Regióny Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Prešov Košice Top

MOTORISTI POZOR! Prísne kontroly a vysoké pokuty za nesprávnu jazdu po diaľnici

Jazda po diaľnici má svoje pravidlá. ZDROJ: TASR / Marko Erd

BRATISLAVA – Jazdíte po diaľnici v strednom pruhu? Viete aké sú pravidlá pri jazde po diaľnici? Nuž to by ste nemali, inak riskujete mastnú pokutu. Problém, ktorý je na Slovensku v posledných rokoch pri množstve osobnej, nákladnej, autobusovej aj kamiónovej doprave viac ako aktuálny a evidentný.

 

Ak by ste si totiž urobili štatistiku počas jediného dňa na ľubovoľnom úseku diaľnice na Slovensku tak by ste zistili, že zo 100 vozidiel až 90 z nich porušuje pravidlá cestnej premávky. Drvivá väčšina šoférov totiž jazdí iba v strednom, respektíve pravom jazdnom pruhu. Pritom podľa dopravných predpisov môžete na diaľnici prioritne jazdiť iba vpravo.Mimo obce na ceste s dvoma alebo s viacerými jazdnými pruhmi v jednom smere jazdy sa jazdí v pravom jazdnom pruhu. V ostatných jazdných pruhoch sa smie jazdiť, ak je to potrebné na obchádzanie alebo predchádzanie,” uvádzajú policajti. Za nesprávny spôsob jazdy vás preto môže polícia zastaviť a !odmeniť“ vás pokutou. Bezdôvodnou jazdou v strednom jazdnom pruhu vodiči porušujú zákon o cestnej premávke a dopúšťajú sa priestupku. V správnom konaní tak môže polícia uložiť pokutu do 100 eur,“ dodáva polícia na sociálnej sieti.

 

Reakcie šoférov na predpisy a odporúčanie policajtov sú viac menej negatívne. Tomuto hovoríte diaľnica??? Toto debilne pravidlo nikde inde neplatí iba u nás. Nikdy v živote som nevidel aby sa takto jazdilo na diaľnici. Za tridsať rokov čo chodím po Európe som sa nikdy nestretol ani nedopočul že by niekto pokutoval zato že ide v strednom pruhu. Všade jazdia nákladné auta, autobusy v pravom pruhu s strednom bežní šoféri a v ľavom čo sa ponáhľajú. Všade sa to akceptuje len u nás sa za to vyberá výpalné, načo sú potom tri pruhy??? Pri predbiehaní nie je povolené prekročiť rýchlosť to znamená že by mali všetci ísť len v pravom pruhu pokiaľ neporušia pravidla cestnej premávky. V Rakúsku alebo Taliansku to je jedno, kde aj keď je 4-5 pruhov tak šoféri jazdia bez problémov. Pokiaľ vidím, že som pomalší alebo vidím v spätnom zrkadle, že sa približuje rýchlejšie auto jednoducho sa preradím,“ píše jeden zo šoférov na sociálnej sieti.

 

Jazda po diaľnici má svoje pravidlá. ZDROJ: TASR / Marko Erd

“V rámci vlastnej bezpečnosti je jazda stredným pruhom určite výhodnejšia na takejto tzv. “diaľnici” bez bočného oplotenia a teda určite s menšou pravdepodobnosťou stretu so zverou oproti jazde v pravom pruhu neskolaudovanej diaľnice,“ pridal sa ďalší. „Polícia Slovenskej republiky môže byť dôvod jazdy v strednom jazdnom pruhu bezpečnosť (absencia odstavného pruhu)? Prečo by vodič nemohol ísť v strednom pruhu ak tým nikoho neobmedzuje,“ pýta sa ďalší nespokojný šofér. No sú aj ďalšie reakcie šoférov, ktorým podobné predpisy prídu nepochopiteľné a otravné. „Skúste sa, prosím, zamerať na to, koľko vodičov nedáva znamenie o smere jazdy a koľko vodičov počas jazdy používa mobil a telefonuje s mobilom v ruke. Netvrdím, že jazda v stredkom/ľavom pruhu neobmedzuje premávku, sústreďme sa na to, čo vytvára nebezpečné situácie,“ pridal sa aj jeden profesionálny vodič.

 

Pohľad na diaľnicu D1 do Bratislavy. Zdroj: TASR / Henrich Mišovič

K téme jazda po diaľnici sme preto o rozhovor požiadali hovorkyňu Denisu Bárdyovú, z oddelenia komunikácie a prevencie prezídia Polície Slovenskej republiky.

Aký je váš názor na jazdu po diaľnici v strednom alebo ľavom pruhu?

Uvedené pravidlo týkajúce sa jazdy v jazdných pruhoch vychádza z medzinárodnej zmluvy o cestnej premávke, ktorou je Slovensko viazane (Dohovor o cestnej premávke podpísaného 8. novembra 1968 vo Viedni v znení neskorších predpisov (vrátane Európskej dohody doplňujúcej Viedenský dohovor)). Štáty mali záujem uľahčiť medzinárodnú cestnú premávku a zvýšiť bezpečnosť na cestách prostredníctvom prijatia jednotných pravidiel premávky už od roku 1909, kedy bola prijatá prvá takáto medzinárodná zmluva. Mimochodom, cestná premávka bola regulovaná aj v dobách pred nástupom automobilov a takých ciest, ako ich poznáme dnes.

Podľa pravidiel cestnej premávky sa mimo obce na ceste s dvoma alebo s viacerými jazdnými pruhmi v jednom smere jazdy sa jazdí v pravom jazdnom pruhu. V ostatných jazdných pruhoch sa smie jazdiť, ak je to potrebné na obchádzanie alebo predchádzanie. Nie je pri nedokončených diaľniciach jazda v strednom pruhu bezpečnejšia a tým pádom logická a oprávnená?

Ak by sme akceptovali to, že jazda na trojpruhovej diaľnici bez krajnice je bezpečnejšia v strednom alebo v ľavom pruhu ako v pravom potom by sme nerešpektovali medzinárodnú zmluvu, čo by mohlo zapríčiniť diskomfort pre vodičov cudzích vozidiel. Nemali by sme prikazovať ani nákladným vozidlám povinnosť používať výhradne pravý pruh, v opačnom prípade by bola namieste otázka, že prečo by mali mať nákladné vozidlá nižšiu mieru bezpečnosti oproti iným vozidlám. Ak sa máme venovať otázke bezpečnosti jazdy – pravidlá cestnej premávky ju zabezpečujú aj tým, že berú do úvahy nielen vodiča (odborná, zdravotná spôsobilosť) ale aj ostatné dva faktory – napríklad povinnosťami vodiča povinnosť použiť na jazdu len vozidlo, ktoré možno prevádzkovať v cestnej premávke, zohľadniť poveternostné podmienky, stavebnému a dopravno-technickému stavu cesty, stav a povahu vozovky a iné okolnosti, ktoré možno predvídať (okrem dodržiavania pravidiel práve predvídavosť (defenzívny spôsob jazdy) má vplyv na to, či je jazda bezpečná).

 

Jazda na diaľnici je podmienená dopravnými predpismi a pravidlami cestnej premávky ZDROJ: TASR / Roman Hanc

Pri množstve kamiónov a nákladnej dopravy na diaľniciach je jazda v pravom pruhu na diaľnici a predbiehanie v ľavých jazdných pruhoch nebezpečnejšia ako nerešpektovanie vyhlášky a jazda v strednom či ľavom pruhu. Nemala by mať bezpečnosť na cestách prednosť pred platnou legislatívou?

O tom, či sú jazda a teda aj predchádzanie/zmena jazdných pruhov na diaľnici nebezpečné v konečnom dôsledku teda rozhoduje vodič – pokiaľ  opomenie, čo len jedno z pravidiel pre neho predpísaných a nepredvída, jeho jazda sa stáva nebezpečnou a to bez ohľadu na to, v ktorom jazdnom pruhu sa nachádza. Potom už záleží na tom, či stretne ďalšieho takéhoto vodiča / účastníka cestnej premávke (môže samozrejme skončiť aj mimo cesty bez kolízie s iným účastníkom cestnej premávky). Tu pre účel bezpečnosti pripomíname povinnosť sledovať situáciu v cestnej premávke a to nielen pred sebou – na diaľnici sa odporúča minimálne každých 5 sekúnd kontrolovať aj situácia za sebou.

Aká je prax pri jazde po diaľnici v zahraničí? 

K problematike diaľnic bez krajnice – takéto diaľnice sa v Nemecku stavali počas nacistického režimu (vidieť ich napríklad po prekročení hraníc za Salzburgom na diaľnici A8), ale aj v bývalom Východnom Nemecku. Vo Veľkej Británii „Smart motorway“ sa jazdí po krajnici (ale tam, kde by inak bola krajnica). V Veľkej Británii ako aj v Nemecku sa potom bezpečnosť cestnej premávky rieši manažmentom rýchlosti. Niektoré štáty princíp pozície v pravom pruhu pri pravosmernej premávke posilňujú aj upozornením vo forme informačných panelov na ceste – napíklad Rakúsko (v roku 2019 tomu tak určite bolo).O jazde v zahraničí však odporúčame obrátiť sa na príslušné orgány, ktoré sú kompetentné sa k tomu vyjadriť.