LEGENDÁRNA ZNAČKA po celom Slovensku ZATVÁRA PREDAJNE! TU už ikonické výrobky nekúpite: Vieme, čo je za tým

SLOVENSKO – Legendárny český predajca obuvi je na Slovensku dlhodobo v mínuse. Odzrkadlilo sa to už aj na počte predajní na Slovensku. Spoločnosť postupne zatvorila viacero prevádzok po Slovensku. Podľa odborníka je pravdepodobné, že časom si ponechá len e-shop.

Legendárna značka Baťa, ktorú poznajú po celom svete, čelí na Slovensku veľkým problémom. Už viac ako 10 rokov je u nás stratová a pobočky v slovenských mestách sa postupne zatvárajú. Upozornil na to portál Aktuality.sk.

Baťa je u nás v každoročnej strate od roku 2013. V roku 2023 dosiahla stratu 1,16 milióna eur. Výsledky za minulý rok ešte neboli zverejnené. Jej tržby sa v rokoch 2020 až 2023 pohybovali na úrovni približne 7 až 8 miliónov eur.

Hospodárenie spoločnosti Baťa Slovensko, a.s. Zdroj: FinStat
Hospodárenie spoločnosti Baťa Slovensko, a.s. Zdroj: FinStat
Hospodárenie spoločnosti Baťa Slovensko, a.s. Zdroj: FinStat
Hospodárenie spoločnosti Baťa Slovensko, a.s. Zdroj: FinStat

Baťa postupne zatvára predajne

Zlé hospodárske výsledky si vyžiadali aj postupné zatváranie predajní, ktoré prebieha už niekoľko rokov. Kým ešte v roku 2022 mala Baťa na Slovensku 17 predajní, dnes ich má už len osem.

Zdroj: Facebook/Baťa

Dve predajne Baťa prevádzkuje v hlavnom meste v obchodných centrách Eurovea a Avion. Dve predajne má aj v Poprade v nákupných centrách Max a Forum. Zvyšné štyri predajne sa nachádzajú v Nitre, Trenčíne, Prešove a Košiciach. Legendárny predajca obuvi mal v minulosti predajne aj v mestách ako Žilina, Banská Bystrica, Trnava, Ružomberok.

Problémy môžu mať viacero príčin

Zatváranie predajní a dlhodobé hospodárske straty môžu mať viacero príčin. Prvou je to, že mladšia generácia zákazníkov preferuje v dnešnej dobe hlavne online nakupovanie. Firma síce má vlastný e-shop, ale podľa odborníka akoby nereflektovala na aktuálnu dobu.

„Vzdialenosť dodávajúceho nie je problém, poplatky za dopravu v pomere k cene produktu sú akceptovateľné. Tu ako keby spoločnosť Baťa trocha zaspala a ponuka cez internet nie je natoľko lákavá ako u iných spoločností. Navyše, môj osobný názor, nedrží trendy v móde, ponúka relatívne jednostranne modely, ktoré sa veľmi nemenia, pričom ‚konzervatívna‘ obuv, ktorá by v ponuke mala pretrvávať, je v defenzíve,“ uviedol pre portál Jozef Orgonáš z Obchodnej fakulty Ekonomickej univerzity v Bratislave.

Časom si zrejme nechá iba e-shop

Podľa odborníka je problémom aj to, že komunikácia zo strany spoločnosti napríklad prostredníctvom e-mailov a sociálnych sietí je takmer žiadna. Firma má zároveň vyššie náklady na prevádzku, mzdy, prenájmy či energie, ktoré za posledné roky výrazne stúpli. Problémom sú aj konkurenti, ktorí prišli na náš trh.

Orgonáš si zároveň myslí, že je pravdepodobné, že si Baťa ponechá iba e-shop. Podľa neho by mohol značke pomôcť predaj vo veľkých nákupných centrách. Ako sa bude vyvíjať príbeh legendárnej značky na Slovensku, ukáže až najbližší čas.

Ťažké časy na Slovenskú zažívajú aj výrobcovia obuvi. Len v posledných dňoch koniec výroby a prepúšťanie oznámili hneď tri podniky. Ecco Slovakia v Martine, Lowa v Handlovej a Honeywell v Partizánskom.

Viac o téme: Baťa, predajne, problémy, zatváranie

Súvisiace články