Politika Domáce Prezidentské voľby Top

Kandidáti minuli doteraz takmer tri milióny. Na Mistríka sa nedotiahol zatiaľ nikto

Robert Mistrík a Zuzana Čaputová vedú vo výške minutých prostriedkov na prezidentskú kampaň. Zdroj: SITA / Branislav Bibel

BRATISLAVA- Zuzana Čaputová a Maroš Šefčovič sa predposledný marcový deň budú opäť uchádzať o voličskú priazeň. Pre občanov to znamená, že ešte necelé dva týždne budú vidieť volebné bilbordy, platenú reklamu v tlači, v televízii, v rozhlase a na internete, vrátane sociálnych sietí. A to samozrejme nie je zadarmo. Suma, ktorú jednotliví kandidáti minuli v prvom kole bola závratná. Pôvodných pätnásť  kandidátov vrátane Roberta Mistríka a Józsefa Menyhárta spolu minulo cez transparentné účty  viac ako 2 800 000 eur!

Napriek tomu, že odstúpil v prospech Zuzany Čaputovej už 26.februára, najviac kampaň stála Roberta Mistríka. Prostredníctvom troch účtov minul takmer 630-tisíc eur. Druhou v poradí je Zuzana Čaputová, ktorá prostredníctvom dvoch účtov minula približne 513-tisíc eur. Tretím je Béla Bugár zo sumou takmer 355- tisíc, ktoré rovnako vyskladal prostredníctvom dvoch účtov. Štvrtým je prekvapivo Štefan Harabin, ktorého kampaň stála 324-tisíc eur. Na piatom mieste je Milan Krajniak, ktorý cez dva účty dal do kampane 313-tisíc eur a až šiestym je Maroš Šefčovič, ktorý tiež prostredníctvom dvoch účtov minul na kampaň takmer 311-tisíc eur.

Marián Kotleba prostredníctvom transparentného účtu svojej strany minul 80-tisíc eur, Juraj Zábojník 63-tisíc eur.  József Menyhárt, ktorý pôvodne odstúpil v prospech Roberta Mistríka, stihol prekampaňovať niečo cez 61-tisíc eur, Františka Mikloška vyšli prezidentské voľby na takmer 57-tisíc eur.

Ostatní kandidáti oficiálne minuli menej ako 50-tisíc eur, najmenej mal minúť Robert Švec, a to len 730 eur.

Suma, ktorú minuli jednotliví kandidáti na prezidenta v prvom kole prezidentských volieb. 18.3.2019  Zdroj: Glob.sk

Ak kandidáti využili dva účty, zvyčajne ide o stranícky transparentný účet ako “tretej strany” a transparentný účet samotného kandidáta. Len v prípade Roberta Mistríka boli v prvom kole prezidentských volieb použité až účty tri – jeho vlastný,  účet jeho manželky a účet strany Sloboda a Solidarita, ktorí sa prihlásili ako “tretie strany”.

Z údajov tak vieme vyrátať aj to, koľko v prepočte stál jeden hlas jednotlivých kandidátov. Víťazku prvého kola Zuzanu Čaputovú vyšiel hlas jedného voliča na takmer 59 centov, čo je takmer to isté ako za hlas zaplatil Eduard Chmelár. Maroša Šefčoviča vyšiel jeden hlas približne 78 centov. Štefan Harabin dal niečo vyše eura za hlas, Bugár a Krajniak zaplatili za hlas cez päť eur. Najmenej za hlas dal Martin Daňo, približne 11 centov. Spomedzi tých, čo nakoniec aj kandidovali zaplatil za hlas najviac Juraj Zábojník, a to niečo vyše desať eur.

Kandidát môže minúť maximálne pol milióna eur

Podľa zákona môže kandidát na prezidenta Slovenskej republiky na svoju volebnú kampaň vynaložiť najviac 500-tisíc eur vrátane dane z pridanej hodnoty a to spolu pre obidve kolá volieb. Do tejto sumy sa započítavajú aj náklady vynaložené na propagáciu kandidáta, ktoré kandidát na prezidenta vynaložil v čase začínajúcom 180 dní predo dňom vyhlásenia volieb, a náklady, ktoré kandidát na prezidenta uhradil alebo má uhradiť.

Do kampane sa môžu zapojiť aj takzvané “tretie strany”. Tie smú v prospech kandidáta minúť až 100-tisíc eur.

Moratórium začne rovnako ako pred prvým kolom a to 48 hodín pred konaním druhého kola.

Druhé kolo prezidentských volieb sa bude konať 30.marca 2019. Rozhodovať sa bude medzi Zuzanou Čaputovou a Marošom Šefčovičom.