Domáce Politika Spoločnosť Top

Obrovské kolóny, nervozita a hnev. Chýbajúca diaľnica na Kysuciach je už medzinárodný problém

Protest. Zdroj: TASR/Dano Veselský

BRATISLAVA – Kolóny, nehody, hodinové zdržania. Asi takto vyzerá bežný pracovný deň na Kysuciach. Ľudia za diaľnicu, ktorá by mala región odľahčiť najmä od množstva kamiónov, bojujú už roky. Po množstve sľubov od politikov im však už došla trpezlivosť a rozhodli sa žiadať o pomoc.

 

Národná diaľničná spoločnosť nazýva dostavbu D3 na severe Slovenska svojou prioritou. Realita však vyzerá inak a podľa aktuálnych plánov sa Kysučania zlepšenia situácie dočkajú najskôr o 5 rokov. Ľudia a hlavne vodiči už majú toho dosť. Situácia ich dohnala už k trom protestom. V minulosti prechádzaním cez priechod pre chodcov v obci Povina blokovali dopravu, aby ukázali, čo sa s dopravou deje počas dopravných nehôd.

Podľa nich však k náprave nedošlo a tak to skúšajú inou cestou. Nad protestom prebrali záštitu primátori dotknutých obcí a podporila ho aj županka Erika Jurinová. “Žiadame, aby diaľnica na severe Slovenska bola vyhlásená za medzinárodný problém a medzinárodnú diaľnicu. Je to výrazný posun v našich rokovaniach, pretože problém nespôsobuje domáci ruch, ale medzinárodný tranzit, ktorý zahlcuje Kysuce,” informoval na facebooku primátor Čadce Milan Gura. Kysučania začali akciu predpoludním symbolicky pred sídlom Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku.

Ide o medzinárodný problém

Chýbajúca diaľnica totiž nie je len problémom Slovenska, je medzinárodným problémom. Zástupcovia regiónu preto oslovili Veľvyslanectvo Poľskej republiky, Veľvyslanectvo Spolkovej republiky Nemecko, Veľvyslanectvo Českej republiky a na záver Veľvyslanectvo Kórejskej republiky. Tieto krajiny majú na Kysuciach firmy, ktoré na svoje fungovanie vo veľkom využívajú kamiónovú dopravu.

Zdroj: FB / Polícia SR – Trnavský kraj

Región hraničí s Českou republikou, ale aj s Poľskom. Podľa údajov ministerstva dopravy je priemerná dopravná intenzita na trase Čadca – Žilina približne 19 – tisíc vozidiel denne.

Situácia je podľa obyvateľov neúnosná a termín výstavby diaľnice sa podľa nich stále posúva. “Príprava a výstavba D3 patrí k prioritám NDS. Prípravu na týchto úsekoch akcelerujeme v maximálnej možnej miere a prebieha tak, aby tieto projekty spĺňali podmienky na financovanie z nového operačného obdobia 2021-2027, resp. zo zdrojov EIB,” tvrdí Národná diaľničná spoločnosť. “Koniec výstavby týchto úsekov sa predpokladá v rokoch 2024 až 2026,” tvrdí NDS.

Rovnako aj stanovisko ministerstva dopravy hovorí, že dostavba “je ich prioritou”.

Analytik: Toto už mali riešiť veľmi dávno

Podľa dopravného analytika Jána Bazovského je spomínaná trať dôležitá. “Je to tranzitná trať, presúvajú sa cez ňu nielen kamióny, ale aj osobné autá s ľuďmi, ktorí idú na dovolenku z Čiech, či z Poľska,” hovorí Bazovský. “Tam je problém dlhodobo neriešený, ide pritom o medzinárodnú križovatku ciest,” hovorí. Podotýka, že aj samotná výstavba bude náročná, pretože terén je tam hornatý. “Toto už mali riešiť veľmi dávno,” hovorí. Podľa neho malo ísť o prioritu a vyriešenie zložitej situácie malo ísť aj na úkor iných trás.

“Sú tam pravidelné zápchy, ale nielen to, časté obmedzenia tam spôsobuje aj oprava súčasnej cestnej siete,” tvrdí Bazovský. Keďže ide o strategickú križovatku Slovensko – Poľsko – Česko, už dávno mala byť podľa neho hotová.

Zdroj: TASR – Dano Veselský

Zodpovednosť majú podľa neho na krku už viaceré vlády, nielen tá súčasná. “Keď si to vezmeme koncepčne, už od deväťdesiatych rokov neexistovala žiadna výhľadová stratégia do budúcnosti, ktorá by sa opierala o nejaké analýzy, tie však už v tej dobe boli dostupné,” tvrdí. Podľa neho sa pozornosť venovala trati Bratislava – Košice, pričom dnes vidíme, že ani to nedopadlo dobre.

Podľa neho mohli odborníci prehodnotiť, či vôbec chcú cestu na severe riešiť ako diaľnicu. Keby sa totiž stavala ako rýchlostná cesta, nemusela by spĺňať tak náročné parametre. To má vplyv na náklady, ale aj na rýchlosť samotnej výstavby.

Bazovský je skeptický aj ohľadom plánovaného dokončenia prác v roku 2025. “Pokiaľ budeme vychádzať zo skúseností, tak vieme, že sa tu z desiatich termínov dodrží tak jeden. Štatisticky je veľký nepredpoklad, že sa to stihne včas,” tvrdí. Na záver dodáva, že chybou predchádzajúcich vlád bolo, že výstavba ciest nebola ich prioritou.