Domáce GPlus Spoločnosť Top

Kolobežkárom sprísnili pravidlá. Dopravný analytik varuje, že sú na hrane bezpečnosti

Zdroj: pixabay.com

BRATISLAVA – V dnešnej modernej dobe sa ľudia ponáhľajú, aj keď často nevedia kam. Preto vidíme v mestách čoraz viac kolobežiek. O tých elektrických nehovoriac. S nimi sa doslova strhla lavína. Po novom sa ale budú musieť elektrokolobežkári riadiť novými pravidlami. Tie sú pre nich v mnohých prípadoch doslova nebezpečné. Stačí sa pozrieť na naše cesty. No rezort vnútra ohrozovanie chodcov už viac nechce dopustiť a od 1. decembra pre nich naplánoval prísnejšie pravidlá.

 

Rezort vnútra kolobežkárom zavaril. Po novom sa budú musieť riadiť novými pravidlami. V súčasnosti sú veľkým trendom elektrické kolobežky. ,,Je to fenomén tejto doby, rozbehlo sa to vo veľkom. V mnohých európskych mestách ich požičiavajú. Tam je to doslova pliagou a už to mnohí zakazujú,‘‘ povedal pre Glob.sk dopravný konzultant Maroš Palesch. Osoba jazdiaca na takejto kolobežke bola doteraz chodcom. Ľudia tak mohli jazdiť po chodníkoch bez problémov. To sa nepáčilo ministerstvu vnútra, pretože tým ohrozovali chodcov. Podľa nových pravidiel tak budú môcť na chodníku jazdiť len rýchlosťou chôdze. A to mnohým nevonia, keďže si elektrické kolobežky kupujú práve preto, aby sa rýchlejšie presúvali z miesta na miesto.

Je tam ale aj iný problém. Takáto kolobežka nie je na pomalú jazdu stavaná. ,,Je technicky oveľa náročnejšie zvládnuť pomalú jazdu, ako napríklad pri bicykloch. Je to dané malými kolieskami, ktoré kolobežka má. Je oveľa náchylnejšia na vychýlenie sa zo smeru jazdy pri takej nízkej rýchlosti. Princíp kolobežky je stanovený ,,na zotrvačnosti”, čiže čím väčšia rýchlosť, tým tie kolesá držia priamy smer jazdy,‘‘ vysvetlil pre Glob.sk dopravný analytik Ján Bazovský.

 

Elektrokolobežky sa v mnohých európskych mestách požičiavajú. Zdroj: pixabay.com

Nemá šancu

Novelou zákona sa elektrokolobežkári dostali na úroveň cyklistov. Teda ak chcú jazdiť rýchlejšie, musia využiť pravú krajnicu cesty, ktorá je v mnohých prípadoch v katastrofálnom stave. ,,Čo je síce pre peších benefit, lebo kolobežkári boli vytlačení na cestu, ale z hľadiska vodiča je to ešte väčšie riziko, ako cyklisti. Keď si zoberiete krajnice našich ciest, je tam riziko pádu ešte väčšie, keďže má elektrokolobežka menšie kolesá, ako na bicykli. Neviem si predstaviť kolobežkára, že jednou rukou bude držať riadidlá kolobežky a druhou rukou bude ukazovať zmenu smeru. Kolobežka je oveľa nestabilnejšia než bicykel,‘‘ zdôraznil Palesch.

Vzhľadom na hustotu premávky a kvalitu ciest je zaradenie elektrokolobežkárov do premávky nebezpečné aj podľa Jána Bazovského. ,,Kolobežky majú malý priemer kolies, tým reagujú veľmi citlivo na akúkoľvek nerovnosť vozovky. Tam stačí minimálna nerovnosť, priehlbina a ten kolobežkár nemá pri 30 kilometrovej rýchlosti šancu. Okamžite letí ponad riadenie alebo spadne na zem. Tu je otázka, ako na to budú reagovať vodiči vozidiel, ktorí idú za nimi, či vôbec stihnú zareagovať,‘‘ hovorí Bazovský. Cyklista dokáže cez priehlbinu prejsť, no kolobežkár sa jej musí vyhnúť a tým pádom aj zmeniť smer jazdy.

 

Kolobežkár je pre vodiča väčší problém než cyklista. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

Tvárou na ceste

Pustiť elektrokolobežkárov do premávky je veľký risk. Najmä preto, že už jazda na bicykli je v hustej premávke problém, nie to ešte na kolobežke. Aj konštrukcia a manévrovanie bicykla sú úplne iné. ,,Ďalšia vec je brzdenie. Zabrzdiť v 30 kilometrovej rýchlosti, to nie je ako na bicykli, že sa váha rozdelí. Ak by ste chceli zaflekovať na kolobežke, tak ste rovno tvárou na chodníku alebo na ceste,‘‘ dodáva Bazovský.

Okrem manévrovania je podľa dopravného analytika Jozefa Drahovského elektrokolobežka nebezpečná, pretože je pre vodičov podstatne nižšia a teda je aj ľahšie prehliadnuteľná. Ďalšia dôležitá vec je, že nemá svetlá. Je teda oveľa vyšší predpoklad nehôd. Novela zákona ako taká je podľa neho na hrane bezpečnosti. ,,Na jednej strane sa zvýši bezpečnosť chodcov, na druhej sa zníži bezpečnosť elektrokolobežkárov.‘‘

 

Zabrzdiť na kolobežke je vo veľkej rýchlosti problém. Zdroj: TASR / AP

Ohľaduplnosť nadovšetko

Podľa Maroša Palescha si budú musieť elektrokolobežkári uvedomiť, že už sú účastníkmi cestnej premávky a budú musieť rešpektovať pravidlá. ,,Je to v prvom rade v hlave každého z nás. Ale osobne si myslím, že veľa ľudí nebude rešpektovať túto novelu zákona a napriek tomu budú s tými kolobežkami jazdiť po chodníkoch, pretože naše cesty sú v katastrofálnom stave,‘‘ uviedol.

Bazovský rovnako dodáva, že ak by sa kolobežkári správali slušne na chodníkoch, chodci by ich tolerovali. ,,Ak chce ísť vyššou rýchlosťou, tak nech ide rýchlo, ale tam, kde je chodník prázdny, kde má na to priestor, a kde nikoho neohrozí. Lenže keď jazdia arogantne, tak, samozrejme, chodci sa sťažujú.‘‘

Elektrokolobežkári by tak mali byť ohľaduplní. ,,Lenže stačí niekoľko arogantných jedincov, ktorí budú ohrozovať chodcov a bude musieť nastúpiť represia a tá bude voči všetkým,‘‘ skonštatoval Jozef Drahovský. O tom, že elektrokolobežkári ohrozujú svojou jazdou chodcov niet pochýb. Na tento problém sa pozrel aj celoštátny zväz nemeckého poisťovníctva (GDV). Ako uvádza, kolízia s kolobežkou predstavuje pre chodca silu okolo 150 kg, čo sa dá prirovnať k šiestim baleniam cementu.

 

Kolobežkári budú musieť byť ohľaduplní voči chodcom. Zdroj: pixabay.com

Kontrola ich neminie

Na elektrokolobežkárov si preto posvieti aj polícia. ,,Samozrejme, polícia v rámci  dohľadu nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky kontroluje dodržiavanie všetkých predpisov všetkými účastníkmi cestnej premávky, elektrokolobežkárov nevynímajúc,‘‘ uviedla pre Glob.sk hovorkyňa Prezídia Policajného zboru (PZ) Denisa Bárdyová. Polícia bude môcť dokonca kontrolovať aj dodržiavanie rýchlosti. Využívať budú technické prostriedky určené na tento účel.

Za nedodržiavanie pravidiel im hrozia pokuty. ,,Za priestupok hrozí sankcia v blokovom konaní do 50 eur . V rozkaznom a správnom konaní do 100 eur,‘‘ pripomenula Bárdyová.

 

Galéria
Elektrokolobežkári budú po novom vodiči nemotorového vozidla. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
Aj pri jazde na kolobežke je potrebné sa chrániť. Zdroj: FB / Mint
Novelou zákona sa elektrokolobežkári dostali na úroveň cyklistov. Zdroj: Glob.sk/Peter Korček
Patria alebo nepatria elektrokolobežky na slovenské cesty? Zdroj: TASR / František Iván
navigate_before
navigate_next