Domáce Top

KDH stanovilo tri hlavné priority v školstve na štyri roky

BRATISLAVA – Financie, spoločenské postavenie pedagógov či otázka slobody škôl sú tri programové priority, ktoré si stanovilo Kresťanskodemokratické hnutie (KDH). Obsahuje ich aj volebný program hnutia. Ako ďalej povedal dnes na tlačovej konferencii v Bratislave expert KDH pre regionálne školstvo Martin Kuruc, tieto priority možno realizovať v štvorročnom horizonte, pričom sú istým základom pre dobrý štart systému výchovy a vzdelávania.

Oblasť financovania sa podľa Kuruca týka napríklad vrátenia kompetencií pod ministerstvo školstva, keďže dnes je celá oblasť výchovy a vzdelávania rozdelená medzi ministerstvá školstva a vnútra. KDH chce takisto spustiť funkčný rezortný informačný systém. V prípade spoločenského postavenia učiteľov chce presadiť postupnú úpravu platov učiteľov na priemer iných vysokoškolských absolventov tak, aby mali záujem pokračovať vo svojom povolaní. Za dôležité hnutie považuje i výrazné odstránenie administratívnej záťaže pedagógov. Podstatná je podľa Kuruca i podpora autonómie a samostatnosti škôl spojená so zodpovednosťou za aktivity, ktoré škola robí. „Tiež sem patrí zákonná úprava právnej identity s dôrazom na posilnenie právnej autonómie či nahradenie povinnej školskej dochádzky, ktorá je dnes prežitkom. Nahradená by mala byť povinným vzdelávaním detí a mládeže od šesť do 18 rokov a spojená by mala byť napríklad s komunitným, firemným alebo domácim vzdelávaním,“ vysvetlil expert KDH pre regionálne školstvo. Prioritou je však i otvorenie trhu s učebnými pomôckami, ktorý Slovensku chýba.

Podľa podpredsedníčky KDH pre školstvo Miroslavy Szitovej je naše školstvo dlhodobo choré. Vláde vyčíta už spomínané rozdelenie oblasti vzdelávania medzi rezorty školstva a vnútra. „Výsledkom je organizácia, ktorá nefunguje, financovanie, ktoré nefunguje a učitelia nevedia, kde hľadať metodickú pomoc,“ zdôraznila. Jej ďalšia výhrada sa týka zníženého financovania školských zariadení a posledná oslabenia samosprávy škôl, ktorá dnes nemá kompetenciu rozhodovať o riaditeľovi školy. Ako vysvetlila, „starosta bez vzdelania rozhoduje o riaditeľovi školy, ktorý je zodpovedný za výchovu a vzdelávanie“. Súčasťou návrhu KDH aj vo volebnom programe tak je nastavenie koncepcie výchovy a vzdelávania na 15 až 20 rokov, ktorá by sa nemenila, keď sa menia vlády.

Školstvo je oblasťou verejnej správy, ktorá má najväčší vplyv na stav, vývoj a budúcnosť spoločnosti a národa, povedal novinárom predseda KDH Ján Figeľ. „Slovensko potrebuje rozumnú politiku v oblasti školstva a pozitívne zmeny,“ vyhlásil. Dôležité sú podľa šéfa hnutia pre budúcu vládu ciele, nástroje a zdroje. Ako zdôraznil, cieľom je dostupné a kvalitné školstvo pre každého, nástrojmi sú pozitívne zmeny v dialógu v spolupráci s učiteľmi, odborníkmi a spolu s nimi treba zmeny realizovať. Zdroje hovoria o tom, že školstvo musí byť financované na úrovni inovatívnej a vyspelej Európy, pričom zdroje sú, ak sa s nimi rozumne hospodári. „Zdroje existujú, no musia ísť správnou cestou a nie zlým smerom,“ dodal Figeľ.