Domáce Spoločnosť Top

Nemecké ojazdené autá nekončia na šrotovisku, ale v slovenských garážach

Zdroj: GLOB / Peter Korček

BRATISLAVA – Uvažujete nad kúpou ojazdeného auta? Pozor by ste si mali dávať predovšetkým na autá z Nemecka, ktoré sú určené na zošrotovanie. Ich majitelia sa ich napriek chybám snažia predať Slovákom. Tým však už často nezostáva nič iné ako odkúpené auto nechať kvôli jeho nefunkčnosti zošrotovať. Dopravný analytik, ale aj technická služba upozorňujú na nekalé praktiky podvodníkov.

 

Mnohí Slováci aj dnes dávajú prednosť pri kúpe áut tým zo zahraničia, a najmä zo západnej Európy. Technická služba kontroly originality Iris Ident pritom upozorňuje na nemecké ojazdené autá. Na dovoze takýchto vozidiel by nebolo nič nezvyčajné, pokiaľ by však tieto autá z Nemecka nemali skončiť na šrotovisku, a nie v slovenských garážach. ,,Vozidlá, ktoré majú v registračných dokladoch pečiatku s textom Verwertungsnachweis lag vor, sú  určené na zošrotovanie. V súlade s nemeckým  právnym poriadkom takéto autá sa nesmú v Nemeckej spolkovej republike znova registrovať,” uvádza spoločnosť Iris Ident. Preto v snahe získať ešte nejaké peniaze z nepojazdného auta, predávajú ich do iných krajín a teda aj na Slovensko. Vozidlá so záznamom Verwertungsnachweis lag vor sa pritom nedajú zaregistrovať ani na Slovensku.

Podľa dopravného analytika Jozefa Drahovského sa takéto konanie podvodníkov stáva čoraz bežnejšou praxou. ,,Problém je ten, že doteraz sa väčšinou dovážali z Nemecka ojazdené autá, ktoré sú v poriadku a majú platnú emisnú a technickú kontrolu. A ľudia si zvykli na to, že si kúpia cenovo výhodné, ale fyzicky dobré auto. Pribúdajú podvodníci, ktorí sa presne takto isto tvária, ale dodajú im auto, ktoré už nie je spôsobilé na cesty a neprešlo technickou a emisnou kontrolou,” vysvetlil pre Glob.sk Drahovský. Obetiam podvodníkov už tak nezostáva nič iné, len novokúpené auto za svoje peniaze nechať zošrotovať. Na Slovensko sa ročne dovezie okolo 28-tisíc ojazdených áut zo zahraničia.

Nemeckí podvodníci sa snažia predať Slovákom nefunkčné autá určené na zošrotovanie. Zdroj: GLOB / Peter Korček

Na čo netreba zabudnúť?

Pred kúpou vozidla z Nemecka by ste si mali skontrolovať predovšetkým záznam v registračných dokladoch. ,,Vo väčšine prípadov je prelepený samolepkou s čiarovým kódom a identifikačným číslom vozidla VIN. Pre ľahšie odhalenie prelepeného záznamu v registračných dokladoch môže slúžiť aj odstrihnutý roh registračného dokladu časti I. alebo časti II.,” upozorňuje technická služba kontroly originality. Dopravný analytik dáva tiež do pozornosti platnosť technickej a emisnej kontroly a upozorňuje na vykonanú kontrolu originality. ,,Ak nemá tieto tri veci tak ho nebrať. Lebo poctivý a regulárny predajca v Nemecku, ktorý skupuje ojazdené autá a predáva ich na Slovensko, tak už u seba robí technickú a emisnú kontrolu, aby potom s klientmi nemali problém pri prehlasovaní. A podvodníci sú presne o tejto technickej a emisnej kontrole ticho,” doplnil analytik.

V prípade, ak sa technikom dostane pod ruky auto, ktoré má v dokladoch záznam, že ide o nemecké vozidlo určené na zošrotovanie, nebude vykonaná kontrola originality. To v praxi znamená, že auto nebude možné prihlásiť do evidencie vozidiel v našej krajine.

Ojazdené auto musí mať platnú technickú a emisnú kontrolu či kontrolu originality. Zdroj: GLOB / Peter Korček

Oprášenie šrotovného

Pred 10 rokmi vtedajšia vláda Roberta Fica nechal zaviesť tzv. šrotovné. Ľudia tak mali možnosť zbaviť sa svojho starého auta a ešte k tomu dostať aj 1500 eur. Štát na tento druh dotácie vyčlenil 33 miliónov eur. O ďalších 500 eur si mohli prilepšiť tiež majitelia starých áut aj v tom prípade, že im predajcovia pridali ďalšiu zľavu z oficiálnej ceny. Slováci túto ,,pomoc” vítali a odzrkadľujú to aj čísla. Šrotovné celkom využilo 22-tisíc Slovákov.

Na druhej strane ekonómovia z tohto druhu dotácie nadšení neboli. Kritizovali najmä vynaloženie veľkého obnosu peňazí bez pridanej hodnoty. Pre portál Aktuality.sk ministerstvo hospodárstva potvrdilo, že dotačný program šrotovného by chcelo opätovne oprášiť.

Za ojazdené autá by Slováci opäť mohli dostať od štátu nemalú čiastku. Zdroj: GLOB/Peter Korček