Komentár Jána Bazovského: Pár kilometrov diaľnice zázraky nerobí

Diaľnice a ich „menšie sestry“ – rýchlostné cesty – sú a dlho budú najbezpečnejšími cestnými komunikáciami. Snáď preto sa každé otváranie, hoci len častí ich nových úsekov, nezaobíde bez okázalého strihania pások. Nezaobíde sa bez patričného mediálneho humbuku, ktorým chce objednávateľ a zhotoviteľ presvedčiť budúcich užívateľov – vodičov motorových vozidiel – o výnimočnom prínose diaľnice k bezpečnejšej a plynulejšej jazde. Pozrime sa však pozornejšie na to, čo máme ako vodiči novými kilometrami „ersedmičky“ k dispozícii.

 

V návale nadšenia len málokto postrehol, že slávnostne otvorený 25-kilometrový úsek rýchlostnej cesty R7 od Holíc po Ketelec bol rozhodnutím príslušného stavebného úradu daný len do predčasného užívania. Jedno oko prižmúrili aj dopravní policajti a premávku povolili za presne stanovených podmienok, lebo zhotoviteľ tesne pred otvorením úseku musel ešte odstraňovať niektoré „závady.“ Problémy pri výstavbe diela mal zhotoviteľ medzinárodné konzorcium D4R7 Construction s.r.o. aj v minulosti, ale dôležitejšie je, čo prinesie budúcnosť. Stavbu realizujú formou verejno-súkromného partnerstva tzv. PPP projektom, no ani tak nemožno čakať žiadne zázraky. Pokiaľ v nasledujúcich rokoch dôjde k závažným poruchám s obmedzovaním premávky, ich odstránenie síce nebude stáť objednávateľa ani euro, ale doplatia na to vodiči, opäť trčiaci v nekonečných kolónach. Pravdepodobnosť takéhoto stavu je s prihliadnutím na pretrvávajúce problémy so stavbou D4R7 veľmi vysoká.

Cesta z dvomi jazdnými pruhmi v jednom smere zrýchľuje premávku, ale s podmienkou, že sa na jej konci vozidlá cez výjazdy a križovatky rozptýlia do rôznych smerov. Po otvorenej „ersedmičke“ môžu teraz autá jazdiť rýchlejšie, ale vzhľadom na to, že v hlavnom meste ich čaká zase len jeden jazdný pruh s obmedzenou priepustnosťou, tá rýchlosť im veľmi nepomôže. Kým doteraz stáli na ceste prvej triedy s obojsmernou premávkou pred Bratislavou a v priľahlých obciach autá v rade za sebou, tak po otvorení rýchlostnej cesty pri súbežnej jazde môžu vytvárať zápchy vedľa seba. Z hľadiska plynulosti premávky majú kolóny na R7 predsa len určitú výhodu. Neobmedzujú pohyb áut v obciach cez križovatky s hlavnou cestou, neohrozujú a neobmedzujú chodcov a pri dopravnej nehode možno prekážku obísť cez druhý alebo odstavný jazdný pruh. Spoplatnenie tohto úseku rýchlostnej cesty mohlo počkať do ukončenia celého diela, ale väčšina majiteľov áut jazdiacich v tomto úseku má zaplatený poplatok za užívanie diaľnic a tí, ktorým sa to nevyplatí, môžu používať cestu prvej triedy č. 63 tak, ako doteraz.

Kompletné dokončenie R7 aj s vyústením pri Prístavnom moste a v ďalších smeroch prispeje ku komfortu vodičov prichádzajúcich zo smeru od Dunajskej Stredy. Dovolím si však tvrdiť, že nie nadlho. Tak, ako všade inde v ekonomicky vyspelých krajinách, bude aj v tejto lokalite scenár rovnaký. Okolo cesty R7 a diaľnice D4 po ich celej dĺžke už teraz vznikli miesta mimoriadne vhodné pre výstavbu bytových aglomerácií alebo rodinných domov. Dôvodom je rýchla dostupnosť hlavného mesta po diaľnici a obrovský záujem developerov. Koľko asi potrvá, kým sa cez radovú zástavbu spoja mesto Šamorín s obcou Kvetoslavov, Dunajská Lužná s Kalinkovom atď? Bez verejnej dopravy do týchto satelitných častí Bratislavy sa budú v rodinách množiť motorové vozidlá primerane nárastu populácie a o desať rokov budeme zase tam, kde sme dnes. V pravidelných kolónach a zápchach.

*Autor je dopravný analytik

Viac o téme: bratislavský nultý obchvat, bratslavský satelit, D4R7, dopravný analytik, Holice, Ján Bazovský, Ketelec, kolóny, komentár, otvorenie časti D4R7, Šamorín, satelitné obce, zápchy

Súvisiace články