Zahraničné Ekonomika Spoločnosť Zahraničná Top

Kríza Boeingu sa opäť prehĺbila. Nižšie objednávky a oprava motorov na tisíckach lietadiel

Boeing 787 Dreamliner. Zdroj: TASR / AP

CHICAGO/DUBAJ – Keď sa tento týždeň objavila v agentúrach správa, že dubajská letecká spoločnosť Emirates si u výrobcu lietadiel Boeing objednala 30 strojov typu 787 Dreamliner, vyzeralo to na úspech Boeingu. Lenže pravda je taká, že Emirates si v skutočnosti objednala menej lietadiel, ako pôvodne plánovala. Okrem toho musí letecký výrobca riešiť aj problém s motormi na typoch 737 NG.

 

Výrobca lietadiel Boeing sa musí vyrovnať s tým, že si aerolinky Emirates objednali menej strojov, ako pôvodne plánovali. Aj keď Emirates v stredu oznámili, že si na leteckom veľtrhu Dubai Air Show objednali 30 diaľkových lietadiel typu 787 Dreamliner, pôvodne mali v úmysle si objednať až 40 strojov tohto typu.

Okrem toho letecká spoločnosť znížila plánovanú objednávku veľkých strojov 777X zo 150 na 126 kusov.

Airbus opäť nad Boeingom

Dubajská spoločnosť pred dvoma rokmi pôvodne prejavila úmysel kúpiť väčšie verzie 787-10. Po tom, čo si však tento týždeň na leteckom veľtrhu v Dubaji objednala 50 Airbusov A350-900, prezident Emirates Tim Clark v rozhovoroch vysvetlil, že toto lietadlo od Airbusu je podobné 787-10. Preto sa teraz sa rozhodli pre menšiu verziu Dreamlinera 787-9.

Odnož nemeckej leteckej spoločnosti Lufthansa – Sunexpres – zasa na druhej strane prejavila dôveru k problematickému a zatiaľ uzemnenému stroju 737 Max. Nemecko-turecké aerolinky si totiž objednali desať strojov tejto modelovej rady. Okrem toho Boeing podpísal s vládou Ghany predbežnú zmluvu na nákup Dreamlinerov.

Na archívnej snímke z 15. januára 2015 nový Airbus A350 katarského leteckého prepravcu Qatar Airways na letisku vo Frankfurte nad Mohanom. Zdroj: TASR / AP

Musí vylepšiť motory

Boeing plánuje tiež na tisíckach lietadiel 737 NG (Next Generation) prepracovať motory. Národná rada pre bezpečnosť dopravy (NTSB) v utorok odporučila, aby Boeing zmenil kryty turbín tak, aby prípadné odlomené časti motora z neho nevystrelili von.

Toto opatrenie vyvolala tragická nehoda, keď sa v apríli 2018 odlomila lopatka turbíny a prerazila okno do kabíny. Ďalšie časti motora zasiahli trup. Jednu pasažierku následne vtiahol podtlak do otvoru po rozbitom okne. Ostatní cestujúci ju síce vtiahli naspäť, ale jej zranenia boli také vážne, že im neskôr podľahla.

Boeing v noci na stredu oznámil, že nariadenia NTSB bude nasledovať. Celosvetovo sa to môže týkať až 7 000 strojov. NTSB nemôže výrobcovi lietadiel opatrenia nariadiť, ale Federálnej správe letectva odporučila, aby zaviazala Boeing k vylepšeniam motorov už aj na lietadlách, ktoré sú ešte len vo výrobe.

Dodatočné vylepšenie motorov by malo byť nariadené aj dotknutým leteckým spoločnostiam. Informácie boli zaslané aj Európskej agentúre pre bezpečnosť letectva (EASA).

Mohlo by vás zaujímať:

Takto vyzeral motor po odlomení lopatky turbíny na stroji Southwest Airlines. Zdroj: TASR / AP