BRATISLAVA – Jazdíte po diaľnici v strednom pruhu? Viete aké sú pravidlá pri jazde po diaľnici? Nuž to by ste nemali, inak riskujete mastnú pokutu. Problém, ktorý je na Slovensku v posledných rokoch pri množstve osobnej, nákladnej, autobusovej aj kamiónovej doprave viac ako aktuálny a evidentný.
Ak by ste si totiž urobili štatistiku počas jediného dňa na ľubovoľnom úseku diaľnice na Slovensku tak by ste zistili, že zo 100 vozidiel až 90 z nich porušuje pravidlá cestnej premávky. Drvivá väčšina šoférov totiž jazdí iba v strednom, respektíve pravom jazdnom pruhu. Pritom podľa dopravných predpisov môžete na diaľnici prioritne jazdiť iba vpravo. „Mimo obce na ceste s dvoma alebo s viacerými jazdnými pruhmi v jednom smere jazdy sa jazdí v pravom jazdnom pruhu. V ostatných jazdných pruhoch sa smie jazdiť, ak je to potrebné na obchádzanie alebo predchádzanie,“ uvádzajú policajti. Za nesprávny spôsob jazdy vás preto môže polícia zastaviť a !odmeniť“ vás pokutou. „Bezdôvodnou jazdou v strednom jazdnom pruhu vodiči porušujú zákon o cestnej premávke a dopúšťajú sa priestupku. V správnom konaní tak môže polícia uložiť pokutu do 100 eur,“ dodáva polícia na sociálnej sieti.
Reakcie šoférov na predpisy a odporúčanie policajtov sú viac menej negatívne. „Tomuto hovoríte diaľnica??? Toto debilne pravidlo nikde inde neplatí iba u nás. Nikdy v živote som nevidel aby sa takto jazdilo na diaľnici. Za tridsať rokov čo chodím po Európe som sa nikdy nestretol ani nedopočul že by niekto pokutoval zato že ide v strednom pruhu. Všade jazdia nákladné auta, autobusy v pravom pruhu s strednom bežní šoféri a v ľavom čo sa ponáhľajú. Všade sa to akceptuje len u nás sa za to vyberá výpalné, načo sú potom tri pruhy??? Pri predbiehaní nie je povolené prekročiť rýchlosť to znamená že by mali všetci ísť len v pravom pruhu pokiaľ neporušia pravidla cestnej premávky. V Rakúsku alebo Taliansku to je jedno, kde aj keď je 4-5 pruhov tak šoféri jazdia bez problémov. Pokiaľ vidím, že som pomalší alebo vidím v spätnom zrkadle, že sa približuje rýchlejšie auto jednoducho sa preradím,“ píše jeden zo šoférov na sociálnej sieti.
„V rámci vlastnej bezpečnosti je jazda stredným pruhom určite výhodnejšia na takejto tzv. „diaľnici“ bez bočného oplotenia a teda určite s menšou pravdepodobnosťou stretu so zverou oproti jazde v pravom pruhu neskolaudovanej diaľnice,“ pridal sa ďalší. „Polícia Slovenskej republiky môže byť dôvod jazdy v strednom jazdnom pruhu bezpečnosť (absencia odstavného pruhu)? Prečo by vodič nemohol ísť v strednom pruhu ak tým nikoho neobmedzuje,“ pýta sa ďalší nespokojný šofér. No sú aj ďalšie reakcie šoférov, ktorým podobné predpisy prídu nepochopiteľné a otravné. „Skúste sa, prosím, zamerať na to, koľko vodičov nedáva znamenie o smere jazdy a koľko vodičov počas jazdy používa mobil a telefonuje s mobilom v ruke. Netvrdím, že jazda v stredkom/ľavom pruhu neobmedzuje premávku, sústreďme sa na to, čo vytvára nebezpečné situácie,“ pridal sa aj jeden profesionálny vodič.
K téme jazda po diaľnici sme preto o rozhovor požiadali hovorkyňu Denisu Bárdyovú, z oddelenia komunikácie a prevencie prezídia Polície Slovenskej republiky.
Aký je váš názor na jazdu po diaľnici v strednom alebo ľavom pruhu?
Uvedené pravidlo týkajúce sa jazdy v jazdných pruhoch vychádza z medzinárodnej zmluvy o cestnej premávke, ktorou je Slovensko viazane (Dohovor o cestnej premávke podpísaného 8. novembra 1968 vo Viedni v znení neskorších predpisov (vrátane Európskej dohody doplňujúcej Viedenský dohovor)). Štáty mali záujem uľahčiť medzinárodnú cestnú premávku a zvýšiť bezpečnosť na cestách prostredníctvom prijatia jednotných pravidiel premávky už od roku 1909, kedy bola prijatá prvá takáto medzinárodná zmluva. Mimochodom, cestná premávka bola regulovaná aj v dobách pred nástupom automobilov a takých ciest, ako ich poznáme dnes.
Podľa pravidiel cestnej premávky sa mimo obce na ceste s dvoma alebo s viacerými jazdnými pruhmi v jednom smere jazdy sa jazdí v pravom jazdnom pruhu. V ostatných jazdných pruhoch sa smie jazdiť, ak je to potrebné na obchádzanie alebo predchádzanie. Nie je pri nedokončených diaľniciach jazda v strednom pruhu bezpečnejšia a tým pádom logická a oprávnená?
Ak by sme akceptovali to, že jazda na trojpruhovej diaľnici bez krajnice je bezpečnejšia v strednom alebo v ľavom pruhu ako v pravom potom by sme nerešpektovali medzinárodnú zmluvu, čo by mohlo zapríčiniť diskomfort pre vodičov cudzích vozidiel. Nemali by sme prikazovať ani nákladným vozidlám povinnosť používať výhradne pravý pruh, v opačnom prípade by bola namieste otázka, že prečo by mali mať nákladné vozidlá nižšiu mieru bezpečnosti oproti iným vozidlám. Ak sa máme venovať otázke bezpečnosti jazdy – pravidlá cestnej premávky ju zabezpečujú aj tým, že berú do úvahy nielen vodiča (odborná, zdravotná spôsobilosť) ale aj ostatné dva faktory – napríklad povinnosťami vodiča povinnosť použiť na jazdu len vozidlo, ktoré možno prevádzkovať v cestnej premávke, zohľadniť poveternostné podmienky, stavebnému a dopravno-technickému stavu cesty, stav a povahu vozovky a iné okolnosti, ktoré možno predvídať (okrem dodržiavania pravidiel práve predvídavosť (defenzívny spôsob jazdy) má vplyv na to, či je jazda bezpečná).
Pri množstve kamiónov a nákladnej dopravy na diaľniciach je jazda v pravom pruhu na diaľnici a predbiehanie v ľavých jazdných pruhoch nebezpečnejšia ako nerešpektovanie vyhlášky a jazda v strednom či ľavom pruhu. Nemala by mať bezpečnosť na cestách prednosť pred platnou legislatívou?
O tom, či sú jazda a teda aj predchádzanie/zmena jazdných pruhov na diaľnici nebezpečné v konečnom dôsledku teda rozhoduje vodič – pokiaľ opomenie, čo len jedno z pravidiel pre neho predpísaných a nepredvída, jeho jazda sa stáva nebezpečnou a to bez ohľadu na to, v ktorom jazdnom pruhu sa nachádza. Potom už záleží na tom, či stretne ďalšieho takéhoto vodiča / účastníka cestnej premávke (môže samozrejme skončiť aj mimo cesty bez kolízie s iným účastníkom cestnej premávky). Tu pre účel bezpečnosti pripomíname povinnosť sledovať situáciu v cestnej premávke a to nielen pred sebou – na diaľnici sa odporúča minimálne každých 5 sekúnd kontrolovať aj situácia za sebou.
Aká je prax pri jazde po diaľnici v zahraničí?
K problematike diaľnic bez krajnice – takéto diaľnice sa v Nemecku stavali počas nacistického režimu (vidieť ich napríklad po prekročení hraníc za Salzburgom na diaľnici A8), ale aj v bývalom Východnom Nemecku. Vo Veľkej Británii „Smart motorway“ sa jazdí po krajnici (ale tam, kde by inak bola krajnica). V Veľkej Británii ako aj v Nemecku sa potom bezpečnosť cestnej premávky rieši manažmentom rýchlosti. Niektoré štáty princíp pozície v pravom pruhu pri pravosmernej premávke posilňujú aj upozornením vo forme informačných panelov na ceste – napíklad Rakúsko (v roku 2019 tomu tak určite bolo).O jazde v zahraničí však odporúčame obrátiť sa na príslušné orgány, ktoré sú kompetentné sa k tomu vyjadriť.