Domáce GPlus Spoločnosť Servis Top

Lesná zver skríži človeku cestu viac ako tisíckrát ročne. V týchto miestach hrozí najviac nehôd

Zdroj: WWF Slovensko

BRATISLAVA – Osídlujeme ich prirodzené prostredie a preto sa s nimi často stretávame na miestach, kde by sme ich radšej nevideli. Lesná zver je už natoľko utláčaná kvôli neustálemu rozvoju miest a obcí, že sa presúva cez cestné komunikácie. A práve tam sa často jej život končí. Stret človeka so zverou má v mnohých prípadoch fatálne následky pre auto či život posádky. Vieme, akým miestam by ste sa mali vyhnúť oblúkom, aby ste nemuseli za opravu auta vysoliť stovky eur. 

 

Experti z projektu TRANSGREEN sledovali pohyb a mortalitu šeliem a lesnej zveri na Slovensku, v Českej republike, Maďarsku, Rumunsku a Ukrajine. V našej krajine sa ochranári predovšetkým zamerali na migráciu zvierat na severe v Chránenej krajinnej oblasti (CHKO) Kysuce, v CHKO Strážovské vrchy a v Národnom parku (NP) Malá Fatra. A na juhu v CHKO Cerová Vrchovina, CHKO Vihorlat a v NP Slovenský kras.

Zver sa snaží najviac zdržiavať v blízkosti riek, ale to je v dnešnej dobe náročné. Tam, kde nie je cesta, tam je plot a naopak. Pre prežitie šeliem, ako je vlk, rys či medveď, nie je dôležité chrániť len izolované územia, ako napríklad národné parky, ale i migračné koridory – „zvieracie cesty“ medzi týmito územiami. Pri výstavbe na severe Slovenska sa na ich ochranu veľmi nemyslelo. Na juhu Slovenska je výstavba rýchlostnej cesty v príprave a je dobré, že vieme, na ktoré migračné koridory treba brať ohľad,“ upozornila riaditeľka Svetového fondu na ochranu prírody (WWF) Slovensko Miroslava Plassmann.

Zdroj: pixabay.com

Ťažký život na severe

Údolia riek Kysuca a Bystrica sú už takmer súvislou zástavbou. Od Žiliny až po hranice s Poľskom vedie frekventovaná cesta, železnica a pribudne aj diaľnica. Zvieratá sú tak nútené kvôli ceste za potravou prejsť cez cestnú komunikáciu. „Na cestách a železniciach v okolí NP Malá Fatra bolo od roku 1997 doposiaľ zabitých 47 medveďov, v roku 2019 už tri medvede. Význam dopravnej mortality naznačuje fakt, že takýto spôsob usmrtenia predstavuje takmer 43 % zo všetkej známej mortality,” doplnil riaditeľ Národného parku Malá Fatra Michal Kalaš. Podľa posledných údajov Slovenskej správy ciest za rok 2015 prejde pod Strečnom takmer 27-tisíc áut za 24 hodín. Cestou medzi Žilinou a Čadcou prejde za 24 hodín viac ako 14-tisíc áut.

Kritické miesta, kde sa nachádzajú migračné koridory zvierat na severnom Slovensku. Zdroj: WWF Slovensko

Smrť na cestách

V minulom roku došlo k 1 131 zrážkam človeka s lesnou zverou, ako napríklad s diviakmi, líškami, srnami či šelmami. Prezídium policajného zboru pritom uvádza, že práve takýmto spôsobom zahynulo 55 ľudí, 285 utrpelo ťažké zranenia a doživotnými následkami trpí až 1 028 ľudí. Vlak skrížil zvieratám cestu minulý rok celkom 857-krát. Síce Národná diaľničná spoločnosť oplotila svoje diaľnice a vlaky sú po novom vybavené ultrazvukovými píšťalkami, ktoré by mali zver plašiť, počet nehôd klesol len o 38. ,,Pre zachovanie migrácie je však dôležité, aby ploty viedli zvieratá k ekoduktom („zeleným mostom“), podchodom či viaduktom, ktoré pod diaľnicou zachovávajú prírodnú krajinu,” upozorňuje  WWF Slovensko.

V minulom roku došlo k 1 131 zrážkam človeka s lesnou zverou. Zdroj: WWF Slovensko

Všade samé ploty

Na juhu Slovenska to zvieratá taktiež nemajú jednoduché, pretože tu mnohými úsekmi prejde až 9-tisíc áut za 24 hodín. Na poliach však zvieratá nenachádzajú úkryt a potravu, preto riskujú svoj život a snažia sa prejsť aj cez územia, ktoré už patria človeku. Najväčšími bariérami bezpečného pohybu zvierat sú ploty okolo pozemkov, zástavba a rozsiahle polia.

Kritické miesta, kde sa nachádzajú migračné koridory zvierat na južnom Slovensku. Zdroj: WWF Slovensko