Zahraničné Šport Top

Neskutočný finiš štvrtej etapy. Vo fantastickom závere elitných špurtérov prehral Peter Sagan o šírku galusky

V Taliansku pokračovali štvrtou etapou cyklistické preteky Giro d´Italia aj s Petrom Saganom. Zdroj: Facebook / giroditalia.it

VILLAFRANCA TIRRENA – Ako na hojdačke to majú cyklisti na Giro d´Italia. Rovinatá etapa, horská a opäť rovinatá. Štvrtým a posledným dejstvom na Sicílii bolo 140 kilometrov z Catanie do Villafranco Tirreno. Etapa, ktorá svojím profilom vyhovovala čistokrvných špurtérov. 

 

Keď sa naposledy v roku 2018 štartovalo v Catanii, tak cyklisti mohli mať pocit, že sú rockové hviezdy. Popri trati boli státisíce fanúšikov a jazdci mali problém vôbec šliapať do pedálov. Bola to “divočina” na taliansky spôsob. Jazdci sa ledva predierali cez fanatické davy a sprievodné vozidlá to mali ešte zložitejšie. Dnes, keď pandémia koronavírusu vyľudnila mestá, popri ceste postávajú iba malé skupinky fanúšikov. Aj taká je súčasná realita v cyklistike.

Bola to etapa, ktorá mala ukončiť predlhé čakanie Petra Sagana na etapový triumf. Dátum 10. júl 2019 je už poriadne zapadnutý prachom a archívne fotografie už odvtedy aj pomaly vybledli. No do scenára etapy mali čo to povedať aj ďalší špurtéri, ktorí si robili zálusk na víťazstvo aj cyklámenový dres, či už to bol Michael Matthews, Elia Viviani, Arnaud Démare alebo Ferando Gavíria.

Nič jednoduché Sagana vo finiši nečakalo. Veď 140 kilometrov je málo na to, aby sa pelotón výrazne rozdelil na skupiny a nenahrával tomu ani profil trate, ktorá obsahovala iba jednu horskú prémiu tretej kategórie. A to aj napriek tomu, že išlo o 12-kilometrové stúpanie s priemerom 5 percent, kde by sa eventuálne mohol roztrhať pelotón. Bola to expresná etapa s extrémne rýchlym záverom. Veď cieľová rovinka mala takmer kilometer a bola bez jedinej zákruty.

Jediným problémom pre jazdcov a tímy mohol byť silný bočný vietor, veď polovica etapy sa išli popri mori, kde je vždy otázne, ako zafúka vietor. A pri podobnom scenári je vždy v pelotóne zvýšená nervozita, keďže všetci adepti na celkovú klasifikáciu chcú byť vtedy vpredu a to vždy prináša pády a riziko časovej straty.

Zároveň je to ideálna možnosť na úniky, v ktorých je majstrom nad majstrov Thomas de Gendt. Belgičan sa už o jeden pokúšal v druhej etape, no bez výsledného efektu. Teraz boli jeho šance ešte vyššie. Ak by mal spoločnosť, ktorá by to skúsila s “parnou lokomotívou”, ako de Gendta prezývajú jeho kolegovia.

Po tretej etape sa vo veľkom rozoberalo aj zlyhanie dvoch britských favoritov na celkové prvvenstvo Simona Yatesa a Gerainta Thomasa, keď mal najmä druhý menovaný extrémnu smolu. Pred oficiálnym štartom etapy, ešte v neutrálnej zóne v uliciach Enny, totiž Thomas padol na bidone s vodou, ktorý vypadol niektorému z jazdcov. Líder Ineosu tvrdo pristál na ceste a celý otrasený potom niekoľko minút ležal na zemi.

To je vždy poriadna zhoda nepríjemných okolností, na ktoré nemôže byť nikdy nikto pripravený. Napokon bolo všetko zlé ešte horšie. Thomas odstúpil.  Vyšetrenia totiž odhalili fraktúru panvy. “Je toto frustrujúce. Do týchto pretekov som dal veľa spravil som všetko, čo sa dalo a cítil som sa dobre, takže nie je príjemné takto skončiť. Dnes som chcel štartovať, ale mal som pocit, že niečo nie je v poriadku, tak som absolvoval ďalší sken,” povedal Thomas.

Čo by to však boli za preteky, ak by sa niekto neodhodlal k úniku? Tentokrát to bola trojica Marco Fraportti, Simon Pellaud a Kamil Gradek, ktorá si podelila najviac bodov na špritérskej prémii. Generálku elity pred cieľovým finišom si potom vyskúšali aj Gavíria, Matthews, Sagan a Ulissi, ktorí v tomto poradí prešli na štvrtom až ôsmom mieste. Sagan tak na Ulissiho získal jeden bod k dobru. Stalo sa tak pred stúpaním na horskú prémiu štvrtej kategórie, kde Bora nastavila extrémne tempo, ktorému postupne nestačil Gavíria a odpadol z hlavného balíka. Podobne dopadol Viviani. Po prémii to už bolo iba z kopca a po rovine do cieľa. Do rozuzlenia štvrtej etapy zostávalo 75 kilometrov.

Bora vpredu išla strojovú jazdu, s cieľom úplne eliminovať Gavíriu aj Vaivianiho a pripraviť pozíciu pre Sagana v záverečnom hromadnom dojazde. Bola to veľká taktická bitka. Vpredu išiel osamotený Pellaud, za ním stíhacie kvarteto Bory a Sagan. K nim sa za pelotónom pridal so stratou Gavíria aj so štyrmi pomocníkmi v ďalšej stíhacej jazde. Tri príbehy, každý s iným scenárom a réžiou. Dvaja najlepší špurtéri nestíhali, čo bol veľký bonus pre slovenského šampióna. K tomu zaostával aj Alváro Hodeg a Arnaud Démare. Všetko sa perfektne vyvíjalo pre Sagana do finišu. Najmä keď sa únik Pellauda skončil 20 kilometrov pred páskou.

Veľké finále sa blížilo. Viviani sa predsa len dostal späť do pelotónu, Gavíria mal však problémy a späť do hlavného balíka sa nedopracoval. Na posledných desiatich kilometroch totiž už vpredu ťahali viaceré tímy a pripravovali si pozície pre svojich lídrov. Bude štvrtá etapa konečne tou ideálnou pre Petra Sagana? Triumf a cyklámenový dres by boli odmenou za jeho snahu kontrolovať a diktovať tempo v etape.

Duel elitnej trojice Sagan – Viviani – Démare. Kto bude najlepší vo štvrtej etape? To bol finiš iba pre silné nervy. Sagan mal skvelú pozíciu a ešte 10 metrov pred páskou bol na prvom mieste, no napokon ho o šírku galusky predbehol Démare. Fotofiniš to iba potvrdil. Neuveriteľný záver a obrovská smola pre Petra Sagana. Od svojho prvého triumfu na Giro d ´Italia bol blízko.

Sagan je po 4. etape líder priebežného poradia bodovacej súťaže, pred Demareom má päťbodový náskok. “Myslím si, že to bolo o milimeter. Šťastie dnes stálo pri mne. Bolo to naozaj tesné, ani som nevedel, že som vyhral. Skôr som si myslel, že budem druhý, ale potom ma vyhlásili za víťaza a mohol som sa tešiť. Pred Girom sme trénovali záverečné špurty a dnes sa nám to vyplatilo. Ustáli sme aktivitu Bory v stúpaní, čo vôbec nebolo jednoduché, no v závere som si našťastie ušetril nejaké sily,” povedal Démare.

“Dnes som si išiel po víťazstvo. Bolo to veľmi tesné. Nevedel som, kto bol prvý, druhý alebo tretí. Všetci sme prišli spoločne na čiaru a museli sme počkať na cieľovú fotografiu. Urobil som maximum pre víťazstvo, no také bývajú skrátka šprinty. V minulosti som dokázal o centimetre vyhrať, dnes to nevyšlo. Som však veľmi spokojný s prácou tímu. Mám cyklaménový dres a pokúsim sa ho udržať, aj keď môj náskok nie je veľký,” citovala Sagana oficiálna webová stránka jeho tímu.

Výsledky 4. etapy (Catania – Villafranca Tirrena, 140 km)

1. Arnaud Demare (Fr./Groupama-FDJ) 3:22:13 h, 2. Peter SAGAN (SR/Bora-Hansgrohe), 3. Davide Ballerini (Tal./Deceuninck – Quick-Step), 4. Andrea Vendrame (Tal./AG2R La Mondiale), 5. Elia Viviani (Tal./Cofidis), 6. Stefano Oldani (Tal./Lotto Soudal), 7. Davide Cimolai (Tal./Israel Start-Up Nation), 8. Michael Matthews (Aus./Sunweb), 9. Filippo Fiorelli (Tal./Bardiani CSF Faizane), 10. Enrico Battaglin (Tal./Bahrain McLaren) všetci rovnaký čas ako víťaz

Celkové poradie po 4. etape
1. Joao Almeida (Portug./Deceuninck – Quick-Step) 11:06:36 h, 2. Jonathan Caicedo (Ekv./EF Pro Cycling) +2 s, 3. Pello Bilbao (Šp./Bahrain-McLaren) +39, 4. Wilco Kelderman (Hol./Sunweb) +44, 5. Harm Vanhoucke (Belg./Lotto Soudal) +55, 6. Vincenzo Nibali (Tal./Trek-Segafredo) +57, 7. Domenico Pozzovivo (Tal./NTT Pro Cycling) +1:01 min, 8. Brandon McNulty (USA/SAE Emirates) +1:13, 9. Jakob Fuglsang (Dán./Astana) +1:15, 10. Steven Kruiswijk (Hol./Jumbo-Visma) +1:17

Bodovacia súťaž
1. SAGAN 57 bodov, 2. Demare 52, 3. Diego Ulissi (Tal./SAE Emirates) 27

Vrchárska súťaž
1. Caicedo 40, 2. Visconti 18, 3. Vanhoucke 12, … 8. SAGAN 4