Domáce GPlus Spoločnosť Top

Meškanie vlakov je bežnou praxou. Od železníc máte nárok na odškodné

Zdroj: TASR / František Iván

BRATISLAVA – Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) musela v priebehu minulého roka hasiť jednu katastrofu za druhou. Požiare, pretrhnuté vlakové súpravy, nepriechodné trate či niekoľko hodinové meškanie boli situácie, ktoré dokázali, že železničná preprava môže skolabovať v priebehu pár minút. ZSSK sa pritom chváli ani nie dvojminútovým meškaním svojich vlakov počas minulého roka. Pozreli sme na to, čo ste si v roku 2018 mohli zažiť v slovenských vlakoch. Prinášame tiež návod ako od železníc vymáhať aspoň menšie odškodné za časté hodinové meškania.

 

Krušné chvíle zažila nielen Železničná spoločnosť Slovensko, ale predovšetkým samotní cestujúci. Tí boli priamo v ohrození života hneď niekoľkokrát. 5. septembra sa železnice postarali o niekoľkohodinové meškanie vďaka pretrhnutej vlakovej súprave v úseku trati Kalná nad Hronom a Levice. K tejto ojedinelej príčine poruchy došlo v dôsledku opotrebovania materiálu. Hovorca ZSSK Tomáš Kováč sa snažil situáciu odľahčiť a zjednodušiť. “Obvykle je to pri rozbehu súpravy, kedy je zaťaženie najväčšie. Nejde o situáciu, ktorá by ohrozovala cestujúcich, pretože sa pri nej vždy automaticky spustí brzdiaci systém, ktorý vagóny zastaví. Ani teraz k žiadnym zraneniam ľudí nedošlo.”

O deň neskôr sa roztrhlo trakčné vedenie medzi bratislavskou hlavnou stanicou a Vinohradmi. Tentokrát cestujúci zostali vo vlaku uväznení niekoľko hodín bez vody, elektriny a možnosti použiť toaletu. Táto porucha spôsobila meškanie ďalších 23 vlakov. Cestujúcich nakoniec ZSSK odškodnila.

Bez elektriny, vody a možnosti použiť toaletu sedeli cestujúci v odstavenom vlaku dlhé hodiny. Zdroj: TASR / Michal Svítok

19.septembra rušeň rýchliku z Bratislavy do Nových Zámkov zachvátil požiar. Cestujúci boli v tomto prípade odkázaní sami na seba. Po vlastných a na vlastnú zodpovednosť boli nútení opustiť vlak a šľapať po koľajisku 2,5 kilometra do najbližšej stanice.  Aj v tomto prípade sa ZSSK snažila z katastrofy vykorčuľovať. ,,Cestujúci neboli ohrození, v spolupráci s hasičmi boli prevezení do Šale a odtiaľ boli rozvážaní náhradnou dopravou,” povedal v septembri hovorca ZSSK Kováč. 

Nejde o ojedinelý prípad kedy slovenské vlaky zachvátil požiar. Zdroj: FB Zomri

September však nebol jedinným ,,plodným” mesiacom. Možno aj vy ste na vlastnej koži mohli pocítiť ,,pripravenosť” železníc a vystáť si sto minútové meškania.

ZSSK z meškania obviňuje iných

Železničná spoločnosť Slovensko uviedla, že vlaky v roku 2018 priemerne meškali 1,7 minúty. Z meškania obviňuje najmä iných. Zo 63,16 percenta za meškanie vlakov zodpovedajú zmeškané vlaky, ktoré odstavili prípadne zablokovali na trase iné vlaky. Rovnako za meškanie môže aj čakanie prípojných vlakov na zmeškané vlaky. ZSSK si priznala vinu len v 17,09 percenta. Definovala tiež tri príčiny meškania. Za nedochvíľnosť vlakov v celkovej dĺžke približne 3 736 hodín môže zvýšený počet cestujúcich. V druhom prípade asi 4 675 hodinové meškanie spôsobilo v roku 2018 zníženie rýchlosti na trati. A za viac ako 2-tisíc hodinové meškanie môžu cudzie vplyvy.

Priemerné meškanie vlakov v rok 2018 nemalo ani dve minúty. Zdroj: TASR / Marko Erd

Ako dostať peniaze späť

Každý cestujúci má právo stornovať svoj cestovný lístok pokiaľ vlak mešká 5 minút. Finančné odškodnenie môžete tiež žiadať priamo vo vlaku kategórie InterCity. S tým rozdielom, že vaša požiadavka nemusí byť podmienená len meškaním, ale aj zníženým komfortom v týchto vlakoch.

Ak cestujúci uviazne na trati a nedostane sa do cieľa v ten istý deň, ZSSK je povinná mu nahradiť náklady za hotelové ubytovanie do výšky 20 eur a preplatiť lístok náhradného prepravcu. O preplatenie cesty taxíkom do 10 eur môže cestujúci žiadať len v tom prípade, ak už nepremáva verejná doprava. Požiadavka o preplatenie cestovného lístku bude zamietnutá, ak vám ZSSK ponúkne náhradnú prepravu a vy ju nevyužijete. 

V roku 2018 ZSSK vrátila cestujúcim spolu 42 088 eur za lístky, ktoré stornovali alebo reklamovali. Vybavili pritom 1 310 sťažností na meškajúce vlaky.

V roku 2018 ZSSK vrátila cestujúcim spolu 42 088 eur za lístky, ktoré stornovali alebo reklamovali. Zdroj: TASR / Jaroslav Novák