
SLOVENSKO – Z miest sa postupne vytratili predajne známeho slovenského predajcu počítačových hier a príslušenstva. Značka PGS, ktorá prevádzkuje aj internetový e-shop, v poslednom období zavrela viac ako 20 obchodov. Už celé roky bojuje so stratou.
Internetový e-shop PGS (PlayGoSmart), v minulosti známy aj ako Programingshop.sk, pôsobí na našom trhu už od roku 2002. Vznikol v časoch, kedy sa začínalo s internetovým predajom hier na Slovensku a podarilo sa mu vypracovať na jedného z najznámejších predajcov hier a herného príslušenstva u nás.
Značka PGS patrí pod firmu Arašid a v roku 2019 sa stala stopercentným vlastníkom tejto firmy spoločnosť WESTech. Nový vlastník musel pristúpiť ku konsolidačným opatreniam, ktoré sa najviac odrazili na počte kamenných predajní, ktoré firma v minulosti prevádzkovala aj pod značkou Mp3.sk.
Z viac než dvadsiatich predajní ostala už len jedna
Ako v týchto dňoch upozornil Forbes, z viac ako dvadsiatich predajní ostala už len jediná, vlajková predajňa v Obchodnom centre Nivy v Bratislave. PGS pritom podľa dostupných informácii malo ešte v roku 2023 otvorených 22 predajní po celom Slovensku. Zákazníci ich mohli nájsť vo väčších slovenských mestách, napríklad v Žiline, Trnave, Trenčíne, Spišskej Novej Vsi, Prievidzi, Prešove, Poprade, Nitre, Martine, Lučenci, Liptovskom Mikuláši, Leviciach či v Košiciach.

Firma vysvetľuje, čo je za tým
„Vzhľadom na globálne trendy a meniace sa nákupné správanie zákazníkov, ako aj na dlhodobý nepriaznivý vývoj finančnej situácie spoločnosti, sme sa rozhodli postupne optimalizovať prevádzku kamenných predajní PGS na Slovensku a sústrediť sa najmä na podporu predaja cez internetový obchod,“ vysvetlila dôvody rozhodnutia pre Forbes Katarína Štefánková, marketing director spoločnosti WESTech, ktorá vlastní predajcu.
Výrazný vplyv na rozhodnutie mala aj pandémia, kedy výrobcovia hier a herných konzol presunuli investície do online distribúcie a výrazne si osvojili streamovacie služby. K rozhodnutiu zatvárať predajne však podľa spoločnosti prispela aj inflácia, zvyšujúce sa daňové a odvodové zaťaženie, výška nájmu v obchodných centrách či zhoršujúce sa podmienky pre podnikateľov na Slovensku.
E-shop každoročne končí v strate
Podľa verejne dostupných údajov bojuje firma každoročne s červenými číslami. V rokoch 2021 až 2023 prerobila viac ako 3,3 milióna eur. Za posledných 6 rokov dosiahla zisk len v roku 2020 (54-tisíc eur).

Na druhej strane, tržby firmy stúpali. Kým v roku 2019 dosiahla obrat vo výške 20 miliónov eur, za rok 2022 takmer prekročila sumu 28 miliónov eur. Menší pokles prišiel v roku 2023, kedy tržby firmy oproti roku 2022 klesli o 5 percent na 27 miliónov eur. Výsledky firmy za rok 2024 zatiaľ nie sú známe.

Podľa spoločnosti sa zákazníci presunu predaja do online sveta prispôsobujú. „Podľa našich štatistík sa zákazníci danej zmene prispôsobujú a značná časť predaja sa presunula práve do online nakupovania tak, ako sme očakávali,“ dodala Štefánková.