PARÍŽ/BRATISLAVA – Napriek dvom haváriám strojov 737 Max, zaznamenal Boeing na leteckom veľtrhu v Paríži 272 objednávok na komerčné lietadlá. Drvivú väčšinu z nich tvoria predbežné objednávky na stroje 737 Max a to aj napriek ich dvom leteckým katastrofám. V porovnaní s minulosťou to ale pre spoločnosť znamená veľký prepad. Stále je tiež otvorené, kedy dostanú stroje 737 Max povolenie opätovne vzlietnuť. K problémom výrobcu sa vyjadril aj legendárny pilot Chesley „Sully“ Sullenberger a nešetril kritikou.
Pilot oslavovaný v USA ako hrdina, Chesley „Sully“ Sullenberger, sa zastal svojich kolegov. Postavil sa najmä na stranu pilotov dvoch havarovaných strojov Boeing 737 Max a kritizoval ich výrobcu. Okrem toho sa Boeing musí vyrovnať s prepadom objednávok na parížskej leteckej výstave.
Núdzovo pristál na rieke Hudson
Sullebergerovi sa 15. januára 2009 podarilo zázračné núdzové pristátie s Airbusom 320 na rieke Hudson v New Yorku po tom, čo mu vypovedali službu oba motory. Zachránil tak životy všetkých 155 pasažierov, ktorí sa nachádzali na palube. Tento čin ho preslávil po celom svete a stal sa predlohou pre film v hlavnej úlohe s Tomom Hanksom.
Zázračné pristátie na rieke Hudson. Zdroj: YouTube
“Patrím k relatívne malej skupine ľudí, ktorí prešli takouto krízou a žijem preto, aby som svoje skúsenosti odovzdával ďalej,” priznal Sullenberger. “Môžem vám z prvej ruky povedať, že faktor strachu je skutočný a obrovský,” zdôraznil momentálne už penzionovaný pilot, ktorý si na simulátore prežil katastrofy strojov 737 Max.
Rýchlo sa to dostalo do bodu, keď bolo efektívne konanie možné len v obmedzenom rozsahu. “Počas niekoľkých sekúnd bojovali tieto posádky o svoj život – bol to boj ich života,” dodal.
Výrobca lietadiel musí konštruovať také stroje, ktoré nebudú predstavovať pre pilotov “neželané pasce”, povedal Sullenberger v stredu na vypočúvaní Kongresu, ktorý sa zaoberá vyšetrovaním havárií dvoch strojov vyrobených firmou Boeing. Vyslovil sa tiež za to, aby piloti absolvovali výcvik na simulátore ešte pred opätovným uvedením upravených lietadiel do prevádzky. Boeing ale stále trvá na tom, že to nie je potrebné. Išlo by totiž o tisícky pilotov.
Menej objednávok
Dve letecké katastrofy výrazne ovplyvnili aj letecký veľtrh v Paríži. “Toto nebol typický letecký veľtrh,” povedal vo štvrtok na záver výstavy na parížskom letisku Le Bourget šéf predaja spoločnosti Boeing Ihssane Mounir. Počas predošlej noci nezaznamenali žiadne nové objednávky.
Do stredy dostal výrobca podľa doterajších údajov 272 objednávok a predbežných zmlúv na komerčné lietadlá. Pre porovnanie: Na predošlom veľtrhu pred dvomi rokmi to bolo viac ako dvojnásobok – 571 objednávok. V roku 2018 na leteckej výstave v britskom Farnborough dokonca porazil s počtom 528 objednávok svojho konkurenta Airbus, ktorý predtým na veľtrhoch dominoval.
Vďaka šikovnosti pilota sa zachránili všetci cestujúci. Zdroj: YouTube
Vyrobené stroje majú zákaz lietať
Tentoraz spadá drvivá väčšina objednávok práve na lietadlá 737 Max určených na stredné trate. Pri dvoch nehodách strojov tejto série spoločností Ethiopian Airlines a Lion Air zomrelo 346 ľudí. Všetkých 371 vyrobených exemplárov má zakázané lietať.
Objednávka je ale zatiaľ iba vo forme deklarácie zámeru. Materský koncern leteckej spoločnosti British Airways, International Airlines Group (IAG), sa prekvapivo rozhodol pre veľkú zákazku na tento typ.