Domáce Politika Top

Klišé, nuda, unikátne nič. Odborník bilbordy eurokandidátov vôbec nešetril

Zdroj: archív

BRATISLAVA – Voľby do európskeho parlamentu sú už za dverami. Slováci si 25. mája budú vyberať nových zástupcov, ktorí poputujú do Bruselu a Štrasburgu. O tom, aké želiezka v ohni budú mať jednotlivé strany v eurovoľbách sme vás už informovali. Po zverejnení kandidátok sa pomaly ale isto začala rozbiehať aj samotná kampaň a boj o voliča. 

 

K predvolebnej kampani už neodmysliteľne patria aj bilbordy lemujúce ulice a cesty po celom Slovensku. Siahli po nich všetci. Nie každému sa však podarilo vyskladať ich práve najšťastnejšie. Na ich vizualizáciu ako aj zvolené heslá sa pozrel odborník na marketing Michal Ruttkay. A servítku si pred ústa nedával. Pozrite si jeho postrehy a hodnotenia.

 

Zdroj: Glob.sk/Peter Korček

Doma dobre – 5, nedostatočné

V prípade strany Doma dobre Ruttkay poukazuje na zbytočne veľa tvárí, ktoré sa na ich bilborde objavili. “Koho z tých anonymných tvárí na skupinovej fotografii si má volič zapamätať. Na základe čoho?,” pýta sa.Dobrého podľa neho veľa nebýva a takto veľká skupina kandidátov, anonymných takmer zväzákov je zabudnuteľná príliš ľahko. “Aj keď chcú ísť do Európy. Asi prehliadli, že sme v nej. Dávno,” uviedol.

Zdroj: Glob.sk/Peter Korček

Doprava – 5, nedostatočné

Výčitky má aj voči bilbordu, s ktorým sa snaží voličov osloviť strana Doprava. Tá siahla po logu “Európa musí byť veľmoc”, ktoré doplnila tvárami svojich kandidátov. “Európa musí byť veľmocou. Pekne. Ale Lenka a Marián (Lenka Beňačková a Marián Damankoš, pozn. red.) nevyzerajú na to, že sa stali európskymi hýbateľmi zmeny,” uviedol Ruttkay. Zároveň sa tiež pýta, kto títo ľudia sú a odkiaľ prišli. “Čo  chcú okrem platov europoslancov? Možno sa len bavia. Na nás,” myslí si.

Zdroj: Glob.sk/Peter Korček

KDH – 3, dostatočne

V prípade bilbordov kresťanských demokratov podľa Ruttkaya cítiť koncept a stratégiu, aj keď ako tvrdí, oboje limitovane. “Jednotlivé kandidátske tímy upravujú volebný manuál, ako im vyhovuje, modifikujú predpísaný kánon, lebo oni to vedia lepšie ako centrálny tím. Veď našich 5 miliónov vie rovnako dobre trénovať futbal, hokej, stavať domy, vlastne všetko. Napriek týmto kreáciám, vizuál pôsobí profesionálne,” tvrdí. Čo sa týka hesla “Silné Slovensko v Európe”, to podľa odborníka dáva nádej, ako títo adepti budú za nás v Európe bojovať. “DNA  je zreteľné. Konečne nejaká hodnotová správa, presná identifikácia, profesionálne foto,” pochválil.

Zdroj: Glob.sk/Peter Korček

Korektúra – 5, úplne nedostatočné

V prípade strany herca Andyho Hryca hovorí odborník na marketing o “unikátnom nič.” “Prázdno ako po záverečnej u Čerta. Napriek tomu by recesisti voliť mohli. Výdatne,” povedal. Tiež upozornil na to, že známy herec je jediný kandidát strany. “Dva mandáty by zamotali hlavu nielen volebnej komisii, ale aj Ústavnemu súdu,” nadškrtol.

Zdroj: Glob.sk/Peter Korček

Kresťanská únia – 5, nedostatočne

Kriticky zhodnotil aj bilbordovú kampaň, s ktorou idú do boja odídenci z KDH Branislav Škripek a Anna Záborská. “Možno nám chcú oznámiť niečo dôležité, určite to však nie je správa pre voličov,” myslí si Ruttkay.

Zdroj: Glob.sk/Peter Korček

Národná koalícia – 3, dobré (aj keď v tomto prípade trochu oxymoron)

Strana podľa Ruttkaya oslovuje svoju cieľovú skupinu, ktorá je v tomto prípade konečne identifikovaná. “Grafická úroveň pre cieľovku primeraná. Vizuál tak zlý ako sa len dá, ale presný,” zhodnotil odborník. Podľa neho je podporou a lákadlom pre stranu aj známe priezvisko synovca sudcu Najvyššieho súdu Štefana Harabina. “No a čo,” uviedol. Správa podľa neho existuje a kód je poslaný.

Zdroj: Glob.sk/Peter Korček

OľaNO – 2, chválitebný (ale so zažmúrením obidvoch očí)

Pri Obyčajných ľuďoch sme podľa Ruttkaya konečne svedkami štandartného komunikačného klišé. “Pokus o pozitívnu motivačnú správu. Štandardné opretie sa o lídra. Vidno hráča, ktorý investuje (skromne) a potláča svoju komunikačnú invenciu,” povedal. Podľa neho by však ešte mali nájsť odvahu investovať do agentúry, stratégie a vízie krajiny.

Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

SNS – 3, takmer dobré

V prípade národniarov Ruttkay podotýka, že neznáma tvár s dobrým priezviskom nestačí. Je to podľa neho málo. “A ešte aj sprznia Slovensko grafickým symbolom, ktorý tam nepatrí. Možno si koledujú na parlamentný podnet od hokejového zväzu. Tak pre istotu,” poznamenal.

Zdroj: Glob.sk/Peter Korček

SaS – 2, chválitebné 

Pri bilborodoch strany Sloboda a solidarita podľa odborníka na marketing cítiť stratégiu, respektíve pokus o stratégiu. “Štandardné komunikačné klišé, líder podporuje menej výkonné tváre,  tiež by to chcelo návrat k pôvodnej čerstvosti z rokov 2010. A nebolo by to žiadne retro,” podotkol Ruttkay.

Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

Smer-SD – 4, dostatočné

V prípade stále najsilnejšej strany Smer-SD podľa odborníka na marketing „fotoshop odbúral nielen roky, ale aj identifikáciu kedysi značkovej Flašíkovej, dnes už len Beňovej.“ Podľa neho je v prípade „Monča alá eurokampaň terminus technicus “karikatúra” naozaj ešte priateľským pomenovaním.” Bilbordom, s ktorými o voličov bojujú sociálni demokrati vyčíta tiež zlé grafické prevedenie. „Strana, ktorá je preferenčný líder prieskumov, vládna strana, by mala myslieť aj na funkcionalitu základných komunikačných signálov a dôveryhodnosť kandidátov. Ľudia čítajú aj tzv. neverbálnu grafickú komunikáciu a mimoslovné posolstvo,“ tvrdí.

Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

Progresívne Slovensko a SPOLU – 3-, chválitebné

V prípade bilbordov progresívcov a strany SPOLU hovorí odborník o budovateľskom vizuále 30-tych rokov 20. storočia. „Graficky drží štýl,“ uvádza. Čo sa však textu týka, nie je to podľa neho dobrý pokus o prebratie moci.

Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

Most-Híd – 4, dostatočné

V prípade bilbordov strany Most-Híd ide podľa odborníka o povinnú jazdu bez nápadu. „Konečne trochu operety. Mixovanej s country balom. Slnko, voda vzduch. Nič,“ okomentoval stručne počin Bugárovej strany.

 

 

Viac fotografií bilbordov nájdete v našej galérii:

Galéria
Kampaň Smer do eurovolieb vyšla draho. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
SNS minulo na kampaň do eurovolieb takmer 160 000 eur. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
SaS minula 459 842 eur na kampaň do eurovolieb. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
Zdroj: Glob.sk/Peter Korček
SaS minula 459 842 eur na kampaň do eurovolieb. Na kandidátke SaS je ako prvý Eugen Jurzyca. Zdroj: Glob.sk/Peter Korček
Zdroj: Glob.sk/Peter Korček
Zdroj: Glob.sk/Peter Korček
Zdroj: Glob.sk/Peter Korček
Zdroj: Glob.sk/Peter Korček
SaS minula 459 842 eur na kampaň do eurovolieb. Zdroj: Glob.sk/Peter Korček
KDH minulo na kampaň viac ako 336 000 eur. Zdroj: Glob.sk/Peter Korček
Zdroj: Glob.sk/Peter Korček
Hnutie OĽaNO minulo 536 579 eur na kampaň do eurovolieb. Zdroj: Glob.sk/Peter Korček
Zdroj: Glob.sk/Peter Korček
Zdroj: Glob.sk/Peter Korček
Zdroj: Glob.sk/Peter Korček
Zdroj: Glob.sk/Peter Korček
navigate_before
navigate_next