BRATISLAVA – Osídlujeme ich prirodzené prostredie a preto sa s nimi často stretávame na miestach, kde by sme ich radšej nevideli. Lesná zver je už natoľko utláčaná kvôli neustálemu rozvoju miest a obcí, že sa presúva cez cestné komunikácie. A práve tam sa často jej život končí. Stret človeka so zverou má v mnohých prípadoch fatálne následky pre auto či život posádky. Vieme, akým miestam by ste sa mali vyhnúť oblúkom, aby ste nemuseli za opravu auta vysoliť stovky eur.
Experti z projektu TRANSGREEN sledovali pohyb a mortalitu šeliem a lesnej zveri na Slovensku, v Českej republike, Maďarsku, Rumunsku a Ukrajine. V našej krajine sa ochranári predovšetkým zamerali na migráciu zvierat na severe v Chránenej krajinnej oblasti (CHKO) Kysuce, v CHKO Strážovské vrchy a v Národnom parku (NP) Malá Fatra. A na juhu v CHKO Cerová Vrchovina, CHKO Vihorlat a v NP Slovenský kras.
Zver sa snaží najviac zdržiavať v blízkosti riek, ale to je v dnešnej dobe náročné. Tam, kde nie je cesta, tam je plot a naopak. „Pre prežitie šeliem, ako je vlk, rys či medveď, nie je dôležité chrániť len izolované územia, ako napríklad národné parky, ale i migračné koridory – „zvieracie cesty“ medzi týmito územiami. Pri výstavbe na severe Slovenska sa na ich ochranu veľmi nemyslelo. Na juhu Slovenska je výstavba rýchlostnej cesty v príprave a je dobré, že vieme, na ktoré migračné koridory treba brať ohľad,“ upozornila riaditeľka Svetového fondu na ochranu prírody (WWF) Slovensko Miroslava Plassmann.
Ťažký život na severe
Údolia riek Kysuca a Bystrica sú už takmer súvislou zástavbou. Od Žiliny až po hranice s Poľskom vedie frekventovaná cesta, železnica a pribudne aj diaľnica. Zvieratá sú tak nútené kvôli ceste za potravou prejsť cez cestnú komunikáciu. „Na cestách a železniciach v okolí NP Malá Fatra bolo od roku 1997 doposiaľ zabitých 47 medveďov, v roku 2019 už tri medvede. Význam dopravnej mortality naznačuje fakt, že takýto spôsob usmrtenia predstavuje takmer 43 % zo všetkej známej mortality,” doplnil riaditeľ Národného parku Malá Fatra Michal Kalaš. Podľa posledných údajov Slovenskej správy ciest za rok 2015 prejde pod Strečnom takmer 27-tisíc áut za 24 hodín. Cestou medzi Žilinou a Čadcou prejde za 24 hodín viac ako 14-tisíc áut.
Smrť na cestách
V minulom roku došlo k 1 131 zrážkam človeka s lesnou zverou, ako napríklad s diviakmi, líškami, srnami či šelmami. Prezídium policajného zboru pritom uvádza, že práve takýmto spôsobom zahynulo 55 ľudí, 285 utrpelo ťažké zranenia a doživotnými následkami trpí až 1 028 ľudí. Vlak skrížil zvieratám cestu minulý rok celkom 857-krát. Síce Národná diaľničná spoločnosť oplotila svoje diaľnice a vlaky sú po novom vybavené ultrazvukovými píšťalkami, ktoré by mali zver plašiť, počet nehôd klesol len o 38. ,,Pre zachovanie migrácie je však dôležité, aby ploty viedli zvieratá k ekoduktom („zeleným mostom“), podchodom či viaduktom, ktoré pod diaľnicou zachovávajú prírodnú krajinu,” upozorňuje WWF Slovensko.
Všade samé ploty
Na juhu Slovenska to zvieratá taktiež nemajú jednoduché, pretože tu mnohými úsekmi prejde až 9-tisíc áut za 24 hodín. Na poliach však zvieratá nenachádzajú úkryt a potravu, preto riskujú svoj život a snažia sa prejsť aj cez územia, ktoré už patria človeku. Najväčšími bariérami bezpečného pohybu zvierat sú ploty okolo pozemkov, zástavba a rozsiahle polia.