Zahraničné Politika Top

Lídri G20 rokovali o ochrane klímy. No práve ich lietadlá sú najväčšími klimatickými hriešnikmi

Lídri krajín G20 pózujú fotografom pred začiatkom dvojdňového summitu krajín G-20 v japonskej Osake 28. júna 2019. Zdroj: TASR/AP

OSAKA – S minimálnym kompromisom v oblasti ochrany pred klimatickými zmenami odvrátili na poslednú chvíľu najdôležitejšie hospodárske mocnosti zlyhanie ich summitu G20. Krátko pred koncom stretnutia v japonskej Osake prezident USA Donald Trump akceptoval, že ostatné štáty sa v záverečnom vyhlásení budú držať rozsiahlych cieľov v oblasti ochrany klímy.

 

Za to budú USA napriek vystúpeniu z Parížskej klimatickej dohody uznané za vedúcu krajinu pri redukcii emisií CO2. Hneď ako sa summit skončil, nasadli lídri do svojich vládnych lietadiel a odleteli domov.

Vážne dôsledky leteckej dopravy sú pritom známe. Žiadny iný spôsob dopravy nespotrebuje toľko energie. I keď má k tomuto spôsobu prepravy prístup len malá časť obyvateľov Zeme, na globálnom otepľovaní sa letecká doprava podieľa piatimi percentami.  

Je jasné, že šéfovia vlád sa musia presúvať vo vlastnej krajine a musia navštevovať aj iné krajiny. Sú však veľké rozdiely v tom, koľko emisií CO2 pritom vytvoria.  Ukazuje to analýza cestovného portálu FromAtoB. K dispozícii ju má nemecký Focus. V nej skúmal všetkých 259 medzinárodných letov prezidentov krajín G20 z minulého roka a s tým spojené emisie CO2 podľa použitých typov lietadiel.

Lietadlo Air Force One -Boeing 747 – preváža amerických prezidentov. Zdroj: TASR/AP

Trump s Air Force One až na druhom mieste

Výsledky sú zaujímavé. Kto by očakával, že najviac emisií vytvoril obrovský Boeing 747 – Air Force One, tak bude prekvapený, pretože skončil na druhej priečke. Šéf Bieleho domu skôr nerád cestuje na zahraničné návštevy, ale aj tak je jedným z najväčších klimatických hriešnikov z krajín G20. Minulý rok nalietala jeho lietadlová pevnosť viac ako 130-tisíc leteckých kilometrov. 

To, že stroj amerického prezidenta ponúka priestor pre 71 cestujúcich, prezidentský apartmán so spáľňou, kúpeľňou a kanceláriou, sa odráža na bilancii CO2. Počas minulého roka vytvoril takmer 11 500 ton emisií oxidu uhličitého.

Najväčší hriešnik je japonský premiér

Donalda Trumpa predbehol iba japonský premiér Šinzó Abe, ktorého vládne lietadlo v roku 2018 vypustilo do atmosféry takmer 14 500 ton CO2. Abe tiež nalietal o 74-tisíc kilometrov viac ako Trump. Šéf Bieleho domu sa však stal lídrom v kategórii množstva emisií na kilometer letu (88 kilogramov). 

Nemecká kancelárka Angela Merkelová sa nachádza v strede rebríčka na ôsmom mieste so 7 325 tonami vytvorených emisií CO2 na asi 171-tisíc kilometrov.


Tabuľka portálu FromAtoB ukazuje poradie hriešnikov, ktorých lietadlá vypúšťajú CO2 do ovzdušia. Zdroj: FromAtoB

Španieli majú menšie lietadlo

Hoci je lietadlo väčšinou jediným možným spôsobom dopravy pre lídrov štátov, Španieli sú dôkazom toho, že aj v tejto oblasti sa dá klíma chrániť. Španielski šéfovia vlády Mariano Rajoy (do júna 2018) a Pedro Sanchez (Rajoyov nástupca) používajú pomerne skromné lietadlo Falcon 900. Za minulý rok s ním nalietali 176-tisíc km a emitovali len 985 ton oxidu uhličitého. Nalietali tak o 5000 kilometrov viac ako Merkelová, ale zároveň vyprodukovali o 6 000 ton menej emisií. Nemecké vládne lietadlo má 17-krát vyššiu hmotnosť ako Falcon 900.

Holandský premiér Mark Rutte skončil v rebríčku na predposlednom mieste. Nalietal najmenej kilometrov – takmer 61-tisíc – vytvoril 1080 ton emisií.

Majú čo zlepšovať

V rebríčku 259 letov portálu FromAtoB nie sú zahrnuté vnútroštátne lety. Výpočty emisií CO2 sú založené na priemerných hodnotách Medzinárodnej organizácie pre civilné letectvo (ICAO) pre jednotlivé typy strojov. Austrália, Mexiko, Indonézia a Švajčiarsko odmietli poskytnúť údaje o letoch a preto nie sú v analýze uvedené. Kráľ a premiér Saudskej Arábie v dotknutom období nevykonali žiadne zahraničné cesty.

Z hodnotenia vyplýva, že existujú spôsoby, ako môžu vedúci predstavitelia krajín zlepšiť svoju uhlíkovú stopu v atmosfére. Prvým krokom je rozhodovanie, či je cesta vôbec potrebná. Ak je odpoveď áno, tak majú vládni predstavitelia možnosť – na rozdiel od bežných ľudí – rozhodnúť sa, aký typ lietadla použijú a tým zmenšiť produkciu CO2.

Galéria
Španielske vládne lietadlo Dassault Falcon 900. Zdroj: wikipedia
Lietadlo Air Force One -Boeing 747 – preváža amerických prezidentov. Zdroj: TASR/AP
Nemecké vládne lietadlo Airbus A340 Konrad Adenauer. Zdroj: wikipedia
navigate_before
navigate_next