Regióny Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Prešov Košice Top

MOTORISTI POZOR! Pre mimoriadnu situáciu na Slovensku stále nepotrebujeme technickú a emisnú kontrolu

Na Slovensku pre mimoriadnu situáciu stále nepotrebujete novú technickú a emisnú kontrolu. ZDROJ: TASR - Milan Kapusta

BRATISLAVA – Motoristi môžu byť nadšení. Ak totiž nemáte platnú technickú alebo emisnú kontrolu nemusíte svoje vozidlá nechať v garáži či zaparkované pred domom. Platnosť technickej a emisnej kontroly je totiž naďalej automaticky predĺžená o tri mesiace.

 

Opatrenie platí prakticky od začiatku pandémie a bude platiť, až kým sa na Slovensku neskončí mimoriadna situácia. “Odporúčame však absolvovanie týchto kontrol neodkladať, koniec-koncov stanice technickej kontroly fungujú bez akýchkoľvek obmedzení a vodičom nič nebráni ich navštíviť ihneď po skončení sa platnosti,” konštatuje odbor komunikácie Ministerstva dopravy a výstavby. Mimoriadna situácia platí na Slovensku už viac ako dva roky (bola vyhlásená 12. marca 2020 o 6:00 hod poznámka redakcie) a majitelia starých vozidiel tak nemajú povinnosť ísť na novú technickú a emisnú kontrolu. “Tým, že to je zo zákona predĺžené o tri mesiace, nesmiete za to dostať pokutu, ani poisťovňa s tým nemôže mať problémy, lebo lehota bola zákonne predĺžená,” zdôraznil minister dopravy Andrej Doležal.

Ale pozor, predlženie platnosti technickej kontroly a emisnej kontroly platí iba na Slovensku. „Pri prevádzke vozidla v cestnej premávke v iných štátoch je potrebné mať platnú technickú kontrolu a emisnú kontrolu a vodič vozidla je povinný sa kontrolným orgánom preukázať platnými dokladmi o technickej kontrole a emisnej kontrole. Vozidlo bez platnej technickej kontroly a emisnej kontroly je nespôsobilé na prevádzku v cestnej premávke,“ konštatuje portál topspeed.sk. Policajti vám tak pre zlý technický stav môžu zobrať papiere od vozidla a dať aj mastnú pokutu. „Ak sa pri vyšetrovaní dopravnej nehody zistí, že za ňu môže zlý technický stav vášho vozidla, kráteniu poistného plnenia sa nevyhnete bez ohľadu na to, či ste na vozidle mali alebo nemali platnú STK,“ dodáva topspeed.sk.

 

 

Platnosť technickej a emisnej kontroly je naďalej automaticky predĺžená o tri mesiace. ZDROJ: topspeed.sk a TESTEK.

Pritom iba v roku 2021 urobili na Slovensku takmer 1,5 milióna technických kontrol vozidiel. Čo je historické maximum. „Súhrnný počet kontrol na celom Slovensku tak dokonca mierne prekonal výsledok z roku 2019, v ktorom boli kapacity STK doposiaľ najviac vyťažené,“  zdôraznil  Marián Rybianský, predseda predstavenstva spoločnosti TESTEK. Z toho iba 11,57 % vozidiel malo vážne chyby, ktoré boli vyhodnotené ako dočasne spôsobilé a 1,65 % vozidiel bolo nespôsobilých na premávku. Keď sa pozrieme na štatistiky zistených vážnych a nebezpečných chýb v prípade ľahkých vozidiel (kategórií L, M1, N1 a O2) pri pravidelných technických kontrolách v roku 2021, najväčším problémom sú brzdové zariadenia, potom osvetlenie a podvozok s príslušenstvom. Brzdy pritom tvoria viac ako 51 percent zo zistených závažných nedostatkov,“ informuje topspeed.sk a dodáva, že v prípade ťažkých vozidiel, kam patria napríklad autobusy, nákladné autá či traktory, boli problémy s brzdami klasifikované ako vážna alebo nebezpečná chyba na skutočne veľkej časti kontrolovaných vozidiel.

 

Platnosť technickej a emisnej kontroly je naďalej automaticky predĺžená o tri mesiace. ZDROJ: topspeed.sk a TESTEK.

„Nesúmerne pôsobiacu prevádzkovú brzdu, ktorá by mohla pri brzdení zapríčiniť vybočovanie z priameho smeru, sme zaznamenali až na takmer 9 % vozidiel a na približne 3 % mala prevádzková brzda celkovo nedostatočný brzdný účinok. To už je značne vysoké číslo, najmä ak vezmeme do úvahy, že tieto vozidlá majú v porovnaní s inými používanými v cestnej premávke výrazne väčšiu hmotnosť alebo slúžia na hromadnú prepravu osôb. Pokiaľ nemajú brzdy v poriadku, riziko ohrozenia bezpečnosti rastie a dôsledky dopravných nehôd s ich účasťou môžu byť tragické. Často sa pritom na nedostatočnú funkčnosť bŕzd príde až počas kontroly vozidla na STK,“ doplnil Marián Rybianský pre topspeed.sk.