Domáce Politika Parlamentné voľby Voľby

Na kampaň doposiaľ najviac peňazí minul Ficov Smer-SD. Z týchto čísiel sa vám zatočí hlava

Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

BRATISLAVA – Zo strán, ktoré majú podľa volebných prieskumov verejnej mienky najväčšiu šancu dostať sa do parlamentu, minul zatiaľ najviac peňazí vo volebnej kampani Smer-SD. Ide takmer o 1,3 milióna eur. Vyplýva to z údajov na transparentných účtoch strán a informácií, ktoré TASR poskytli politické subjekty.

 

Smer-SD zatiaľ nechcel konkretizovať, na čo minula strana najviac peňazí. “Vami požadovaná informácia vyplýva zo záverečnej správy, ktorú strana v zmysle zákona zverejní po ukončení volieb,” povedal pre TASR hovorca strany Ján Mažgút.

Po Smere-SD minula najviac koalícia strán Progresívne Slovensko (PS)-Spolu. Na kampaň doteraz vynaložila viac ako 1,26 milióna eur, pričom v tejto sume sú zahrnuté aj výdavky pred spustením oficiálnej volebnej kampane. Koalícia o tom informovala tento týždeň. Najviac prostriedkov minula koalícia od júna 2019 na “outdoor” reklamu, išlo o 28 percent prostriedkov. PS-Spolu má podľa hovorkyne Silvie Hudáčkovej výhodu v tom, že sa do kampane pridalo viac ako 500 dobrovoľníkov. Doplnila tiež, že využívajú vo veľkej miere kontaktnú kampaň, ako aj sociálne siete.

SaS minula podľa hovorkyne strany Kataríny Svrčekovej viac ako 680-tisíc eur. Do sumy sú zahrnuté aj preddavkové platby. Najviac peňazí, 100-tisíc eur, minula SaS na kuchárske knihy Richarda Sulíka. Zálohu 80-tisíc eur zaplatili za sociálne siete a podľa Svrčekovej ju zatiaľ neminuli. “Máme rovnomerne rozložené financie aj na iné typy kampane,” skonštatovala pre TASR.

Najviac peňazí, 100-tisíc eur, minula SaS na kuchárske knihy Richarda Sulíka. Zdroj: Peter Korček / Glob.sk

Strana Za ľudí zatiaľ zaplatila za kampaň podľa transparentného účtu vyše 622-tisíc eur, pričom zo strany pre TASR uviedli, že najviac peňazí šlo na bilbordy. OĽaNO minulo viac ako 414-tisíc eur. Podľa hovorcu hnutia Matúša Bystrianskeho využívajú bilbordovú kampaň, printové médiá, ako aj sociálne siete. “Za najpodstatnejší však považujeme priamy a osobný kontakt s ľuďmi, preto sa predstavitelia hnutia OĽaNO pravidelne stretávajú s ľuďmi z regiónov Slovenska v uliciach a na večerných diskusiách,” dodal pre TASR.

ĽSNS vynaložila na kampaň viac ako 402-tisíc eur. “V rámci prezentácie počas kampane sa stretávame s občanmi, používame bilbordy a prihovárame sa voličom prostredníctvom našich novín,” povedal pre TASR hovorca strany Ondrej Ďurica.

Most-Híd zatiaľ podľa transparentného účtu minul viac ako 390-tisíc eur. “Zatiaľ najviac peňazí sme investovali do bilbordov a online reklamy, predovšetkým na sociálnej sieti. Takisto už od leta chodíme do regiónov na diskusie s občanmi,” uviedla pre TASR hovorkyňa strany Klára Magdeme.

Hnutie Sme rodina zatiaľ vynaložilo na kampaň vyše 266-tisíc eur. Transparentný účet SNS ukazuje výdavky v sume viac ako 256-tisíc eur.

Najmenej peňazí zo subjektov, ktoré majú šancu získať poslanecký mandát, zatiaľ minulo KDH, podľa hovorcu Stana Župu je to vyše 193-tisíc eur. Najviac zaplatili za bilbordovú kampaň. “Hlavná časť našej kampane spočíva v stretávaní sa s ľuďmi. Pokračujeme v kontaktnej kampani a máme niekoľko formátov,” uviedol Župa pre TASR. Dodal, že v kampani pripravujú aj divadelné predstavenia.

Najmenej peňazí zo subjektov, ktoré majú šancu získať poslanecký mandát, zatiaľ minulo KDH. Zdroj: Glob.sk/Peter Korček

Parlamentné voľby sa budú konať 29. februára 2020, kandiduje v nich 25 politických subjektov. Na kampaň môžu minúť najviac tri milióny eur vrátane dane z pridanej hodnoty. Do tohto limitu sa rátajú aj náklady, ktoré strana minula na svoju propagáciu v čase začínajúcom 180 dní predo dňom vyhlásenia volieb, čiže od 9. mája do 4. novembra 2019.