov, ktorí sa nedokážu dostať na zoznam poškodených, pričom práce na tuneli Višňové poctivo odviedli,“ povedal Marosz, podľa ktorého tiež hrozí, že ostanú nevyplatení, podobne, ako v kauze Váhostav.