Domáce Ekonomika GPlus Zahraničná Top

Krach cestovky Thomas Cook zasiahol stovky Slovákov. Poradíme vám, čo robiť

Koncern Thomas Cook skrachoval. Zdroj: pixabay

BRATISLAVA – Úsilie o záchranu britskej cestovnej kancelárie Thomas Cook zlyhalo. Na príslušný súd bola podaná žiadosť o vyhlásenie konkurzu, oznámil v pondelok ráno turistický gigant na svojej stránke. Do problémov sa dostali stovky tisíc dovolenkárov po celom svete. Sú aj prípady, keď hoteliéri odmietajú pustiť turistov naspäť domov a žiadajú vyplatiť plnú cenu zájazdu. Aby toho nebolo málo, do problémov sa začali dostávať aj ďalšie spoločnosti.  Glob.sk vám prináša rady, ako treba postupovať, ak ste sa dostali do problémov kvôli krachu koncernu Thomas Cook.

 

Po cestovnej kancelárii Thomas Cook sa dostala do problémov aj jej nemecká dcérska spoločnosť Condor. Podľa nemeckých médií požiadala nemeckú vládu o úver. Krach vyhlásili aj ďalšie dcérske nemecké spoločnosti, ako Neckerman Reisen alebo Oeger Tours.

V chaose, ktorý vznikol krachom koncernu Thomas Cook, sa bežný dovolenkár len ťažko vyzná. Glob.sk preto oslovil cestovnú kanceláriu Pelikán, aby poradila dovolenkárom, ako majú v prípade problémov, do ktorých sa nedostali vlastnou vinou, postupovať.

Samotný cestovateľský gigant ani cestovná kancelária Pelikán dotknutým klientom do konca mesiaca vycestovať neodporúča, uvádza v stanovisku Jozef Rybár, manažér Pelikána pre vzťahy s verejnosťou.

Na snímke britskí turisti čakajú v rade na letisku Ioannisa Kapodistriasa na ostrove Korfu v severozápadnom Grécku v pondelok 23. septembra 2019. Zdroj: TASR/AP

Ako majú dovolenkári konať?

“Keďže gigant Thomas Cook Group vlastní väčší či menší podiel vo viacerých cestovných kanceláriách a agentúrach, ktoré pôsobia aj na slovenskom trhu, odhadnúť počet slovenských dovolenkárov, ktorých sa situácia ohľadom jeho krachu týka, je veľmi ťažké,” hovorí Rybár.

Ako vysvetlil, Thomas Cook Group, buď priamo, alebo prostredníctvom ďalších dcérskych firiem, okrem iného z väčšej časti vlastní aj Neckermann Reisen, AirMarin, Oeger Tours a Bucher Reisen.

Thomas Cook Group v oficiálnom stanovisku svojich partnerom a zákazníkom neodporúča vycestovať v prípade zájazdov s termínom odletu do pondelka 30. septembra (vrátane).

Namiesto toho by mali doktnutí klienti so zakúpenými zájazdmi, na ktoré sa vzťahuje poistenie proti insolvencii, kontaktovať poistného likvidátora. Tým je rakúska pobočka poisťovne Allianz.

“Pokiaľ ste si zakúpili kompletný dovolenkový balík priamo cez Thomas Cook Group s odletom do 30. septembra, určite čím skôr kontaktujte poistného likvidátora na špeciálnej linke 00431 525 03 6853 alebo emaile thomascook.at@allianz.com.,” uvádza sa v stanovisku Pelikánu.

Na čo sa toto poistenie nevzťahuje

Ak ste si zakúpili len samostatné ubytovanie, letenky alebo iný cestovateľský produkt priamo cez Thomas Cook Group či jeho sprostredkovateľa, poistenie insolventnosti sa na váš prípad s najväčšou pravdepodobnosťou nevzťahuje.

Ak ste si zakúpili dovolenkový balík s produktami Thomas Cook Group (ubytovanie, letenky, doplnkové služby) od inej cestovnej kancelárie, musíte ju čím skôr kontaktovať.

Rakúska odnož Thomas Cook

Rybár tiež upozorňuje, že podľa ich odhadov sa slovenského dovolenkového trhu najviac dotkne situácia ohľadom Thomas Cook Austria AG, ktorá zastrešuje predaj dovoleniek na Slovensku. Ako vysvetľuje, tá zatiaľ bankrot nevyhlásila, ale funguje v obmedzenom režime a v niektorých krajinách aj stopla predaj zájazdov. Ak sa vyskytne nejaká zmena situácie, bude o nich slovenská cestovka včas informovať.

Situácia sa dotkla stoviek Slovákov

Situáciou môžu byť ovplyvnených až stovky Slovákov – buď tých, ktorí už vycestovali, alebo tých, ktorí ešte len majú vycestovať. “Ak sa Thomas Cook Austria AG, prípadne jej dcérske firmy vyhnú bankrotu, slovenskí dovolenkári by mali počkať, kým sa im ozvú ich zástupcovia a dohodnú sa s nimi na ďalšom postupe. Tým môže byť napríklad iný termín dovolenky, iné lety či ubytovanie, vrátenie peňazí, ale aj vycestovanie podľa pôvodných plánov,” radí Rybár.

Ak skrachuje aj spoločnosť Thomas Cook Austria AG, komplexné zájazdy a pobyty zakúpené priamo či cez jej sprostredkovateľov by mala kryť aspoň z časti poisťovňa, u ktorej má cestovná kancelária poistenie proti insolventnosti, dodáva Rybár.

Spoločnosť Condor požiadala nemeckú vládu o úver. Zdroj: pixabay

Ak ste uviazli, neplaťte opätovne za zájazd!

V najťažšej situácii sa ocitli tí Slováci, ktorí už na zájazd vycestovali a teraz sa ocitli v pasci. „So všetkými našimi klientmi sme v kontakte. Okrem iného komunikujeme aj s hotelmi, ktoré od nich vo veľmi výnimočných prípadoch žiadajú napríklad opätovné zaplatenie zájazdu alebo jeho časti. To im, samozrejme, neodporúčame a žiadame ich, aby sa obrátili na nás čím skôr,“ vysvetľuje Rybár.

Podobných situácií môže podľa neho časom pribúdať, pretože skrachovaná Thomas Cook Group zvykla svoje záväzky voči hotelom zaplatiť až dodatočne, a to aj s niekoľko mesačným odstupom. Hotelieri sa teda logicky obávajú, že za svoje služby nedostanú peniaze.

Ak od vás hotel či iné ubytovanie požaduje kvôli krachu Thomas Cook Group opakovanú platbu alebo doplatok, kontaktujte svoju cestovnú kanceláriu či agentúru, ktorá sa môže s daným zariadením dohodnúť na inom riešení, prípadne vám poskytnúť náhradné ubytovanie.

“Ak takúto platbu vykonáte, určite si jej výšku predtým overte s vašou cestovnou kanceláriou či agentúrou a požadujte doklad o zaplatení. Neskôr môžete jeho preplatenie požadovať od touroperátora, s ktorým ste vycestovali a podpísali zmluvu o zájazde, alebo v prípade jeho krachu od správcu konkurznej podstaty,” radí Jozef Rybár, manažér Pelikána pre vzťahy s verejnosťou.

Na snímke britskí turisti čakajú v rade na letisku v tureckom letovisku v Atalyi v pondelok 23. septembra 2019. Zdroj: TASR/AP

Čo robiť s letenkami

Letecká spoločnosť Condor síce patrí do portfólia cestovateľského giganta Thomas Cook Group, funguje však ako samostatná entita a v roku 2018 dosiahla rekordný obrat.

Condor deklaruje, že má dostatok finančných prostriedkov na svoju prevádzku a nemeckú vládu letecká spoločnosť požiadala o úver len z dôvodu, aby mohla efektívne pokryť extra náklady spojené s náhradnou dopravou pre klientov cestovných kancelárií v portfóliu Thomas Cook Group, informoval Rybár.

„Condor zatiaľ nezrušil žiadne lety okrem charterových spojení v rámci dovolenkových balíčkov skrachovaných cestovných kancelárií na 23. a 24. septembra,“ dodáva Rybár s tým, že situáciu v segmente leteniek aj dovoleniek neustále sledujú.

Zrušiť charterové lety v rámci 48 hodín a iba pre skrachované cestovné kancelárie dáva podľa Rybára zmysel, pretože samotná letecká spoločnosť čaká na ďalšie informácie, na základe ktorých bude postupovať ďalej.

Dovolenka nemusí vždy skončiť šťastne. Zdroj: pixabay

Ako postupovať?

Pred odletom je potrebné si skontrolovať jeho aktuálny stav. Dá sa tak urobiť priamo na webstránke leteckej spoločnosti, letiska alebo cestovnej kancelárie. V prípade, že vám letecká spoločnosť zmení alebo zruší let, vo viacerých prípadoch máte nárok na kompenzáciu.

Na tieto situácie sa vzťahuje medzinárodné právo, ktoré musia dodržať všetky letecké spoločnosti. Ak však aerolinka skrachuje, jediný spôsob, ako sa dostať späť k vašim peniazom, je podanie oficiálnej žiadosti na správcu konkurzu. Viac informácií môžete získať napríklad u poradenskej spoločnosti Apra na čísle +421 903 600 672 alebo emaile info@apra.sk.

„Vzhľadom k tomu, že Thomas Cook Group oficiálne skrachovala iba pred niekoľkými hodinami a situácia sa mení veľmi rýchlo, aktuálne pre našich dotknutých dovolenkárov hľadáme alternatívne riešenia a určite ich budeme opäť informovať. Leteniek sa to zatiaľ príliš netýka, keďže Condor operuje všetky pravidelné lety podľa plánu,“ uzavrel nateraz Rybár.