Domáce Spoločnosť Top

Nákupná hystéria ,,Black Friday” dorazila aj na Slovensko. Obchodníci lákajú na obrovské zľavy

Black Friday Zdroj: stylesage.co

BRATISLAVA – Začínajú dni zhonu, paniky a šialenstva. Black Friday so sebou prináša nielen obrovské zľavy, ale aj poriadnu dávku hystérie. Obchodné domy sa cez víkend opäť zaplnia ľuďmi, ktorí sú pre svoj vytúžený tovar odhodlaní vystáť niekoľko hodinové rady. Americká tradícia sa pomaly dostáva aj do povedomia Slovákov.

 

Sviatok všetkých nákupných maniakov sa postupne rozširuje do všetkých krajín. Pred pár rokmi zavítal aj na Slovensko. Black Friday trvá od piatka až do nedele. Obchodníci ale promujú rôzne akcie a zľavy celý november. ,,Na Slovensku je cieľom akcie vyprázdniť sklady pred Vianocami, pretože v zápätí sa naskladňuje nový tovar, ktorý sa má vypredať zasa počas predvianočnej nákupnej horúčky,‘‘ komentuje etnologička Katarína Nádaská.

Sociológ Peter Ondrejkovič považuje Black Friday za negatívny jav. ,,Naša (a nielen naša) spoločnosť je prehnane konzumnou a Black Friday iba prispieva k rastu konzumného spôsobu života. Preto aj tá hystéria a vyhadzovanie peňazí na nepotrebné veci,‘‘ dodáva, že v tomto smere je to zneužívanie zo strany výrobcov a obchodov, ,,jednak sa zbavujú ťažšie predajného tovaru a súčasne zvyšujú svoje tržby‘‘.

Najpredávanejší – najlepší?

Black Friday ako taký na ľudí nevplýva. Skôr sú opantaní ich očakávaniami a predstavami, ktoré si o tomto dni vo svojej mysli premietajú. Často sú ovplyvnení rôznymi marketingovými ťahmi zo strany obchodníkov. ,,Je dôležité si uvedomiť, že pri sociálnom tlaku sa mnohokrát správame iracionálne s cieľom zotrvať v skupine ľudí, ktorí robia to, čo sa od nich očakáva, inými slovami zotrvať v norme. Je však významné podotknúť, že ak nejakú vec robí väčšina ľudí, neznamená to, že daná vec je zdravá,‘‘ zdôrazňuje psychológ Robert Krause. Zároveň dodáva, že ak predajca vyhlasuje, že daný produkt je najpredávanejší, neznamená to, že je aj najlepší, ,,lenže naša myseľ si často tieto dve tvrdenia spojí‘‘.

Konzumná spoločnosť je založená na neustálom kolotoči Výroba – Predaj – Spotreba. Existujú marketingovými špecialistami prepracované spôsoby, ako ľudí presvedčiť, že niečo potrebujú. ,,Producenti tovarov výrobky neustále inovujú a následne reklamou odkomunikujú, že čo je potrebné kúpiť. Je bežným javom, že ľudia nakúpia výrobky, ktoré vôbec nepotrebujú, pretože podľahnú zdanlivo veľkej cenovej výhodnosti takéhoto nákupu,” objasňuje sociológ Milan Zeman.

 

Počas Black Friday sa strhne nákupná lavína. Zdroj: TASR / AP

Emócie víťazia

Je dôležité si uvedomovať iracionalitu, ktorá je počas nákupného šialenstva motivovaná emóciami než dôkladne premyslenými úvahami. Človek vtedy začne kupovať to, čo nepotrebuje. ,,Popritom sa aj implicitne a podprahovo porovnáva s druhými ľuďmi a keďže davová psychóza významne ovplyvňuje rozhodovací proces, jednotlivec je náchylnejší prispôsobiť sa davu a tzv. skupinovému mysleniu,‘‘ hovorí psychológ Krause.

Počas týchto dní majú ľudia zároveň strach, že prídu o niečo dobré a preto sú presvedčení, že Black Friday je jedinečná možnosť na kúpu rôznych zľavnených produktov. Motivácia zisku v tomto prípade nezohráva dôležitú úlohu. Podľa výskumov je dokázané, že človek prežíva stratu dvojnásobne intenzívnejšie než zisk v rovnakej podobe.

Podľa sociológa Milana Zemana hystériu vyvoláva práve veľké zníženie cien. ,,Ide o určitý typ hystérie, ošiaľu, kedy človek prestane racionálne rozmýšľať a podľahne davovému správaniu. Keď to všetci okolo mňa kupujú, tak predsa nebudem ochudobnený o zážitok z výhodného nákupu.‘‘

Radosť vyprchá

Dlhodobé ciele sú pre ľudí počas nákupnej mánie nepodstatné. Uprednostnia okamžité uspokojenie. Bezhlavé nakupovanie produktov však ľudí ohúri len na chvíľu. ,,Radosť a šťastie síce prežívajú pred kúpou a možno aj počas kúpy, ale v mnohých prípadoch pár dní po kúpe dôjde k reflexii svojho konania a ľudia môžu nadobudnúť dojem, že ich správanie bolo neadekvátne,‘‘ vysvetľuje Krause.

 

Zdroj: youtube

Nákupné šialenstvo

Black Friday pochádza zo Spojených štátov amerických, kde je to tradícia už od 60-tych rokov 20.storočia. Tento deň pripadá vždy v piatok po dni vďakyvzdania. Je to tradičné šialenstvo alebo začiatok vianočnej nákupnej horúčky v Amerike. Ľudia dokážu celú noc stáť pred obchodmi, aby sa za relatívne veľmi nízke ceny dostali k svojmu vytúženému tovaru.

Počas tohto dňa môžu mať produkty lepšie a lákavejšie ceny, ,,otázne však stále zostáva, či tie ceny stoja za čas strávený v predajniach a s tým spojené často stresové reakcie,‘‘ konštatuje psychológ Robert Krause.

Dopravní policajti

Názov Black Friday nezvnikol z oblasti nakupovania. Po dni vďakyvzdania bol vo veľkých mestách vždy dopravný zmätok a pomenovanie Black Friday vymysleli dopravní policajti. Tí sa totiž vždy museli vysporiadať s obrovským chaosom, ktorý bol na cestách. ,,Paradoxne tento názov prešiel aj práve do tej obchodníckej sféry, aj keď veľa obchodníkov odporučilo, zmeniť názov napríklad na Big Friday – Veľký piatok,‘‘ uzatvára etnologička Nádaská. Dopĺňa, že názov čierneho piatku znázorňuje niečo zlé, ,,pričom v rámci obchodov ide práve naopak o veľmi dobrú akciu, kde sú neuveriteľne veľké tržby‘‘.

 

Galéria
Počas Black Friday sú Američania ochotní vystáť dlhé rady. Zdroj: TASR / AP
Etnologička Nádaská hovorí, že výpredaje sú citeľné najmä v Amerike. Zdroj: TASR / Pavol Zachar
Black Friday útočí veľkými zľavami. Zdroj: TASR / AP
Mnohí stoja pred obchodmi celú noc. Zdroj: TASR / AP
Sociológ Ondrejkovič považuje Black Friday za negatívny jav. Zdroj: Peter Ondrejkovič
Ľudia bezhlavo nakupujú to, čo nepotrebujú. Zdroj: TASR / AP
Sociológ Zeman zdôrazňuje, že konzumná spoločnosť je založená na neustálom kolotoči. Zdroj: TASR / Dano Veselský
navigate_before
navigate_next