Domáce Spoločnosť Top

Nemocnice hovoria o zabezpečovaní pitného režimu. Realita je iná

Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

BRATISLAVA – Hodiny strávené v čakárni sa odrážajú nielen na nervozite, ale aj na zdraví pacientov. Na celodennú návštevu u lekára sa musia v týchto horúčavách často vyzbrojiť fľaškou s vodou. Nie vždy však ,,domáce zásoby” postačia. Nemocnice hovoria o nonstop prístupe k vode, pacienti ale tvrdia opak. Čitateľka Lucia sa s nami podelila o reálny zážitok z nemocnice.

 

Zatiaľ, čo ministerstvo zdravotníctva hovorí o zabezpečovaní pitného režimu pre pacientov ako o ošetrovateľskom štandarde, fontánky na vodu sú len v niektorých nemocniciach. Múry v zdravotníckych zariadeniach sa pri návaloch ľudí a hodinových prestojoch v čakárňach dokážu zmeniť na rozhorúčené peklo, v ktorom musia pacienti existovať. Legislatíva ale neprikazuje slovenským nemocniciam zabezpečovať pitný režim pre ambulantných pacientov. ,,Ide o problematiku, ktorú každá nemocnica  zabezpečuje vo vlastnej réžii, je teda na manažmente daného zdravotníckeho zariadenia, resp. jednotlivých kliník a oddelení, aby zabezpečili dostatočný príjem tekutín pacientom,” uviedla pre Glob.sk hovorkyňa ministerstva zdravotníctva Zuzana Eliášová. Nemocnice tak musia na vlastné náklady zabezpečovať tento ,,komfort.”

Fontánky na pitnú vodu nie sú v slovenských nemocniciach samozrejmosťou. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

Krutý obraz reality

Čitateľke Lucii sa však pri poslednej návšteve u lekára nedostalo ,,ošetrovateľského štandardu”, o ktorom hovorí rezort zdravotníctva. V jednej z bratislavských nemocníc už pred ôsmou hodinou čakala na odbery. Z nemocnice sa ale tak skoro nedostala. S jednou fľašou vody a v ôsmom mesiaci tehotenstva musela absolvovať sériu za sebou nadväzujúcich vyšetrení, pri ktorých mala jasne určené poradie. Čas a ani podmienky na doplnenie svojho pitného režimu nemala. ,,Nebol priestor prejsť do inej časti budovy nemocnice, kde je možné si kúpiť vodu. Pri čakaní ďalšie dve hodiny na ultrazvuk, mi voda došla. Ak som nechcela stratiť poradie, musela som zostať v neklimatizovanej čakárni s ďalšími tehotnými ženami. Na chodbách sú síce záchody, ale bez hygienických potrieb by som si odtiaľ vodu určite nenabrala,” podelila sa s negatívnym zážitkom čitateľka Lucia. Z nemocnice sa tak domov vrátila po šiestich hodinách dehydrovaná a vyčerpaná.

Tehotná Lucia musela vydržať v nemocnici hodiny len s jednou fľašou vody. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

Takto by to malo vyzerať

Rezort zdravotníctva sa pritom spolieha na ,,fundovaných odborníkov, ktorí zohľadňujú všetky dôležité faktory pri zabezpečovaní pitného režimu, resp. optimálnej hydratácie pacientov.” Keďže nemocnice zaobstarávajú pitný režim z vlastného vrecka, každá si to zabezpečuje po svojom. ,,FNsP F.D. Roosevelta Banská Bystrica pre hospitalizovaných pacientov zabezpečuje pitný režim. Na každom oddelení sú veľkoobjemové zásobníky s čajom. Pre ambulantných pacientov je v horúcich letných mesiacoch vo vstupnej hale polikliniky k dispozícii zásobník s pitnou vodu,” povedala pre Glob.sk hovorkyňa nemocnice Ružena Maťašeje. Aj Fakultná nemocnica v Trnave má pre pacientov na urgentnom príjme zabezpečený pitný režim formou prístroja na pitnú vodu.

Pitný režim pre pacientov nemocnice platia zo svojho. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček