BRATISLAVA – Boj proti klimatickej kríze sa pritvrdzuje. V EÚ budú po novom za emisie CO2 platiť nielen fabriky či elektrárne, ale aj cestná doprava. To vyženie ceny benzínu a nafty výrazne nahor. Experti dokonca varujú pred nárastom dopravnej chudoby.
Cieľom EÚ je do roku 2050 dosiahnuť klimatickú neutralitu. Na ceste za týmto míľnikom europoslanci odklepli spornú novinku. Do systému obchodovania s emisnými kvótami zaradia aj cestnú dopravu. Hoci fakticky ide o nový systém obchodovania s emisiami, z pohľadu motoristov pôjde o novú daň za jazdenie so spaľovacím motorom. Platiť začne od roku 2027.
Plus 10, 50 či 75 centov?
Ceny benzínu a nafty budú rásť postupne. A to ruka v ruke s tým, ako bude stúpať na trhu cena emisných povoleniek. Podľa štúdie Postupimského inštitútu pre výskum klímy sa ceny sa zvýšia o 10,5 centu za liter benzínu a 12 centov za liter nafty. To však platí pri cene emisií 45 eur za tonu, ktorá by mala byť zastropovaná do roku 2030.
Odborníci ale upozorňujú, že suma za tonu emisií sa pri obchodovaní môže postupne vyšplhať až na niekoľko stoviek eur. To by viedlo k zvýšeniu cien palív v podobnom rozsahu, aké bolo zaznamenané počas energetickej krízy v roku 2022. „Cena uhlíka 200 eur sa rovná cenovej prirážke 53 centov za liter nafty a 47 centov za liter benzínu,“ uvádza príklad euractiv.com.
K drastickému zvýšeniu súm na čerpačkách by však malo dôjsť, ako píše heute.at, najmä po roku 2030. Kam až sumy vystrelia, je nateraz otázne. „Ceny za emisie budú naďalej rásť, takže v rokoch 2035 až 2040 budeme musieť počítať s cenami za liter okolo troch eur. To sú očakávané čísla,“ uviedol klimatický ekonóm Erwin Mayer.
Auto si bude môcť dovoliť menej ľudí
Okrem obmedzovania spaľovacích motorov tak bude automobilová doprava zasiahnutá aj zvýšenými cenami pohonných hmôt. Odborníci preto varujú, že boj s emisiami povedie k výraznému zvýšeniu rizika dopravnej chudoby. „Vlastníctvo automobilu do veľkej miery zaručuje schopnosť nezávislej mobility, avšak z ekologických a finančných dôvodov toto v blízkej budúcnosti nebude možnosť pre všetkých, ktorí momentálne auto vlastnia,“ uviedla pre euractiv.sk výskumníčka Monika Martišková.
Zmierniť dopady pomôže nový fond
Pozitívnou správou je, že finančné prostriedky, ktoré Únia získa z obchodovania s emisiami, vráti späť domácnostiam. A to vo forme dotácií a podpor prostredníctvom Sociálneho klimatického fondu. Členské štáty budú môcť z neho čerpať desiatky miliárd eur podľa dohody už od roku 2026 takmer.
DESAŤTISÍCE ľudí sa už čoskoro nedostanú do práce ani školy: Hrozí to CELÉMU Slovensku! Vieme prečo