Regióny Top

Koniec regionálnym evidenčným číslam vozidiel? Poslanci navrhujú obrovskú zmenu

Zdroj: TASR / Pavel Neubauer

BRATISLAVA – Zmení sa súčasne nastavený systém a bude menej byrokracie? Šiesti koaliční poslanci tomu veria. Na najbližšiu schôdzu parlamentu totiž predložili novelu zákona o cestnej premávke, ktorá upravuje súčasné nariadenia o evidenčných číslach vozidiel. Tie sa teraz musia meniť vždy, ak sa auto predá do iného okresu ako je ten, v ktorom mal pôvodný majiteľ trvalý pobyt. Zákonodarcovia si od novely sľubujú menší nápor na štátnu kasu či životné prostredie, ale najmä na peňaženky a čas bežných občanov. Podľa slov jedného z prekladateľov návrhu majú aj politickú podporu. Dopravný analytik tento nápad s radosťou prijal a povedal, že už bolo načase, aby niečo podobné politici predložili. 

 

Už desaťročia platí na Slovensku starý systém regionálneho rozdelenia evidenčných čísiel vozidiel (po starom ŠPZ-tiek), podľa ktorého sa značky na autá vydávajú podľa trvalého bydliska majiteľa vozidla. V prípade, ak ho predá do rovnakého okresu, si nový majiteľ môže nechať pôvodnú ŠPZ-tku, ak do iného okresu, musí si vybaviť novú ŠPZ podľa trvalého bydliska nového majiteľa. To by sa však mohlo zmeniť.

Šestica poslancov Miloš Svrček (Sme rodina), Lukáš Kyselica (OĽaNO), Ján Krošlák (OĽaNO), Tomáš Lehotský (Za ľudí), Radovan Sloboda (SaS) a Marián Viskupič (SaS) totiž do parlamentu predložili novelu zákona o cestnej premávke. Podľa návrhu by sa totiž zaviedla „prenositeľnosť“ evidenčného čísla pri predaji do iného okresu bez ohľadu na trvalý pobyt majiteľa. „Dôvodom, prečo sme sa rozhodli tento návrh predložiť, je jednak fakt, že šetrí peniaze, znižuje byrokraciu, ale aj ekologická záťaž, nakoľko by sa oveľa menej značiek rozstrihalo po zmene majiteľa vozidla. V súčasnosti sa ročne rozstrihá cca 400 000 jednotlivých tabuliek EČV,“ povedal jeden z predkladateľov Marián Viskupič. Návrh zákona podľa neho prináša väčšiu slobodu a samotní majitelia vozidiel sa budú môcť rozhodnúť, čo s evidenčnými tabuľkami spravia po predaji vozidla. Jednou z možností je, že v prípade, ak si pôvodný majiteľ chce tabuľky nechať, tak mu to bude umožnené. Výhodou je, že ponechané EČV nemusí majiteľ použiť hneď. Tabuľky si môže uložiť do „šuplíka“ a použije ich až po kúpe nového vozidla. Druhou možnosťou je, že ŠPZ-tky nechá na predávanom vozidle.

 

Zdroj: TASR / Tomáš Halász

Viaceré pozitívne zmeny

Ďalšou pozitívnou zmenou by bolo zrušenie dvojkrokového odhlasovania vozidla. „Ak Bratislavčan predá auto do Nitry, tak prv musí ísť na dopravný inšpektorát v mieste svojho trvalého bydliska, kde odhlási auto na nového majiteľa. Môže tak urobiť v jeho prítomnosti, alebo na základe notársky overeného splnomocnenia. Nový majiteľ si potom na dopravnom inšpektoráte v mieste svojho trvalého bydliska prihlási auto. Navrhujeme, aby sa táto byrokratická záťaž zrušila a odhlasovanie a prihlasovanie by bolo jednokrokové. Po novom by sa na ktoromkoľvek dopravnom inšpektoráte v krajine vykonala kompletná zmena držby vozidla na kupujúceho. Týmto sa celá administratíva zjednoduší,“ povedal Viskupič.

V prípade, ak by si pôvodný majiteľ chcel tabuľky nechať, musel by na polícii vyhlásiť, že predáva auto bez značiek. Polícia si tak bude musieť vytvoriť novú evidenciu, kde budú evidované všetky značky, aby nenastala situácia, že sa EČV, ktorú si pôvodný majiteľ nechal, omylom nebrala ako vyradená z databázy.

Ak by novela zákona v parlamente prešla, nebude naďalej fungovať striktne okresné číslovanie. Inými slovami, človek, ktorý jazdí na aute s EČV Stropkova, nebude musieť mať automaticky v Stropkove aj trvalý pobyt. Môže ísť o Trnavčana, ktorý si kúpil vozidlo s pôvodnými tabuľkami.

Ak by ale niekto mal v sebe zakorenený lokálpatriotizmus, môže si kúpiť značku podľa svojho trvalého pobytu. „V tomto je tá sloboda, o ktorej hovoríme. Ľudia si môžu vybrať, čo chcú,“ uviedol Viskupič.

Predkladatelia však neriešia vygenerované náhodné čísla evidenčných čísel, pretože by išlo o zdĺhavý proces, ktorý by musela navrhnúť vláda a stál by obrovské množstvo peňazí. V tom prípade by súčasné tabuľky totiž neznamenali označenie trvalého pobytu majiteľa vozidla, ale písmenkovú kombináciu.

 

Zdroj: TASR / KR PZ Nitra

Milióny za administratívu

Podľa našich informácií pochádzajúcich z oficiálnych štatistík sa za rok 2018 vyzbieralo na zmenách v evidencii vozidla vyše 81 miliónov eur a za rok 2019 vyše 86 miliónov eur. Viskupič ale upozorňuje, že veľkú časť týchto výdavkov majiteľov vozidiel tvoria registračné dane, ktoré sa určujú podľa obsahu motora vozidla, tzv. kubatúry. Tento aspekt sa však v navrhovanej novele zákona nerieši. Nový majiteľ vozidla, ktorý si prihlási vozidlo v rovnakom okrese, zaplatí za administratívu 33 eur a ten, ktorý ho prihlási do nového okresu, platí dvojnásobok. Po novom by sa tak platilo iba za vybavenie si nových značiek, a to 33 eur.

„Príjmy štátu sa tak čiastočne znížia a občania ušetria. Novela zákona v prípade, ak sa schváli, bude mať negatívny vplyv na rozpočet. Avšak, je možný aj opačný efekt. Keďže navrhujeme možnosť ponechania EČV a prenesenia na nové vozidlo, predpokladám, že stúpne záujem o špeciálne značky, ktoré stoja 331 eur, ju mohli ponechať. Zrejme by sa potom viac ľudí rozhodlo, že chce mať na ŠPZ-tke svoje meno a podobne. A paradoxne môžu byť príjmy štátu v tejto súvislosti vyššie,. Ale platiť bude iba ten, kto bude mať záujem o špeciálne EČV,“ vysvetlil Viskupič.

 

Ako dodal, náklady na výrobu novej ĚCV nie sú rádovo vyššie, ako sú na výrobu “normálnych” tabuliek. Treba ale uviesť, že návrh nateraz počíta iba s možnosťou, že jedna značka bude vydaná na jedno vozidlo. V Rakúsku však platí pravidlo, že jedna EČV môžu vodiči a majitelia vozidiel použiť na viaceré autá. Tento nápad sa zatiaľ neplánuje zaviesť aj na Slovensku. „Rakúsky systém je však zaujímavý a má význam o ňom v budúcnosti uvažovať. Najprv je však potrebné, aby prešli aktuálne navrhované zmeny. Teda aby si majiteľ pri predaji vozidla mohol jeho obľúbené EČV ponechať,“ vysvetlil Viskupič.

Podľa Viskupiča sa obdobný návrh pokúšali presadiť už niekoľko rokov, no nikdy sa im to nepodarilo. Teraz však politická podpora je. „V súčasnosti máme podporu od celej koalície, keďže zákon predkladáme ako koaliční poslanci. A dovolím si tvrdiť, že náš návrh dostane hlasy aj od opozície. Aj keď strana Smer-SD bola vždy proti. Zjednoduší život obyvateľom Slovenska, pretože auto má takmer každý z nás, evidujeme vyše 3 milióny prihlásených vozidiel,“ povedal na záver s tým, že navrhujú aj to, aby si majitelia vozidiel vedeli nahlásiť nové ráfiky a ťažné zariadenie na vozidlo aj elektronicky. V prípade, ak by sa návrh zákona schválil, platiť by začal od januára 2022.

Bolo načase, hovorí Bazovský

Zoznam.sk v tejto súvislosti oslovil aj dopravného analytika Jána Bazovského. Ten návrh šestice koaličných poslancov hodnotí kladne. Podľa jeho slov už bolo načase, aby sa obdobná úprava predložila do parlamentu a mala politickú podporu. Majiteľom vozidiel podľa jeho slov ušetrí peniaze a aj čas, pretože nebudú musieť chodiť na dopravné inšpektoráty v mieste svojho trvalého bydliska „ako na koni“. Podľa Bazovského by sa tiež automaticky modernizáciou digitálnych technológii a informačných systémov mala zjednodušovať aj práca na dopravnom inšpektoráte.

 

Ján Bazovský. Zdroj: archív Jána Bazovského

„Ak tu máme elektronické diaľničné známky, tak by tento vývoj mal zasiahnuť aj evidenciu vozidiel. A v súčasnosti máme všetky informácie o vozidlách centralizované, teda policajti majú k dispozícii celoslovenskú evidenciu. V minulosti boli rozdelené podľa jednotlivých okresov, kedy bola evidencia napísaná na papieroch. Vtedy malo okresné a regionálne rozdelenie EČV zmysel. Pretože ak chcel policajt z Bratislavy zistiť, komu patrí auto zo Svidníka, tak zavolal do daného okresu, kde policajt vytiahol evidenciu zo šuplíka a prácne vyhľadal majiteľa daného auta,“ vysvetľuje Bazovský.

Ako dodáva, súčasný systém je veľmi drahý pre bežných občanov a keďže tu máme technológie na zmenu, tak ich treba využiť. Poukázal na to, že v takom prípade by si mohol človek prihlásiť vozidlo kdekoľvek na Slovensku. „Rovnaký princíp funguje aj v prípade pasov a občianskych preukazov. Môžete prísť na ktorúkoľvek policajnú stanicu na Slovensku a tam preukaz aj vytvoria,” konštatoval. Okrem toho by sa zbytočne neničili tabuľky vyradené z evidencie len kvôli predaju auta. „Tieto EČV sa už nemôžu použiť na iné auto,“ dodal Bazovský.

Na záver uviedol, že napríklad v Maďarsku majú zaužívaný systém evidencie vozidiel založený na náhodných písmenách a číslach. „Keď sa pozriete na maďarské tabuľky, tak ani za nič neviete zistiť, odkiaľ daný majiteľ vozidla pochádza. Podobný systém, ako navrhujú koaliční poslanci, majú aj vo Veľkej Británii a Írsku,” uzavrel Bazovský.

Cudzie EČV hneď neznamená porušovanie predpisov

K návrhu zákona sa vyjadril aj ústredný riaditeľ Kancelárie ZMOS-u Michal Kaliňák. Podľa jeho slov budú musieť samosprávy v prípade schválenia novely reagovať  iba na zmenu parkovacej politiky. “To znamená, že ak niektorí obyvatelia uvidia na rezidentskom parkovaní odstavené auto s EČV inou, akú má ten daný okres, nebudú ho musieť nahlasovať. Nemusí totiž zákonite ísť o vodiča, ktorý vedome porušuje predpisy, ale o ich suseda. V tomto nevidíme technický problém, ktorý by sme nevedeli zvládnuť. Dokonca ani neočakávame problémy pre samosprávy, ktoré by s touto zmenou mohli byť spôsobené,” povedal pre regiony.zoznam.sk. Na záver uviedol, že navrhovaný model je v zahraničí bežný.