Spoločnosť Domáce

Mobilní operátori avizujú nárast objemu prenesených dát. Takto sme ich využívali cez Vianoce

Zdroj: TASR / AP

BRATISLAVA – Na Štedrý deň poslali zákazníci O2 svojim známym takmer 7,7 mil. SMS správ a vyše 450 tis. MMS správ. Operátor okrem toho poskytol viac ako 3,8 mil. hovorov. To pri počte 2,1 mil. zákazníkov operátora znamená, že každý zákazník počas Štedrého dňa v priemere poslal takmer štyri SMS správy a dvakrát zavolal alebo prijal hovor. Operátor o tom informoval v tlačovej správe, ktorú v stredu poskytol agentúre SITA.

 

Ako uviedla hovorkyňa O2 Slovakia Tereza Molnár, trend nárastu využívania dátovej siete sa potvrdil aj tento rok a opäť sa takmer zdvojnásobil. Celková dátová prevádzka v mobilnej sieti O2 vzrástla až o 85 %, v samotnej rýchlej 4G sieti až o 91 % „Objem komunikácie sa počas Štedrého dňa každoročne výrazne zvyšuje, ale podľa očakávaní sa mení jej spôsob. Komunikácia sa vo veľkom presúva do dátovej prevádzky. Možnosti komunikačných kanálov využívajúcich dáta znamenajú, že na tohtoročný Štedrý deň si naši zákazníci so svojimi blízkymi pozdieľali o 85 % viac vianočných prianí v podobe dát ako vlani,” uviedla Tereza Molnár.

Nárast objemu prenesených dát potvrdil aj operátor 4ka. Štvorkári v porovnaní s minulým rokom preniesli počas Štedrého dňa o takmer tretinu viac dát. Oproti minulému roku, keď Štvorkári preniesli viac ako 61 TB dát, tieto sviatky stúpla spotreba až na 80,2 TB. To predstavuje medziročný nárast dát prenesených počas Štedrého dňa o 31,4 %. Počet hovorov na Štedrý deň v porovnaní s minulým rokom stúpol o 22,3 percent. Ako ďalej informuje operátor, priemerná dĺžka vianočného hovoru predstavovala 123 sekúnd pri odchádzajúcom hovore a 149 sekúnd pri prijatom horore.

„Najviac hovorov uskutočnili naši zákazníci na Štedrý deň dopoludnia medzi 11:00 a 12:00. Poobede a večer už počet hovorov klesal a viac zákazníkov dátovalo a SMS-kovalo. Najväčší útlm oproti obvyklej celoročnej prevádzke v našej sieti sme zaznamenali medzi 18:00 a 19:00 podvečer,“ opísal sviatočnú prevádzku 4ky jej technický riaditeľ Patrik Kollaroci.

V Telekome to je inak

Spoločnosť Slovak Telekom informovala, že každý typ prevádzky sa na Štedrý deň správa odlišne. “Zatiaľ čo pri SMS vidíme rekordy oproti bežnej prevádzke, pri hovoroch a dátach je vidieť oproti štandardným dňom skôr pokles,” uvádza hovorca pre služby a financie Michal Korec. Zákazníci Telekomu poslali počas 24. decembra 7 757 005 SMS. V porovnaní so štandardným dňom ide o viac ako štvornásobok. Zároveň zákazníci spoločnosti uskutočnili 6 306 576 hovorov, z toho 3 070 007 odchádzajúcich a 3 236 569 prichádzajúcich hovorov. Medziročne sa celkový počet hovorov zvýšil len mierne, a to o 0,59 %.

“Už niekoľko rokov po sebe badáme trend, že zákazníci Telekomu na Štedrý deň netrhajú rebríčky v rekordoch dátovej prevádzky, ale viditeľne ju znížia oproti predchádzajúcemu dňu, aby sa mohli venovať svojim blízkym. Dátová prevádzka sa vráti na vyššie hodnoty až ku koncu sviatkov, resp. opätovne stúpa po 26. decembri,” informuje spoločnosť. V medziročnom porovnaní uvádza Slovak Telekom pri Štedrom dni nárast zhruba na dvojnásobok, a to na 126 TB za 24 hodín 24. decembra 2019. “Len pre zaujímavosť – najvyťaženejšia hodina pre dátovanie bola medzi 21. a 22. hodinou,” dopĺňa operátor.